Celková nabídka automobilů klesá, ale ceny naopak rostou
První čtvrtletí letošního roku se na trhu s osobními automobily neslo ve znamení průměrného růstu cen ve všech variantách a výbavových stupních vozidel, při současném zužování nabídky. Automobily v základní výbavě zdražily v průměru o 3,9 %. Ceny vozidel nejvyšších výbavových stupňů dlouhodobě odpovídají vývoji inflace, čtvrtletně však vzrostly o 2,7 %. Oproti předchozímu kvartálu zdražilo 69,1 % automobilů napříč výbavami. V nabídce naftových agregátů došlo k růstu o 2,6 %, avšak u benzinových pohonných jednotek ke zúžení o 1,7 % oproti předchozímu období. Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje cenové strategie výrobců a dopad na spotřebitele.
Cenový index i v uplynulém období jednoznačně hlásí pokračování již v minulosti nastoleného kurzu a tím je zdražování prakticky všech sledovaných tříd vozidel a zároveň, v rozporu se čtvrtletím minulým, i zužování nabídky dostupných variant. Uplynulé období bylo jednoznačně ovlivněno několika faktory. Tím prvním je beze sporu aktuální situace ohledně Covid-19. V tomto směru očekáváme další dopady i v následujících měsících, přestože většina slev se patrně odehraje na úrovni dealerství prahnoucích po vylepšení cash flow. Dalším trendem je úprava cenové politiky importérů v souvislosti s letos nově platnými emisními limity. A to nepřekvapivě směrem nahoru. To se ale dlouhodobě dotýká nejen cen, nýbrž i struktury nabídky. V neposlední řadě pak dynamickému vývoji všech našich ukazatelů napomáhá modelová obměna, kdy novější generace startují zpravidla o poznání výše než jejich předchůdci.
Vozidla v základní výbavě průměrně o 12,4 % dráž než před dvěma lety
Základní provedení sledovaných modelů zdražila i v dubnu, oproti počátku roku o 3,9 % a průměrných 16 374 Kč. Oproti počátku roku 2018 pak nejlevnější modely zdražily o 12,4 % a v rámci peněžního vyjádření o průměrných 55 404 Kč. I po odečtení inflace ceny nových automobilů v základní výbavě poskočily o 4,6 %.
Jediným segmentem, kde průměrně klesla základní cena, byla vyšší střední třída (-1,9 %), naopak nejvíce dotčeným segmentem byly minivozy, neboť neprodávanější ŠKODA Citigo nově figuruje v oficiální nabídce automobilky jen coby elektromobil, což vzhledem k počtu modelů v rámci tohoto segmentu na trhu značně zkreslilo výsledná čísla (+26,7 %). Ostatní segmenty se dočkaly zdražení na úrovni okolo 3 %. Oproti lednu letošního roku zdražilo celých 60 % nejlevnějších variant sledovaných modelů.
Tabulka cenových změn – základní výbavy – bez započtení inflace:
Segment | A* | B | C | D | E | SUV | MPV | Vše |
Rozdíl oproti 1/2020 | 26,7 % | 3,7 % | 3,5 % | 1,6 % | –1,9 % | 2,4 % | 2,5 % | 3,9 % |
Rozdíl oproti 1/2018 | 38,7 % | 10,8 % | 15,5 % | 8,9 % | 0,9 % | 9,4 % | 19,2 % | 12,4 % |
* Ukazatel značně ovlivněn jednorázovým zdražením ŠKODY Citigo. S vyloučením tohoto vozu kategorie navýšila své ceny o 2,4 % oproti minulému čtvrtletí a o 10 % oproti začátku roku 2018.
Z jednotlivých modelů za poslední čtvrtletí nejvíce zdražila zmíněná nejdostupnější ŠKODA Citigo (+290 tis. Kč), protože je k dispozici jen coby BEV, velmi zdražil rovněž Nissan Qashqai (+118 tis. Kč), ale také ŠKODA Octavia (+64 tis. Kč), neboť zmizela z nabídky její předchozí generace. Na opačném konci naší tabulky je Dacia Duster (-45 tis. Kč), Ford Fiesta (-25 tis. Kč) a kupříkladu i Peugeot 308 (-16 tis. Kč).
Ceny nejvyšších výbavových stupňů spíše kopírují inflaci
Ceny nejvyšších výbav dlouhodobě opisují vývoj křivku vývoje inflace v České republice. V posledním čtvrtletí byl nárůst cen i na nejvyšší úrovni výbav o něco vyšší než obvykle, když oproti lednu ceny průměrně povyrostly o 2,7 %, což v praxi znamená nárůst ceny o průměrných 24 412 Kč. Oproti začátku roku 2018 byly ceny navýšeny o 6,5 %, což, peněžně vyjádřeno, znamená 66 191 Kč. Po odečtení inflace se však ceny oproti počátku předloňského roku, kdy EY se zpracováváním cenového indexu začalo, zvýšily jen o 0,1 %. Oproti lednu letošního roku zdražilo 56,4 % nejdražších variant sledovaných modelů.
V porovnání s lednem letošního roku lze zaznamenat nejvyšší růst u vozidel segmentu B a pak kategorie SUV (obojí +5,3 %). Jediný segment C tak na úrovni nejdražších dostupných modelů snížil oproti lednu ceny (-1,4 %). V porovnání segmentů s počátkem roku 2018 je patrné nejvyšší navyšování cen v segmentu A (+55,9 %) – minivozy – primárně díky již zmíněnému přechodu nejprodávanější ŠKODY Citigo na BEV, znatelné rozdíly jsou ovšem překvapivě v zákazníky poněkud přehlíženém segmentu MPV (+ 17,6 %), dále pak v rámci SUV (+9,6 %) a také v segmentu střední třídy (+9,4 %), kam EY cenový index zařazuje i ŠKODU Superb. Za tu zájemce o nejlépe vybavenou variantu zaplatí o 90 tisíc Kč více než před dvěma lety. Nejvíce konzervativní je pak vývoj cen nejdražších provedení v rámci segmentu C – nižší střední třídy (+0,8 % oproti začátku 2018).
Tabulka cenových změn – nejvyšší výbavy – bez započtení inflace
Segment | A* | B | C | D | E | SUV | MPV | Vše |
Rozdíl oproti 1/2020 | 3,0 % | 5,3 % | –1,4 % | 3,7 % | 0,6 % | 5,3 % | 2,3 % | 2,7 % |
Rozdíl oproti 1/2018 | 55,9 % | 7,3 % | 0,8 % | 9,4 % | 3,3 % | 9,6 % | 17,6 % | 6,5 % |
* Ukazatel značně ovlivněn jednorázovým zdražením ŠKODY Citigo. S vyloučením tohoto vozu kategorie navýšila své ceny o 3,0 % oproti minulému čtvrtletí a o 8,2 % oproti začátku roku 2018.
Ze sledovaných modelů nejvíce zdražila nejvyšší dostupná varianta Peugeotu 2008 (+430 tis. Kč), což je dáno zařazením BEV varianty do nabídky na českém trhu. Nejvíce naopak poklesla cena nejvyšší výbavy u Hyundai Ioniq a Volkswagen Polo (-50 tis. Kč, resp. -54 tis. Kč). V případě VW Polo to však bylo způsobeno omezením nabídky výbavových stupňů.
Nabídka vozidel se opět zmenšila
Navzdory mírnému navyšování dostupných variant sledovaných modelů v předchozích čtvrtletích počet dostupných variant vozidel se od ledna do dubna letošního roku opět snížil, a to o 1,5 %. Zúžení nabídky se dotklo nejen benzínových agregátů (-1,7 %), ale i motorů na CNG (-33,7 %). Na opačném konci jsou BEV (+71,4 %) a LPG (+34,5 %). Celková nabídka těchto vozidel je však pochopitelně zanedbatelná oproti konvenčním pohonům, a tak celkový pokles nabídky nezvrátila. Překvapením je přírůstek počtu dostupných dieselových agregátů o 2,6 %, oproti lednu. Zbytek snížení celkové nabídky vozidel je pak převážně způsoben úbytkem nabídky výbavových stupňů o 15 %.
Výrazný nárůst počtu dostupných elektromobilů (BEV) asi většinu z nás nechá chladnými. Co možná trochu překvapí, je pozvolnější nárůst počtu nabízených plugin hybridních vozidel. V tomto směru jsme většinu premiér zaznamenali na konci loňského roku s počátkem prodeje v letošním lednu. Do budoucna však s příchodem nových generací a modernizovaných provedení stávajících generací modelů očekáváme výrazné rozšiřování tímto směrem. Zajímavými údaji je bezesporu i nárůst dostupných vznětových motorů o 2,6 %. Zde vidím primárně vliv emisích strategií automobilek. Nárůst nabídky manuálních převodovek o 2,7 % naopak spatřuji spíše jako shodu náhod, jen za poslední dva roky zmizelo z nabídky na čtvrtinu provedení s klasickým řazením.
Tabulka změn počtu nabízených vozidel dle typu motorizací a pohonů
Nabídka | Varianty Celkem | Benzínové agregáty | Naftové agregáty | BEV | PHEV | CNG | LPG | 4×4 | AT | MT |
Rozdíl oproti 1/2020 | -1,5 % | -1,7 % | 2,6 % | 71,4 % | 0,0 % | -33,7 % | 34,5 % | 1,7 % | -1,9 % | 2,7 % |
Rozdíl oproti 1/2018 | –14,5 % | –8,1 % | –28,0 % | 140,0 % | 49,6 % | -20,2 % | 34,5 % | –13,2 % | –11,7 % | -25,1 % |
Zdroj: EY
.« Felicia se vrátí do automobilového světa jako elektromobil 30 % cyklistů zavinilo nehodu pod vlivem alkoholu »