Brzdové kotouče vyžadují pravidelnou údržbu
Aby váš vůz mohl vždy a za všech povětrnostních podmínek spolehlivě a rychle brzdit, jsou přední kola většiny automobilů vybavena tzv. brzdovými kotouči. A přestože se jejich odolnost a trvanlivost v průběhu posledních let zvýšila, vyžadují rovněž pravidelnou údržbu a v případě potřeby by měly být vyměněny. Opotřebované a zrezivělé brzdové kotouče mohou vést nejen k nepříjemné hlučnosti, ale také ke snížení brzdného výkonu, a tím k prodloužení brzdné dráhy.
Jak fungují?
Funkční princip brzdových kotoučů je poměrně jednoduchý. Po sešlápnutí brzdového pedálu se tento signál prostřednictvím hydrauliky přenese na brzdové destičky všech čtyř kol, které pak tlačí na brzdový kotouč. Tímto třením se kinetická energie vznikající při jízdě mění na tepelnou energii, která se následně vylučuje do okolního prostředí. Brzdový kotouč je připevněn přímo k náboji kola a tak přenáší brzdnou sílu na ráfky vozu. Výsledek: vůz se zpomalí a zastaví.
Přestože jsou dnes brzdové destičky a zejména brzdový kotouč odolné, časem se na nich přece projeví stopy tření a prvky se začnou pomalu, ale jistě opotřebovávat. Postupem času může vzniklé teplo způsobit rovnĕž deformaci kotouče, což také znamená, že je nutné jej nahradit.
Jak se vyměňují brzdové kotouče?
Pokud zjistíte, že se brzdný výkon snížil, při sešlápnutí brzdového pedálu slyšíte podivné zvuky nebo na samotném kotouči objevíte viditelné známky opotřebení, je výměna v zájmu vaší bezpečnosti nevyhnutelná. Pro výměnu budete potřebovat zvedací zařízení nebo jednoduchý hever. Co se týká nářadí, budete na odstranění pneumatik potřebovat křížový klíč. Samozřejmě budou nezbytné také šroubovák a klíč na matice. A nakonec byste měli mít po ruce i drátěný kartáč a speciální mazivo pro brzdy. Pomocí kartáče můžete například odstranit nečistoty a případně rez z náboje kola.
Mazacím prostředkem se potírá styčná plocha kotouče, aby byl co nejdéle chráněn před korozí a rezivěním a aby vydával co nejméně skřípavých zvuků. Pro výměnu brzdových kotoučů se musíte nejprve postupně dostat ke starým kotoučům, vymontovat je a vsadit nové součástky. Za tímto účelem je třeba sundat kola a odstranit šrouby spojující kotouče s nábojem kola. Poté je důležité důkladně vyčistit všechny spojovací prvky a navíc použít připravené mazivo, které se aplikuje na povrch kotoučů. Při demontáži jednotlivých komponent se ujistěte, že máte vše nachystáno tak, abyste to při opětovné montáži bez problémů našli a nezapomněli na žádný prvek. Vykonávejte tuto práci pouze v případě, že již máte určité zkušenosti se samostatnou opravou automobilů. V opačném případě se obraťte na odborníka nebo požádejte o pomoc zkušeného přítele.
Brembo je světovým lídrem v oblasti vývoje a výroby špičkových brzdových systémů. Díky vysokému příslibu bezpečnosti této zkušené společnosti spoléhají na její brzdy nejen užitková vozidla, ale rovněž svět motoristického sportu. Pro lepší odvětrání jsou brzdové kotouče dírkované a dodávají se v sadě s příslušnými šrouby. Kotouč BREMBO XTRA LINE má průměr 230 mm, výšku 40 mm, minimální tloušťku 7,5 mm a 5 montážních otvorů pro ráfek kola. Brzdový kotouč je vhodný pro modely aut známých výrobců Škoda, Audi, Seat a VW.
.« Nejméně registrací naftových vozidel v ČR za posledních 12 let, klesá i zájem o CNG Test ojetiny Toyota RAV4: Spolehlivost a komfort na prvním místě »