BMW Z4 Concept – máme veškeré informace.
BMW Group využívá přehlídku Concours d’Elegance v Pebble Beach k představení nového vzrušujícího pojetí roadsteru značky BMW. BMW Concept Z4 – dynamický, progresivní a neodolatelný nositel zážitků – se vyznačuje agilními a kompaktními proporcemi, dynamickou siluetou a emocionálně přitažlivě tvarovanými plochami. Pozornost poutající designová studie nabízí pohled do budoucna na sériovou podobu automobilu, který se představí v průběhu příštího roku.
„BMW Concept Z4 je plnohodnotný automobil,“ říká Adrian van Hooydonk, Senior viceprezident BMW Group Design. „Odstrojení vozu na samotnou dřeň řidiči umožňuje zažít všechny složky radosti z jízdy s maximální přímočarostí. Toto je naprostá svoboda na čtyřech kolech.“
Vyjádření nespoutané radosti z jízdy.
Sportovní a progresivní BMW Concept Z4 ztělesňuje vizi BMW Group na téma moderní roadster. „BMW Concept Z4 vyjadřuje ze všech úhlů pohledu a ve všech detailech nový designový jazyk BMW. Od dynamicky pojaté přední části přes působivé boky až po ostře seseknutou záď. Několik křivek a jemná souhra mezi plochami karoserie stačí k tomu, aby vytvořily dojem síly a emocí,“ dodává van Hooydonk.
Tradice roadsterů BMW v novém pojetí.
BMW Concept Z4 přejímá tvary klasického roadsteru, mezi něž patří dlouhý rozvor, přikrčená a protáhlá silueta a kompaktní zadní část. Představuje je ve svěží, sebevědomé podobě, doplněné o současný designový jazyk BMW. Dlouhá kapota motoru a krátké převisy zaručují, že řidič sedí blíže středu vozu, než tomu bylo u předchozích roadsterů BMW. To dává novým proporcím sportovní, agilní a na silnici zaměřený výraz. Obrys vozu se vyznačuje výrazným klínovitým profilem, který BMW Concept Z4 naplňuje dynamikou už ve chvíli, kdy ještě stojí. Výrazná vyboulení, která se táhnou od kabiny směrem dozadu, elegantním způsobem suplují ochranné oblouky, chránící posádku při převrácení vozu a sportovním způsobem doplňující nízko posazenou siluetu zadní části vozu.
Nový designový jazyk a přepracované plochy.
Zřetelně tvarovaný žraločí nos přední části vozu tvoří dramaticky pojaté kontury, které pokračují i na bocích. Nový směr designového stylu BMW tu lze spatřit jen v několika křivkách tvořících čisté plochy, zatímco zbytek vozu je výrazně tvarován. Plochy a tvary proto vytvářejí extrémně moderní a emocionálně působící dojem. Velké vzduchové průduchy Air Breathers za předními koly působí jako součást obratně tvarovaných ploch boků (vypadají, jako by byly tvarovány vzduchem proudícím z těchto průduchů). Světlé a stínované plochy se rozvíjejí směrem dozadu, pak přecházejí ve svalnaté podběhy kol a vytvářejí celkově sportovní výraz. To vše vrhá jasné stylistické světlo na poháněnou zadní nápravu BMW Concept Z4. Dramatická souhra linek a ploch podtrhuje klínový tvar boků a naplňuje je ještě větší dynamikou. Nízko umístěné prahy s výrazným prohybem způsobují, že karoserie působí ještě nižším dojmem, a při pohledu z boku zvýrazňují přikrčený profil vozu.
Výrazná matná oranžová barva karoserie Energetic Orange Frozen umocňuje kontrast světla a stínů a zdůrazňuje její trojrozměrnost. Dvoubarevná 20palcová kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky představují harmonický detail designu bočních partií.
Nízká a progresivní přední část.
Design přední části BMW Concept Z4 se vyznačuje nepochybně sportovním charakterem. Vztah mezi nízko umístěnými a širokými ledvinkami masky chladiče a výše položenými světly vzbuzují záměrné asociace s BMW Z8 a propůjčují BMW Concept Z4 značnou dávku okázalosti. Namísto běžných vnitřních lamel se uvnitř masky chladiče nachází složitě navržené pletivo, jehož vertikální orientace připomíná sportovně funkční design roadsterů BMW, jako například BMW 328 Mille Miglia. Na rozdíl od běžných vozů BMW, Concept Z4 nabízí vertikální interpretaci klasických světlometů BMW se dvěma překrývajícími se světlovodnými trubicemi na každé straně. Směrová světla směřují shora diagonálně k ledvinkám masky chladiče a umocňují dynamický tvar přední části vozu.
Prostorově tvarovaný přední nárazník se vyznačuje skutečně sportovním tvarem. Jeho trojice velkých nasávacích otvorů pro přívod vzduchu odkazuje na výkonný motor umístěný v přídi a skýtá příslib dynamických jízdních zážitků. Velký karbonový prvek ve středovém nasávacím otvoru působí jako z učebnice motorsportu a je tím detailem, který zdůrazňuje dynamické pojetí přední části vozu. Tyto konstrukční prvky společně tvoří svěží a neopakovatelnou podobu BMW Concept Z4, která vzdává velmi moderní a sportovní hold oslavovaným roadsterům BMW minulosti.
Atletická a nápadná zadní část.
Design zadní části BMW Concept Z4 se rovněž vyznačuje kvalitou a detaily známými z bohaté historie roadsterů BMW a tyto atributy aktualizuje do současnosti. Široká a nízká zadní část přejímá křivky bočních partií, a co se ploch a designových prvků týče, transformuje je do moderní podoby okouzlující čistotou. Mohutně vytažené blatníky tvoří široké boky vozu, které jsou umocněny nízkými zadními svítilnami ve tvaru písmene L, což dále zvyšuje sportovní vzhled vozu. Nad zadními svítilnami se rozprostírá víko zavazadlového prostoru doplněné o výrazný spoiler, který zasahuje až do mohutných boků a vysílá jasnou zprávu o vysoké agilitě vozu. Dole v nárazníku umístěné velké vzduchové otvory vyvolávají svůj vlastní dynamický dojem. Karbonový difuzor dodává sportovní a exkluzivní nádech a zakončuje zadní část vozu v jeho nejspodnější části.
Exteriér a interiér ve vzájemné shodě.
Provázanost interiéru a exteriéru BMW Concept Z4 je evidentní v obou formách a barevném schématu. Designové ztvárnění interiéru přebírá mohutný, trojrozměrný charakter exteriéru a dynamickému souboru tak přidává další důraz. Interiér z větší části přejímá barvu exteriéru a vytváří jasné vizuální spojení mezi interiérem a exteriérem. Jako dělicí prvek figuruje pouze elegantní chromový proužek.
Maximální zaměření na radost z jízdy.
Interiér současně slouží také k posílení celkového zaměření na jízdu. Sedadlo řidiče, stejně jako panely interiéru, přístrojová deska a středová konzola obklopující řidiče jsou vyvedeny kompletně v černé barvě, což znamená, že výrazným způsobem vystupují ze sladěných odstínů oranžové barvy exteriéru a zbytku interiéru. Společně tvoří jasně ohraničený prostor, doslova objímající řidiče jako kapsle a vytvářející velmi sportovní dojem. Vzniklo tak čistě účelové prostředí pro řidiče s výrazným „kuželem vidění“, kde volant a také okolní černé plochy vypadají, jako by byly protažené dopředu a pomáhaly řidiči s koncentrací na silnici před ním.
Přístrojová deska a centrální kontrolní displej tvoří vysoce ergonomicky propracovaný celek. Oba hlavní displeje jsou nyní umístěny téměř ve stejné výšce a v těsné vzájemné blízkosti, což vytváří dojem jednotné kompaktní jednotky. Pracují společně a poskytují ty správné informace ve správném okamžiku. Řidič si může zvolit obsah, který budou zobrazovat (dotykově) – navigace, hudební seznam nebo další zábavní funkce. Nad přístrojovým štítem je umístěn Head-Up Displej, promítající klíčové informace do zorného pole řidiče.
Odstrojení na samotný základ.
V souladu se zaměřením na to nejpodstatnější jsou všechny ovladače seskupeny do funkčních celků. Nic neruší od zážitků z jízdy. Obložení interiéru je také minimalistické. Ve skutečnosti to jsou stylové materiály, pečlivě aplikované leštěné chromové akcenty a šikmé, šestiúhelníkové laserové vzory v sedadlech, které z větší části z interiéru vytvářejí exkluzivní prostředí. Karbonové prahové lišty a reliéfní asymetrická loga v sedadlech a na palubní desce završují sportovní styl vnitřního prostoru.
« TEST legendy – BMW Z4 Coupé 3.0si M/T – Fantastický stroj s jedním ale… Zájem o alternativní paliva stále roste i na trhu ojetin »