BMW Z4 – Detailní informace!

16. 12. 2008 • Novinky

Klasický roadster je opět na scéně. Jeho jméno je BMW Z4 a je jediným vozem svého segmentu, který kombinuje ducha a proporce klasického roadsteru s pevnou skládací střechou. Díky tomu nové BMW Z4 nabízí typickou radost z jízdy v roadsteru, spojenou s vlastnostmi prémiového kupé. Právě tato komplexnost způsobuje, že nové BMW Z4 vyvolalo znovuoživení myšlenky klasického roadsteru.

Mimořádná radost z jízdy nového BMW Z4 staví na základech ušlechtilých a výkonných motorů. Jsou jimi výhradně zážehové řadové šestiválce s objemy 2,5 a 3,0 litru: 225 kW/306 k v BMW Z4 sDrive35i, 190 kW/258 k v BMW Z4 sDrive30i a 150 kW/204 k v BMW Z4 sDrive23i. Rozsáhlá aplikace technologií BMW EfficientDynamics zajišťuje novému BMW Z4 v daném segmentu dosud nepoznanou vyváženost radosti z jízdy a nízké spotřeby paliva.

Nový koncept Dynamic Driving Control, který je standardní výbavou všech verzí nového BMW Z4, umožňuje řidiči zvolit jedno ze tří nastavení ústrojí pohonu i podvozku. Pro nový roadster BMW Z4 je k dispozici také nová generace systému iDrive, která se dodává společně s navigačním systémem Professional.

Tradice roadsterů zavazuje.

První roadster BMW s pevnou skládací střechou otevírá novou éru těchto vzrušujících otevřených vozů BMW. Historie roadsterů BMW sahá až do 30. let minulého století. První vozem BMW této koncepce byl model BMW 3/15 PS DA 3 Type Wartburg, který se vyráběl v letech 1930 a 1931. Až v roce 1934 ale BMW poprvé spojilo proporce a vlastnosti klasického roadsteru a výkonného řadového šestiválcového motoru – vznikl tím model BMW 315/1.

Následující vývoj roadsterů BMW odrážel ducha jednotlivých časových období. Jednalo se například o BMW 328, které v roce 1940 vyhrálo závod Mille Miglia, stejně tak jako o BMW 507 z padesátých let či futuristický roadster BMW Z1 z roku 1988. Roadstery BMW Z3 a Z8 dokazují nadšení BMW pro tento typ automobilů i v devadesátých letech.

Dnes disponuje nová generace BMW Z4 nejmodernější technikou, kterou spojuje se svými tradičními hodnotami ve fascinujícím a nezaměnitelném celku.

Design:

• Nezaměnitelné proporce, posun designérského stylu.
• Tradiční detaily v moderním provedení.
• Nezaměnitelný charakter roadsteru v otevřené i uzavřené podobě.

Vzhled nového BMW Z4 se vyznačuje harmonickým spojením proporcí klasických roadsterů s moderním výrazem nového designérského stylu. Spojení extrémně dlouhé kapoty motoru a značného rozvoru náprav s velkými koly, krátkými převisy karoserie a až těsně před zadními koly umístěnou dvojicí míst pro posádku působí velmi dynamicky i v okamžiku, kdy automobil stojí.

Velmi důležitou vlastností nového BMW Z4 je skutečnost, že dvoudílná pevná skládací střecha je zcela integrována do tvaru automobilu a dále zvýrazňuje jeho výjimečně sportovní charakter. To samozřejmě platí jak pro její otevřenou, tak pro uzavřenou pozici.

Vzrušující přední část symbolizuje mimořádný dynamický potenciál.

Design přední části nového BMW Z4 se drží oblíbených tradic roadsterů značky BMW. Ledviny tvořící typickou masku chladiče mají mírně negativní sklon a spolu s nízkými a do stran protaženými hlavními světlomety tvoří velmi dynamicky vyhlížející celek. Všechny hlavní linie přídě jsou namířeny směrem vpřed a jsou navržené tak, že mají jediný průsečík, který je však imaginární a umístěný daleko před vozem. Tento designérský přístup celou přední část opticky snižuje. Specifické je také provedení kapoty motoru, která je velkoplošná a při otevření odkrývá i prostor nad koly.


Typické prvky designu BMW vytvářejí specifické proporce roadsteru.

Nízké a široké přední světlomety jsou tvořené pro BMW typickou dvojicí kruhových světel. Standardní výbavou jsou bi-xenonové světlomety se světelnými kroužky tvořícími světla pro denní svícení, které nové BMW Z4 svým tvarem identifikují jako automobil značky BMW.

Novým rysem designu je černý rám čelního okna. Díky tomu nepůsobí tak výrazně a nechává lépe vyniknout vzrušujícím tvarům karoserie. Specifickým rysem designu jsou také loga BMW umístěná na bocích za předními koly. Nyní jsou situována v horizontálním celku, který zvýrazňuje celkovou délku automobilu. Nezaměnitelným rysem designu je dvojice důmyslných linií boků, která se odkazuje na předchozí generaci vozu BMW Z4 a opticky automobil spojuje. Pevná skládací střecha ve složeném stavu nijak nenarušuje základní linie vozu. V uzavřeném stavu naopak důvtipně ukazuje pomocí negativního zalomení spodní přední části C sloupku karoserie, tzv. Hoffmeister “kick”, na tradice. Zadní část je navržena s cílem optického rozšíření a významnou roli v ní proto hrají horizontální linie. Nepřehlédnutelné zadní skupinové svítilny jsou tvořeny dvojicí trojrozměrných linií.

Charakter roadsteru, propracovanost a nevtíravá přitažlivost také uvnitř.

Jak zvenku, tak zevnitř se nové BMW Z4 vyznačuje zcela specifickou atmosférou klasických roadsterů. Cílem bylo citlivé propojení designu karoserie i vnitřního prostoru. Přístrojová deska je zaměřena na řidiče a vyznačuje se použitím pokrokových a neotřelých materiálů, stejně tak jako aplikací mnoha ovládacích prvků s galvanizovaným chromovaným povrchem. V nabídce je dvojice základních barevných schémat interiéru, které je možné doplňovat individuálními materiály a barvami výplní přístrojové desky i dveří.

Speciálně pro nový roadster BMW byla vyvinuta klimatizace se čtveřicí trojrozměrných ovladačů. Filozofii jednoduchosti klasických roadsterů ukazuje také výklopný displej na přání dodávaného navigačního systému Professional, stejně tak jako citlivě integrovaný ovládací systém iDrive.

Nová koncepce výbav a exkluzivní designová edice.

Nové BMW Z4 sDrive23i má standardně sedadla čalouněná černou barvou. Provedení BMW Z4 sDrive30i a BMW Z4 sDrive35i mají sedadla čalouněná jednou ze tří různých barev kůže. Zvolený barevný odstín může být následně použit také na spodní části přístrojové desky, na dveřních výplních a středové loketní opěrce. Kůže různých barev může být použita také na čalounění horní části přístrojové desky a dalších částí interiéru včetně například slunečních clon.

Nové BMW Z4 bude nabízeno v mnoha nejrůznějších provedeních ladících s charakterem klasického roadsteru. V nabídce jsou ale připraveny také speciální designové edice. Jedna z nich má označení Pure White a je tvořena sportovními sedadly čalouněnými kombinací bílé kůže a alcantary. Sedadlo spolujezdce a jeho okolí je čalouněné bílou kůží Nappa. Výplně dveří a přístrojové desky jsou přitom tvořené exkluzivním černým dřevem. Toto speciální designové provedení je možné kombinovat se zvláštními laky. Jedním z nich je i výrazná hnědá nazývaná Havana Brown.

Pro nové BMW Z4 je k dispozici dalších osm barev, včetně metalické stříbrné Orion Silver, která je nabízena výhradně pro tento model.

Pevná skládací střecha:

• Pevná skládací střecha, tvořená dvoudílnou hliníkovou konstrukcí, se skládá nebo uzavírá během pouhých 20 sekund.
• Ideální kombinace klasických a moderních hodnot tradičních roadsterů.
• Pocit prostornosti, vynikající výhled všemi směry, maximální komfort.

Nové BMW Z4 mistrně transformuje mýtus klasického roadsteru na aktuální podmínky. Nový dvoumístný vůz je navržen tak, aby přinesl své posádce nejen vášně, ale také dynamiku a samozřejmě i typickou radost z jízdy. Tyto vlastnosti přitom kombinuje s vysokou mírou komfortu a nekompromisní prémiovou kvalitou. S tímto celkem dokonale ladí pevná skládací střecha, která je nejen praktická, ale současně harmonicky zapadá do nezaměnitelných proporcí.

Silnou stránkou pevné skládací střechy je její mimořádně účinná hluková i tepelná izolace. Díky tomu je jízda v novém BMW Z4 na úrovni, jež odpovídá prémiové pozici své značky. Střechu ovládá elektrohydraulický systém, který dokáže její dva hlavní díly během 20 sekund zcela schovat do vyčleněného prostoru v zádi.

Mimořádný komfort za každého počasí.

Účinná izolace použitá na pevné skládací střeše zajišťuje, že nové BMW Z4 lze komfortně používat během celého roku. V případě zavřené střechy totiž nabízí komfort srovnatelný s klasickým kupé. To ostatně dokládá i vyhřívané skleněné zadní okno.

Při vývoji kinetiky pevné skládací střechy byly brány v potaz i takové detaily jako je ochrana proti vodě. Když například chcete střechu složit po dešti, při skládání většina kapek odkape. Zbývající kapky vody oschnou ve složené podobě díky speciálním ventilačním otvorům. Posádka nového BMW Z4 si tak může dosyta užít jízdu s volným nebem nad hlavou okamžitě, jakmile po dešti vysvitne první slunce.

Motory:

• Nabídka tří zážehových řadových šestiválců.
• 225 kW/306 k nabízí nejvýkonnější motor s technologiemi Twin Turbo a High Precision Injection.
• Sportovní automatická dvouspojková převodovka s řadicími páčkami na volantu je v nabídce na přání pro nejvýkonnější model BMW Z4 sDrive35i.

Nové BMW Z4 je ideálním vozem pro to, aby si jeho posádka naplno užila sportovních jízdních zážitků. Pokrokové motory nabízejí jinde nepoznanou kombinaci výkonnosti, pružnosti, ochoty k vytáčení – to jsou ostatně vlastnosti, kterými jsou zážehové řadové šestiválce BMW pověstné. Již od počátku výroby bude nové BMW Z4 nabízeno ve trojici verzí. Základní model BMW Z4 sDrive23i disponuje výkonem 150 kW/204 k, střední verze BMW Z4 sDrive30i propůjčuje řidiči 190 kW/258 k a nakonec nejvýkonnější model BMW Z4 sDrive35i nabízí výkon 225 kW/306 k. Obě nejvýkonnější verze se vyznačují ve svých kategoriích nejrychlejší akcelerací.

Velmi důležitou vlastností všech použitých motorů je zcela výjimečná úspornost. Díky přístupu BMW EfficientDynamics se všechny modely vyznačují pro své kategorie nikde jinde neexistující kombinací dynamiky a spotřeby paliva. Všechna provedení BMW Z4 již nyní plní emisní normy EU 5.

Twin Turbo a High Precision Injection pro maximální výkony a nízkou spotřebu paliva.
Nejvýkonnější provedení je vybaveno řadovým šestiválcem s dvojicí turbodmychadel Twin Turbo, přímým vstřikováním High Precision Injection a hliníkovým blokem. Tento motor získal již dvakrát za sebou prestižní titul Motor roku. Motor se svým výkonem 225 kW/306 k a točivým momentem 400 Nm dosahovaným v širokém rozmezí otáček 1300 až 5000 min-1 vyrovná mnohem větším osmiválcům. Naopak spotřeba paliva i nízká hmotnost odpovídá nejlepším šestiválcům.

Dvojice malých turbodmychadel zrychluje reakce motoru a současně zajišťuje modelu BMW Z4 sDrive35i zrychlení z klidu na 100 km/h za pouhých 5,2 s (5,1 s v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou). Nejvyšší rychlost činí 250 km/h.

V kombinovaném cyklu EU činí spotřeba BMW Z4 sDrive35i 9,4 l/100 km. Tato hodnota je důsledkem použití druhé generace vysokotlakého přímého vstřikování High Precision Injection. Právě přímý vstřik paliva do spalovacího prostoru účinně snižuje teplotu, což umožňuje použití vyššího kompresního poměru, jehož důsledkem je větší účinnost spalování. Ke snížení spotřeby paliva přispívají také turbodmychadla vyrobená ze speciální oceli, která je schopná odolat teplotám až 1050 stupňů Celsia. Díky tomu není potřeba dalšího paliva pro jejich dodatečné chlazení.

Atmosféricky plněné řadové šestiválce:

Dvojice atmosféricky plněných šestiválců, nabízená pro nové BMW Z4, se vyznačuje plynulým nárůstem výkonu, rychlými reakcemi na pohyby plynového pedálu, jedinečnou kultivovaností a samozřejmě také nejlepší kombinací dynamiky a spotřeby paliva ve svých kategoriích. Třílitrový motor typu BMW Z4 sDrive30i váží 161 kg, zatímco jednotka 2,5 l modelu BMW Z4 sDrive23i disponuje hmotností pouhých 158,5 kg.

Kromě bloku kombinujícího hliník a hořčík jsou oba motory vybaveny plně variabilním časováním VALVETRONIC. Kombinací plynulé změny zdvihu sacích ventilů a proměnného časování sací i výfukové vačky se motor dokáže účinně přizpůsobit různým provozním podmínkám. Použitím této technologie se omezují ztráty čerpáním, čímž se dosahuje vyšší účinnosti a nižší spotřeby paliva. Technologie VALVETRONIC nahrazuje změnou zdvihu sacích ventilů konvenční škrticí klapku známou z konvenčních motorů.

Motory stanovují standardy ve zrychlení a úspornosti v reálném provozu.

Třílitrový atmosféricky plněný motor typu BMW Z4 sDrive30i disponuje největším výkonem 190 kW/258 k při 6600 min-1. Točivý moment dosahuje maxima 310 Nm již při 2750 min-1 a zajišťuje zrychlení z klidu na 100 km/h během 5,8 s (sportovní samočinná převodovka 6,1 s). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva podle standardů EU přitom činí pouhých 8,5 l/100 km (sportovní samočinná převodovka 8,3 l/100 km), což odpovídá produkci CO2 199 g/km (sportovní samočinná převodovka 195 g/km). Jedná se o zcela výjimečnou kombinaci reálné dynamiky a spotřeby paliva.

V modelu BMW Z4 sDrive23i pracuje motor využívající stejné technologie jako v případě třílitrové verze, má však objem 2,5 litru. Jedná se o velmi nadstandardní vstup do světa opravdových roadsterů BMW. Opět svému řidiči přináší jedinečnou kombinaci rychlosti a spotřeby paliva. Motor dosahuje největšího výkonu 150 kW/204 k při 6200 min-1 a točivého momentu 250 Nm při nízkých 2950 otáčkách. Stejně jako v případě typu 30i, i 2,5litrová verze má nejvyšší otáčky 7000 min-1. Za pozornost stojí také hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h, která činí jen 6,6 s (se sportovní samočinnou převodovkou 7,3 s). Nejvyšší rychlost je 242 km/h (samočinná převodovka 239 km/h). Kombinovaná spotřeba činí přitom pouze 8,5 l/100 km (samočinná převodovka 8,2 l/100 km). BMW Z4 sDrive23i vyprodukuje v kombinovaném cyklu jen 199 g CO2 na 1 km jízdy (samočinná převodovka 192 g/km).

Šestistupňová manuální převodovka s velmi krátkými drahami řazení.

Všechny verze jsou standardně vybaveny nově vyvinutou šestistupňovou převodovkou s extrémně krátkými drahami a velmi přesným řazením. Převodovky mají zdokonalenou synchronizaci všech rychlostních stupňů a kontaktní plochy jsou pro snížení tření tvořeny uhlíkovými vložkami. V neposlední řadě je potřeba zmínit snížení hmotnosti nových šestistupňových převodovek ve srovnání s jejich předchůdci o nezanedbatelných 8 kg.

Sportovní dvouspojková převodovka: ještě více dynamiky i úspornosti pro BMW Z4 sDrive35i.
Novinkou v nabídce BMW Z4 je na přání dodávaná sedmistupňová dvouspojková převodovka pro nejvýkonnější model BMW Z4 sDrive35i. Převodovka nabízí jak samočinný režim, tak možnost manuálního sekvenčního řazení. Sekvenční režim řidič ovládá buď voličem umístěným mezi sedadly, který má po vzoru závodních automobilů kulisu s podřazováním směrem dopředu a řazením vyšších rychlostních stupňů směrem vzad. Řadit je možné také pomocí tlačítek na volantu, a to samozřejmě také v okamžiku, kdy je převodovka v samočinném režimu D.

Standardní výbavou nového BMW Z4 je systém Dynamic Drive Control, který umožňuje řidiči nastavovat chování automobilu, a samozřejmě také samočinných převodovek. V režimech SPORT a SPORT+ je řazení ještě rychlejší, čímž zkracuje časy akcelerace.

Sportovní samočinná převodovka s dvojicí spojek pracuje na principu dvou převodovek spojených v jednom celku, z nich v jedné jsou sudé a ve druhé liché rychlostní stupně. Právě dvojice spojek určuje, která z převodovek, a tedy i který z rychlostních stupňů bude v záběru. Výsledkem je extrémně rychlé řazení bez prodlevy v dodávce výkonu ke kolům. Jednotlivé převodové poměry jsou naskládané těsně u sebe, a tak je pro každou rychlost vždy připraven optimální rychlostní stupeň. Převodovka je mazána na principu suché skříně s cíleným rozstřikováním oleje.

Nové BMW Z4 sDrive35i se sportovní samočinnou dvouspojkovou převodovkou zrychlí z klidu na 100 km/h o 0,1 s rychleji než manuální převodovka. Spotřeba paliva díky této převodovce klesne dokonce o 0,4 l/100 km, což znamená úsporu přibližně 5 procent oproti standardně dodávané manuální převodovce.


Podvozek a odpružení:

• Dvojitý přínos: maximum jízdního komfortu a ještě více dynamiky pro nový roadster BMW.
• Standardní výbava: Dynamic Drive Control s trojicí možností nastavení.
• Na přání: adaptivní sportovní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.
Ve srovnání se svým předchůdcem poskytuje nové BMW Z4 svému řidiči více komfortu, ale současně také větší porci jízdní dynamiky. Nové BMW Z4 je vybaveno systémem Dynamic Drive Control, který možností volby jednoho ze tří přednastavených jízdních režimů poskytuje řidiči více svobody. Tlačítkem na středovém tunelu řidič může podle svých okamžitých požadavků zvolit buď komfortní zaměření, nebo naopak sportovní.

Mimořádná agilita nového BMW Z4 je dána spojením pohonu zadních kol, optimálního rozložení hmotnosti, dlouhého rozvoru a nízkého těžiště. Opomenuty samozřejmě nesmějí být pokrokové motory a samotný podvozek. Například hodnotami příčného zrychlení v zatáčkách stanovuje BMW Z4 nové standardy své kategorie.

Kromě reálných čísel vystihujících dynamiku nabízí jízda v novém BMW Z4 zcela specifické zážitky díky umístění sedadel až těsně před zadními koly. Díky tomu totiž automobil dokáže přenést příčné síly v zatáčkách přímo a “nezředěně” na posádku. Kromě mnohem větší radosti z jízdy je právě citlivost a silná zpětná vazba významným bezpečnostním prvkem, protože automobil dokáže řidiče přesně informovat o nejmenších změnách svého chování.


Dokonalé vedení kol a nízká hmotnost pro maximum agility.

Vyspělý podvozek je tvořen přední nápravou s oddělenými spodními rameny vyrobenými z hliníku a svislou jednotkou pružina/tlumič. Hliník použitý na přední nápravě snižuje hmotnost neodpružených částí na minimum a současně přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti nového BMW Z4.
Vzadu je použit vyspělý víceprvkový závěs. Jeho podélná ramena jsou spojena přímo s karoserií, zatímco příčná jsou vedena pomocným rámem nápravy. Toto řešení umožnilo zvýšit stabilitu vozu v podélném směru a zrychlit reakce na řízení, stejně tak jako zvýšit jistotu vedení stopy při náhlých změnách směru jízdy ve vysokých rychlostech.


Elektromechanický posilovač řízení: ještě přesnější, ještě účinnější.

Elektrický posilovač řízení EPS spotřebovává energii výhradně při otáčení volantem, a tak spojuje přesné řízení s velmi nízkou spotřebou energie. Na přání je možné řízení EPS doplnit o funkci Servotronic, která mění účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy.

Další standardní výbava: vysokovýkonné brzdy, elektrická ruční brzda, systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Nové BMW Z4 je vybaveno nově vyvinutou vysokovýkonnou brzdovou soustavou, navrženou speciálně pro tento model. Brzy jsou mimořádně účinné, ale současně nemají tendence k vadnutí. Vyznačují se ale též nízkou hmotností a současně malým opotřebováváním brzdového obložení. Plovoucí třmeny na přední nápravě jsou vyrobené z hliníkové slitiny. V modelu BMW Z4 sDrive35i mají vpředu průměr 348 mm a vzadu 324 mm. Model BMW Z4 sDrive30i se vyznačuje průměry 330 a 300 mm. BMW Z4 sDrive23i má vpředu i vzadu kotouče s průměrem 300 mm.

Zadní brzdy jsou doplněné elektrickou parkovací brzdou, která je v daném segmentu unikátem a ovládá se speciálním tlačítkem na středovém tunelu.

Všechny modely nového BMW Z4 jsou standardně vybaveny 17palcovými koly z lehké slitiny. Verze BMW Z4 sDrive30i a BMW Z4 sDrive23i používají pneumatiky s rozměry 225/45 R 17, zatímco nejvýkonnější model BMW Z4 sDrive35i má toto obutí vpředu a vzadu činí rozměr 255/40 R 17. V nabídce na přání je možné nové BMW Z4 vybavit litými koly s průměrem 18 a 19 palců. Použité pneumatiky jsou typu Runflat, takže umožňují ujet 100 až 250 km i po ztrátě tlaku vzduchu. Do výbavy nového BMW Z4 patří systém kontroly tlaku v pneumatikách.

DSC s rozšířenými funkcemi a pro větší bezpečnost i dynamiku.

Účinnost brzdové soustavy významně zvyšuje stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), doplněný mnoha pokrokovými funkcemi. Kromě ABS a stabilizační funkce se jedná především o následující: přibrzďováním vnitřního kola vytváří funkci závěru mezinápravového diferenciálu, zajišťuje tzv. sušení brzd při jízdě v dešti, současně plní funkci asistentu při rozjezdu do kopce, brzdového asistentu DBC (Dynamic Brake Control) či optimalizuje brzdění v zatáčkách (CBC – Cornering Brake Control). Stabilizační systém lze tlačítkem DTC (Dynamic Traction Control) přepnout do trakčního módu, který posunuje okamžik jeho zásahu, a tím poskytuje řidiči více svobody. Systém DSC lze samozřejmě zcela vypnout.

Komfort a sportovní dynamika je nyní pouze otázkou volby řidiče: Dynamic Drive Control.

Systém Dynamic Drive Control nového BMW Z4 dokáže měnit charakteristiku adaptivního sportovního M podvozku, progresivitu plynového pedálu, projev motoru, posilovače řízení, stejně tak jako činnost stabilizačního systému. V případě, že je nové BMW Z4 vybaveno některou ze samočinných převodovek, změní také její chování tak, aby její projev dokonale zapadl do automobilu jako celku.
Řidič systém Dynamic Drive Control ovládá pomocí kolébkového spínače umístěného vedle řadicí páky, případně voliče samočinné převodovky. Řidič má k dispozici trojici jízdních režimů, označených NORMAL, SPORT a SPORT+. Každý z nich se vyznačuje velmi pečlivě přednastavenými a harmonicky sladěnými jednotlivými prvky, které společně účinně a především komplexně mění celkový charakter nejnovějšího roadsteru BMW. Rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou značné a například při aktivaci módu SPORT+ dochází i k aktivaci režimu DTC stabilizačního systému. Ve výjezdu ze zatáček si tak může řidič v bezpečí užít i kontrolovaných driftů.

Tempomat s brzdnou funkcí

Nové BMW Z4 je vybaveno tempomatem s brzdnou funkcí, který s využíváním brzd udržuje přednastavenou rychlost jízdy i v klesáních. Tempomat navíc neustále monitoruje velikost bočního zrychlení a v případě, že překročí danou mez, samočinně v zatáčkách automobil zpomalí na bezpečnou rychlost.

V modelech se samočinnou převodovkou tempomat s brzdnou funkcí využívá pro udržování rychlosti i podřazování a samočinně volí nejvhodnější rychlostní stupeň. Nastavená rychlost se řidiči ukazuje zeleným indikátorem na rychloměru. V případě, že tempomat není aktivní, ale má rychlost uloženou v paměti, indikuje ji oranžovým světlem.

Standardní výbavou jsou bi-xenonové světlomety

Velmi pokroková technologie světlometů, která je pro společnost BMW typická, dále zvyšuje standard aktivní bezpečnosti také v novém BMW Z4. To jasně ukazuje i standardní výbava bi-xenonovými světlomety, které mohou být na přání doplněny adaptivní natáčecí funkcí.
Funkci denních světlometů tvoří nezaměnitelné světelné kroužky v hlavních světlometech, vytvářející typický výraz vozů BMW se čtveřicí kruhových světlometů. Moderně vyhlížející zadní skupinové svítilny jsou při jízdě v noci nezaměnitelné a současně disponují například funkcí aktivních brzdových světel, které mění velikost a intenzitu svícení podle velikosti zpomalení, čímž zcela přirozeně informují řidiče vzadu o míře a naléhavosti zpomalení.

Výbava:

• Nová generace konceptu BMW iDrive.
• Řada odkládacích prostorů a schránek.
• Nejvyspělejší audiosystémy a navigace.

Spojení tradice s nejmodernějšími technologiemi a přístupy je možné nalézt také v interiéru nového BMW Z4 – jak co se týče designu, tak jeho celkové koncepce, kvality zpracování i použitých materiálů. Posádka nového roadsteru sedí vzadu, blízko zadní nápravy, a přitom si užívá velkého vnitřního prostoru. Vzdušnou a přátelskou atmosféru uvnitř vytvářejí také velká prosklení, stejně tak jako světlé čalounění stropu pevné skládací střechy.

Interiér nového BMW Z4 je doslova plný promyšleně rozmístěných odkládacích prostorů. Ovládání klimatizace je nejen přehledné, ale současně svým provedením ctí nejlepší tradice klasických roadsterů. Do přístrojové desky je velmi elegantně a čistě integrován rovněž ovládací koncept BMW iDrive. Hlavní ovladač se nachází mezi sedadly. Hlavní displej s vysokým rozlišením je sklopný a v případě, že není systém využíván, se schová do horní části přístrojové desky a nijak neruší nadčasově jednoduché linie interiéru.

Provedení interiéru nového BMW Z4 se vyznačuje pokrokovými materiály a kvalitním zpracováním. Účinně proto vytváří dojem luxusu, který odpovídá jeho prémiovému charakteru. Dojem exkluzivity dokáže účinně zvýšit například také na přání dodávaný světelný paket. Obsahuje nepřímé oranžové osvětlení vnitřního prostoru, stejně tak jako vnitřních klik dveří, schránek ve dveřích, schránky před spolujezdcem i odkládacích prostorů za sedadly. Součástí světelného paketu jsou rovněž bílé diody osvětlující venkovní kliky i větší část prostoru pro zavazadla.

Pro každodenní používání nového roadsteru BMW Z4 přijdou vhod objemné a praktické odkládací prostory. Například schránka před spolujezdcem má objem 10 l. Za pozornost stojí také výklopné kapsy ve dveřích a uzavíratelný prostor pod loketní opěrkou s objemem 1,6 litru. Také před řadicí pákou, případně před voličem převodovky je integrován praktický odkládací prostor.
Unikátní prostor pro umístění nejrůznějších předmětů se táhne po celé šířce vozu za sedadly. Pojme i větší předměty, jako třeba kufřík, a současně malé předměty umožňuje fixovat sítí. Za sedadly lze umístit také větrný štít. Na přání se nabízí paket odkládacích prostorů, který zahrnuje například sítě na zadní straně sedadel a v prostoru spolujezdce, upevňovací popruhy v zavazadlovém prostoru, stejně tak jako dvojici držáků nápojů na středovém tunelu či další prostor pro drobnosti v přístrojové desce před spolujezdcem.

Pro toho, kdo požaduje pro daný typ automobilu maximální variabilitu, je na přání připravena možnost propojení prostoru pro zavazadla s interiérem. Díky tomu je možné přepravovat i delší předměty, jako například lyže nebo golfové vaky, uvnitř vozu a se staženou střechou. Samozřejmostí je transportní vak pro ochranu interiéru.

Premiéra v roadsteru: nejnovější generace konceptu iDrive.

Nové BMW Z4 je prvním roadsterem BMW, který může být vybaven nejnovější generací ovládacího konceptu iDrive. Ten se vyznačuje nejen nově navrženým ovladačem umístěným mezi sedadly, ale také novou logikou ovládání i pokrokovým sklopným 8,8palcovým barevným displejem s rozlišením 1280 x 480 bodů.

Kromě tlačítek přímé volby pro nejpoužívanější funkce je nový systém iDrive doplněn rovněž osmi programovatelnými tlačítky přímé volby, pod něž lze uložit například kromě adres navigačního systému, telefonních čísel či stanice rádia také určité menu systému iDrive. Tato vlastnost výrazně zrychluje obsluhu a nabízí tak značné možnosti individualizace.

Nový systém BMW iDrive je převzat z řady 7 a stejně jako v ní dokáže například zobrazovat mapy na celé ploše displeje nebo ukazovat vybíraný cíl pro lepší orientaci na mapě. Významně se zrychlil výpočet trasy navigačního systému i preciznost a srozumitelnost navádění. Navigační systém Professional je v segmentu roadsterů nejlepším zařízením svého druhu.

Klimatizace navržená speciálně pro roadster.

Klimatizace v novém BMW Z4 byla navržena speciálně pro použití v roadsteru. Je vybavena například speciálními výdechy pro horní část těla posádky a centrální řídicí jednotkou. Na přání je možné objednat dvouzónovou klimatizaci s možností nastavení individuální teploty pro pravou a levou stranu interiéru. Klimatizace je současně navržena tak, aby mohla využívat zbytkového tepla z motoru.
Klimatizace upraví svůj program v okamžiku, kdy dojde ke sklopení střechy. Intenzita ventilátoru se řídí podle teploty, ale také podle směru a intenzity slunečních paprsků.

Technologie Sun Reflective pro snížení teploty sedadel.

Stejně jako všechny ostatní otevřené vozy BMW, tak také kožené čalounění sedadel a volantu nejnovějšího roadsteru je vybaveno technologií Sun Reflective; pigmenty v čalounění obsahují speciální nanočástice odrážející infračervené sluneční paprsky. Ve srovnání s konvenční kůží je po stání na slunci teplota povrchu kůže při využití technologie Sun Reflective až o 20 stupňů Celsia nižší. BMW je prvním výrobcem automobilů, který tuto technologii používá v tak širokém měřítku.

.

Technické informace:

Video:

YouTube Preview Image YouTube Preview Image YouTube Preview Image YouTube Preview Image

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz