end-of-diesel-cars_827x510_71489149528sssssm

Britové touží více po dieselech než po elektromobilech, což vyvolává u automobilek obavy

8. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Politici prosazují, aby automobilky nabízely vozy, o které zákazníci nemají zájem. To se netýká pouze Evropské unie s jejími přísnými flotilovými limity, ale i Velké Británie. Ta by si po brexitu mohla dovolit mírnější tempo přechodu k elektrickým vozům. Nicméně to není jejich případ. Dříve chtěla Velká Británie dokonce předběhnout EU a zakázat spalovací motory o pět let dříve s platností už v roce 2030. Tento plán byl naštěstí později změněn. To ale neznamená, že by automobilky v Británii byly zcela v bezpečí. Naopak, britská vláda je tlačí, aby prodávaly stále vyšší podíl vozů s nulovými lokálními emisemi. V letošním roce musí zajistit, že 22 % všech registrací osobních vozů a 10 % dodávek budou čistě elektrické.

To však není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, protože spotřebitelé, podobně jako v EU, ani ve Velké Británii elektromobily příliš nekupují. Například v září se prodej elektromobilů mezi běžnými zákazníky zvýšil meziročně pouze o 3,6 %, zatímco registrace dieselů vzrostly o 17,1 %! Většinu elektromobilů nakupují firmy, které k tomu mají povinnost. To není vůbec ideální, protože pokud automobilky tuto kvótu nesplní, hrozí jim vysoké pokuty. Britský Auto Express uvádí, že šéfové 12 největších automobilových společností v Británii varovali ministryni financí Rachel Reevesovou, že bez pobídek pro soukromé zákazníky nebude možné dosáhnout 22% podílu elektrických vozů. V otevřeném dopise zdůrazňují, že zákazníci reagují na „cukr“, ne na „bič“, a že „nařízení nevytváří trh“.

Dále upozorňují, že již vynaložili dvě miliardy liber na zákaznické slevy, ale bez výrazného výsledku. Hrozící pokuty by navíc znamenaly odčerpání peněz určených na výzkum a vývoj a mohly by vést ke snižování pracovních míst. Automobilky očekávají, že do konce roku dosáhne podíl aut s nulovými emisemi ve Velké Británii maximálně 18,5 %, což je o 3,5 % méně, než požaduje vláda. Původní plány byly postaveny na chybných předpokladech o stabilním růstu trhu, levnějších bateriích, nižších nákladech na energii a suroviny a nízkých úrokových sazbách. Nic z toho se nenaplnilo. Šéfové automobilek také kritizují pomalý rozvoj nabíjecí infrastruktury, kterou nemohou přímo ovlivnit. To podle nich způsobuje nedůvěru spotřebitelů a odkládání nákupu elektromobilů.

Celkový trh s auty také neroste. Důkazem je rostoucí průměrný věk aut na britských silnicích, který vzrostl z osmi na více než devět let. Registrace aut jsou stále přibližně o pětinu nižší než před pandemií COVID-19. Britský automobilový sektor proto naléhá na vládu, aby zavedla opatření na podporu soukromých zákazníků. Navrhují například snížení DPH na nákup elektromobilů na polovinu během následujících tří let a změnu poplatku za dražší vozy, který negativně zasáhl především elektromobily. Tato „luxusní daň“ se totiž vztahuje na auta s cenou nad 40 000 liber, což elektrická auta, i když nejsou luxusní, často překračují kvůli drahým bateriím. Tato daň činí 410 liber ročně po dobu pěti let.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz