Brno se připravuje na změnu klimatu, pomohou elektromobily na zelenou elektřinu i motivace k využívání hromadné dopravy
Další rozšiřování flotily o nízkoemisní vozy a auta na zelenou energii nebo zavedení principů cirkulární ekonomiky – to jsou některé z principů, které pomohou připravit jihomoravskou metropoli na probíhající změnu klimatu. Dnes v podvečer se k těmto cílům na Festivalu architektury přihlásí i první český carsharing Autonapůl. Iniciativu #PripravBrno společnost dlouhodobě naplňuje poskytováním sdílených aut, které se řadí k šetrným druhům dopravy. Memorandum o dlouhodobé spolupráci na závazku Statutárního města Brna k adaptaci na klimatické změny za Autonapůl podepíše jeho spoluzakladatel Stanislav Kutáček.
„V roce 2022 najezdily v Brně naše sdílené elektromobily téměř 50 tisíc kilometrů a přispěly tak ke snížení problematických emisí prachových částic a oxidů dusíku ve městě. V naší flotile preferujeme využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů, což snižuje emise CO2 zhruba o polovinu oproti emisím ze spalovacích aut. A hlavně, k úsporám emisí z dopravy vede už samotný fakt, že provozujeme sdílená auta, protože jedno sdílené auto nahradí až 15 soukromě vlastněných vozidel,“ vysvětluje jeden za zakladatelů Autonapůl Stanislav Kutáček.
Z výzkumů i anket vyplývá, že uživatelé carsharingu většinu svých cest namísto autem uskuteční pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou. Emise CO2 z jejich dopravy jsou tak řádově nižší, než kdyby jeli osobním autem.
„Lidé, kteří využívají náš carsharing, nad svou dopravou přemýšlejí jinak a auto berou spíše jako doplněk při řešení svých dopravních potřeb. Sami také poptávají elektrická a nízkoemisní auta, i proto jsme loni do brněnské flotily zařadili tři hybridní vozy a dvě auta na LPG. Už teď přitom Autonapůl provozuje pro brněnskou veřejnost tři elektromobily včetně ikonické Tesly 3 a preferujeme pro ně především elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ dodává ředitel Autonapůl Michal Šimoník.
V následujících letech plánuje Autonapůl dále rozšiřovat flotilu sdílených vozů včetně elektrických. Podle provozovatele bude ale kromě preferencí uživatelů záležet i na tom, jak se budou zlepšovat ekonomické podmínky provozování elektromobilů, dostupnost nabíjecích míst a nabídka modelů vhodných pro sdílení.
Statutární město Brno jako signatář Paktu starostů a primátorů se dobrovolně zavázalo snížit emise CO2 na svém území nejméně o 40 % do roku 2030 a zároveň zvýšit svou odolnost vůči dopadům již probíhajících klimatických změn. Město Brno si je vědomo, že musí jít samo příkladem, a proto přijímá opatření především na vlastních objektech, zařízeních, vozovém parku apod. Závazku města ale nelze dosáhnout bez zapojení inovačního průmyslu, výzkumu a vývoje i navazujících služeb, který se na emisích podílí z 46 %.
.« Sedan a SUV dohromady: Citroën C4 X se toho nebojí. První jízda potěšila Trh ojetin dále ožívá, nabídka v Česku meziročně stoupla o 3,2 procenta »