p90499831_highres_the-bmw-xm-label-red

BMW XM Label Red: Nejsilnější a nejvýstřednější Mko historie

13. 4. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Výkonnější, exkluzivnější, extravagantnější: jen několik měsíců po zahájení výroby nového BMW XM představuje BMW M GmbH vrcholnou verzi svého vůbec prvního vysokovýkonného vozu s elektrifikovaným pohonem. Zcela nové BMW XM Label Red spojuje mimořádně výkonnou poháněcí soustavu M HYBRID s designovými prvky navrženými přímo pro tento model, které nezaměnitelně prezentují jeho zcela výjimečné dynamické schopnosti. S celkovým výkonem 550 kW/748 k (produkovaným kombinací spalovacího motoru V8 o výkonu až 430 kW/585 k a elektromotoru o výkonu až 145 kW/197 k integrovaného do osmistupňové převodovky M Steptronic) je BMW XM Label Red nejvýkonnějším modelem BMW M, jaký byl kdy vyroben. Je také na vrcholu žebříčků výkonu v segmentech Sports Activity Vehicle a Sports Activity Coupé.

BMW XM Label Red reaguje na potřeby a přání globální cílové skupiny individualistů – zákazníků se zálibou v extrovertním životním stylu a vášní pro maximální výkonnost automobilů vymykající se tradičním konvencím. Výroba bude zahájena v srpnu 2023 v továrně BMW Group ve Spartanburgu v USA. Ve stejném termínu je naplánována také produkce exkluzivní edice tohoto vrcholného modelu s matně černým metalickým lakem BMW Individual Frozen Carbon Black, limitovaná na 500 exemplářů.

Světovou premiéru oslaví BMW XM Label Red na mezinárodním autosalonu v Šanghaji v dubnu 2023. Čína je vedle USA a Blízkého východu jedním z nejdůležitějších prodejních regionů pro BMW XM Label Red. U dealerů bude možné tento vůz objednávat od 28. dubna 2023.

Hnací soustava M HYBRID s vysokým a přesně modulovatelným podáním výkonu.

Hnací soustava M HYBRID v BMW XM Label Red působivě demonstruje opojný účinek elektrifikace pohonného systému ve vysokovýkonných modelech BMW M GmbH. Precizně vybroušená souhra elektromotoru a motoru V8 zajišťuje okamžitý přísun výkonu, který pak důrazně narůstá a pokračuje bez omezení až do nejvyšších sfér otáčkového spektra. Tato kombinace spalovacího motoru a elektromotoru odpovídá technickému řešení pohonné jednotky nového speciálu pro vytrvalostní závody BMW M Hybrid V8, který letos úspěšně debutoval v závodě 24 hodin Daytony v severoamerické sérii IMSA a v roce 2024 by se měl postavit na start závodů včetně legendární 24hodinovky v Le Mans.

S celkovým výkonem zvýšeným na 550 kW/748 k překonává nová vrcholná verze standardní BMW XM vyráběné od prosince 2022 o 70 kW/95 k. Celkový točivý moment se zvýšil o 200 Nm a nyní vrcholí hodnotou 1000 Nm. Výkon je na silnici přenášen systémem pohonu všech kol M xDrive. Kombinací rychlých a přesných reakcí výkonné hnací soustavy spolu s pečlivě sladěnou charakteristikou podvozku vznikají jedinečné zážitky z doslova extrémní jízdní dynamiky a agility.

Motor V8 s nejmodernější technologií M TwinPower Turbo a klasickým vysokootáčkovým charakterem.

Systém M HYBRID modelu BMW XM Label Red spojuje přednosti pokrokové elektrifikace s tradičními kvalitami vysokootáčkového spalovacího osmiválce disponujícího technologiemi M TwinPower Turbo. Nejnovější generace osmiválcového motoru vyniká extrémně rychlým nástupem výkonu, zvýšenou účinností a minimalizací emisí. Kromě křížového sběrného výfukového potrubí se vyznačuje také zesíleným klikovým mechanismem, přeplňováním turbodmychadly s elektricky ovládanými obtokovými ventily a zdokonaleným systémem mazání s účinnějším odlučovačem.

V modelu BMW XM Label Red má osmiválec ještě větší podíl na celkové hodnotě dosahovaného výkonu. Jeho maximální výkon činí 430 kW/585 k při 5600 1/min a maximální točivý moment 750 Nm, což je o 100 Nm více než u verze motoru V8 používaného ve standardním BMW XM. Maximum točivého momentu je navíc k dispozici v širokém rozsahu od 1800 do 5400 1/min.

Sportovní výfukový systém modelu BMW XM Label Red se dvěma elektronicky řízenými a plynule nastavitelnými klapkami poskytuje emocionálně bohatý zvukový doprovod, který věrně ztělesňuje výkon, energii a živelnost typické pro výkonné motory V8. Zvuk motoru proto má velmi osobitý charakter, což platí také pro dva páry koncovek výfuku, které jsou na každé straně umístěné nad sebou.

Okamžitý přísun výkonu: elektromotor s inovativním reduktorem.

Stejně jako motor V8 využívá i elektromotor systému M HYBRID inovativní technologie, které přinášejí znatelné zvýšení hnací síly. Elektromotor s permanentními magnety je integrován do osmistupňové převodovky M Steptronic spolu s jeho celou výkonovou elektronikou. Jak je pro tento druh pohonu charakteristické, také v tomto případě elektromotor hbitě reaguje i na ty nejmenší pohyby plynového pedálu okamžitým dodáním výkonu.

Elektromotor přispívá k maximálním celkovým hodnotám BMW XM Label Red výkonem až 145 kW/197 k a nominálním točivým momentem 280 Nm. Avšak pro zvýšení točivého momentu produkovaného elektromotorem na 450 Nm, které reálně mohou jít do vstupního hřídele převodovky, se používá BMW patentovaný předsazený redukční převod. Tímto způsobem je kompaktní elektromotor schopen poskytnout takový nárůst točivého momentu, jehož by bylo při obvyklém řešení možné dosáhnout pouze pomocí mnohem větší a těžší jednotky.

Intenzivnější nárůst síly, který je výsledkem použití předřazeného redukčního převodu umístěného mezi rotorem elektromotoru a vstupním hřídelem převodovky, je zřetelně cítit jak při zrychlení z místa, tak při pružné akceleraci během jízdy. V kombinaci s vylepšeným průběhem výkonu motoru V8 a jeho vysokootáčkovým charakterem tak vzniká hnací síla, pro niž je typická vzácná autorita a klid. BMW XM Label Red potřebuje ke sprintu z 0 na 100 km/h pouhých 3,8 sekundy. Jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale u vozů vybavených volitelným paketem M Driver’s se zvyšuje na 290 km/h.

Kromě toho, že elektromotor poskytuje při akceleraci dodatečnou elektrickou sílu, plní také podpůrnou roli při trvalém zatížení a pomáhá zlepšovat účinnost spalovacího motoru. Díky tomu má BMW XM Label Red v testovacím cyklu WLTP kombinovanou spotřebu benzinu 1,7–1,6 litru na 100 kilometrů, kombinovanou spotřebu elektřiny 34,5–33,0 kWh na 100 kilometrů a emise C02 39–35 gramů na kilometr.

Výkonná vysokonapěťová baterie, BMW IconicSounds Electric, kombinovaná nabíjecí jednotka a prediktivní teplotní management.

Elektromotor čerpá energii z vysokonapěťové lithium-iontové baterie integrované v podlaze, která je produktem páté generace technologie BMW eDrive. Lithium-iontová baterie vyniká vysokou hustotou energie na úrovni článků i modulů. Poskytuje konstantní tok energie v širokém teplotním rozsahu, a dokonce i při velkém zatížení, které vytváří obzvláště sportovní styl jízdy. Má využitelný obsah energie 25,7 kWh, který i zásluhou vynikající účinnosti elektromotoru a systému inteligentního řízení spotřeby umožňuje dojezd na elektřinu v cyklu WLTP 75 až 83 kilometrů.

BMW XM Label Red tak dokáže absolvovat nejen jízdy po městě, ale i delší trasy bez lokálně produkovaných emisí a téměř bezhlučně. Maximální rychlost dosažitelná v čistě elektrickém režimu činí 140 km/h. Výkon elektromotoru získává také vlastní zvukový doprovod v podobě zvuků BMW IconicSounds Electric, které vznikly v rámci spolupráce BMW Group a skladatele filmové hudby Hanse Zimmera.

Kombinovaná nabíjecí jednotka systému M HYBRID umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 7,4 kW. To znamená, že vysokonapěťovou baterii lze doplnit z nuly na 100 % nabití za 4,25 hodiny. Prediktivní řízení teploty zkracuje dobu nabíjení pečlivě zvoleným zahříváním nebo chlazením baterie. Součástí standardní výbavy je flexibilní rychlonabíječka Flexible Fast Charger pro použití v kombinaci s domácími nebo průmyslovými zásuvkami, stejně jako kabel Professional Mode 3 určený pro čerpání elektřiny na veřejných nabíjecích stanicích. Oba tyto prvky standardní výbavy lze uložit do stylové a exkluzivní tašky a zajistit v zavazadlovém prostoru pomocí kombinace karabiny a pásu.

Špičková trakce, podmanivý výkon: M xDrive a M sportovní diferenciál.

Systém pohonu všech kol M xDrive rozděluje výkon generovaný spalovacím motorem a elektromotorem mezi všechna čtyři kola přesně, rychle a vždy podle potřeby. Systém je nastaven na preferenci zadní nápravy, což zejména v režimu 4WD Sport zvyšuje agilitu BMW XM Label Red. Po úplném vypnutí stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control) lze prostřednictvím menu M Setup aktivovat režim 4WD Sand, navržený speciálně pro jízdu po dunách a podobných sypkých površích.

S pohonem M xDrive je dokonale sladěný elektronicky řízený M sportovní diferenciál zadní nápravy, který dále zlepšuje trakci, agilitu a směrovou stabilitu. M sportovní diferenciál umožňuje podle potřeby plně variabilní rozdělování hnacího momentu mezi levé a pravé zadní kolo.

Specifické naladění podvozku pro daný model a integrované řízení příčné dynamiky.

Nejvýkonnější BMW M, jaké kdy bylo určené pro běžné silnice, zaujme nejen podáním fascinujícího výkonu systému M HYBRID, ale také šíří svých jízdních vlastností, které pokaždé nadchnou a potěší. BMW XM Label Red je připraveno vyhovět všem nárokům svých řidičů, může působivě demonstrovat své dynamické schopnosti, dokáže jet klidně (třeba s nulovými místními emisemi, pokud je potřeba), zvát své cestující k pohodlnému odpočinku na dlouhých cestách nebo se s nimi vydat do terénu. Propracované technologie podvozku poskytují zcela mimořádný rozsah schopností mezi dynamikou a komfortem na dlouhých cestách. Vše je přizpůsobeno výkonovým charakteristikám konkrétního systému pohonu s přesností, kterou je BMW proslulé.

Součástí standardní výbavy BMW XM Label Red je Adaptivní M podvozek Professional s elektronicky řízenými tlumiči, aktivními stabilizátory regulujícími naklánění karoserie a funkcí Active Roll Comfort a Integrálním aktivním řízením. M sportovní brzdový systém tvoří šestipístkové pevné třmeny vpředu a jednopístkové plovoucí třmeny určené pro zadní nápravu. Jsou spojené s integrovaným brzdovým systémem nejnovější generace, který zajišťuje velmi přesnou kombinaci brzdné síly generované rekuperací a mechanickými brzdami. K dispozici jsou dva režimy citlivosti brzdového pedálu.

Spolu se systémem pohonu všech kol M xDrive, M sportovním diferenciálem, aktivními stabilizátory a regulačními systémy podvozku je do komplexního systému řízení příčné dynamiky integrován také protiprokluzový systém umístěný přímo v řídicích jednotkách motorů, stejně jako funkce Performance Control. Právě tako vysoká míra integrace všech systémů hnací soustavy a podvozku spolu s pečlivým naladěním pro všechny myslitelné povrchy využívající rozsáhlé zkušenosti BMW M GmbH je zárukou působivých jízdních zážitků v každé situaci.

Extrovertní design s exkluzivními detaily.

Po stylistické i technické stránce se BMW XM Label Red, první samostatný model BMW M GmbH od dob legendárního BMW M1, posouvá do ještě exkluzivnější oblasti. Svalnaté proporce dynamického Sports Activity Vehicle se snoubí s extrovertním designem exteriéru, pro nějž jsou typické velké plochy, jednoznačně vedené linie a pojetí přední části vyhrazené pro modely BMW Luxusní třídy. K tomu se navíc přidávají designové prvky podtrhující jedinečný charakter BMW XM Label Red jako vozu zaměřeného na dosahování té nejvyšší dynamiky.

Mezi charakteristické znaky varianty XM maximalizující výkonnost patří ozdobný pás na bocích v červené metalíze Toronto Red (lze jej objednat i v černém provedení). Použití červené barvy se vztahuje také na odznaky loga a na vsadky v kolech. BMW XM Label Red je standardně vybaveno 21palcovými koly z lehké slitiny. Rámečky BMW M masky ve tvaru ledvinek a difuzoru jsou navrženy v leskle černém provedení.

Spektrum odstínů vnějších laků dostupných pro nový model zahrnuje jednu nemetalickou položku a osm metalických laků. Zákazníci si mohou vybrat také z více než 50 speciálních laků BMW Individual, včetně nové zelené BMW Individual Urban Green, modré metalické BMW Individual Petrol Mica, zelené BMW Individual Anglesey Green a fialové metalické BMW Individual Sepia. Nový vizualizér BMW Individual, který zákazníkům pomůže s výběrem laku, je poprvé k dispozici ihned od zahájení objednávek BMW XM Label Red. Vůz je mimořádně realisticky zobrazen v zákazníkem zvoleném laku na pozadí města BMW M Town. Zde si jej lze prohlédnout z různých úhlů a pomocí 360stupňového videa.

Limitovaná edice BMW XM Label Red je omezena na 500 exemplářů pro celý svět a je navržena tak, aby pomocí ještě expresivnějšího designu dále maximalizovala faktor exkluzivity. Červený metalický lak Toronto Red je použit na rámeček BMW masky ve tvaru ledvinek a vsadku zadního difuzoru, tím vytváří nepřehlédnutelný kontrast s matně černým metalickým lakem karoserie BMW Individual Frozen Carbon Black. Kontrast lesklých barevných akcentů s třpytivými matnými plochami zajišťuje, že exteriér BMW XM Label Red působí mimořádně úchvatně.

Černo-červené barevné schéma přináší vizuálně přitažlivý a sportovní nádech také do interiéru limitované edice BMW XM Label Red. Výrazné trojrozměrné obložení stropu a sloupky karoserie mají černé povrchy. Červená barva je použita k navození pocitu exkluzivity na horních částech opěradel sedadel, na integrovaných opěrkách hlavy a na krajních místech zadních sedadel. Vše doplňuje červené kontrastní prošívání černých povrchů sedadel, palubní desky, obložení dveří a středové konzoly. Podobně červené jsou také ozdobné prvky na výdeších klimatizace. Mezi další exkluzivní prvky interiéru BMW XM Label Red patří červené označení „XM“ umístěné pod centrálním kontrolním displejem a karbonové obložení interiéru se saténově hebkým povrchem a vetkanými červenými a modrými ozdobnými prvky zdůrazňujícími, že se jedná o vůz divize BMW M. V interiéru limitované varianty Label Red najdou zákazníci pod kontrolním displejem plaketu s nápisem „1 z 500“.

Palubní deska sportovního vozu s BMW Prohnutým displejem; M Lounge v zadní části.

M multifunkční sedadla, opěrky pro kolena, M specifický obsah na BMW Prohnutém displeji a na standardně dodávaném BMW Head-up Displeji, M typický volič převodovky a M specifický ovládací panel na středové konzole jsou hlavními prvky palubní desky ve stylu sportovního vozu, optimalizovaného tak, aby umožnil nerušené vychutnávání všech poskytovaných zážitků. Tlačítko M Hybrid slouží k volbě požadovaného režimu hnací soustavy, zatímco tlačítko M Setup zajišťuje přímý přístup k nastavením hnacího ústrojí, podvozku, řízení, brzdového systému a pohonu M xDrive, současně umožňuje také nastavit úroveň rekuperace kinetické energie. M kožený volant zaujme ozdobnými prvky v provedení černý chrom, tlačítky M a řadicími páčkami s karbonovými vložkami, jejichž symboly plus a minus jsou v červené barvě. Exkluzivním speciálním prvkem modelu BMW XM Label Red je symbol označující režim Boost na levé řadicí páčce pod volantem.

Velkorysý pocit prostoru, vysoce kvalitní materiály a extravagantní design proměňují zadní část BMW XM Label Red v exkluzivní salónek M Lounge. Na přání dodávaná vyhřívaná opěradla, zasahující daleko do boků kabiny, a polštářky z kůže Merino s červeným kontrastním prošíváním a nápisem „XM“ nabízejí cestujícím luxusní komfort. Zcela unikátní je ztvárnění obložení stropu s trojrozměrnou hranolovitou strukturou, hladkými obrysy a 100 jednotkami LED pro osvětlení. Součástí standardní výbavy je také vnitřní osvětlení, čtyřzónová automatická klimatizace, audiosystém Harman Kardon Surround Sound a systém Travel & Comfort. Seznam volitelné výbavy zahrnuje audioaparaturu Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound se zesilovačem o výkonu 1475 W a čtyřmi doplňkovými reproduktory v oblasti střechy.

Pokročilé asistenční systémy; BMW Live Cockpit Professional ve standardní výbavě.

BMW XM Label Red nabízí svým zákazníkům široký výběr pokročilých systémů pro automatizovanou jízdu a parkování. Mezi standardně dodávané technologie patří Driving Assistant, jehož součástí je systém varování před čelním nárazem, systém varování před opuštěním jízdního pruhu včetně asistence při návratu do jízdního pruhu, vyhýbací asistent, funkce upozorňující řidiče na únavu a také ukazatel rychlostních limitů. Na přání dodávaný soubor výbavy Driving Assistant Professional přináší aktivní systém udržování rychlosti s funkcí Stop&Go spolu s funkcemi, jako jsou asistent řízení a asistent pro jízdu v jízdním pruhu, rozpoznávání semaforů, automatický asistent sledování rychlostních limitů a aktivní navigace.

Součástí standardní výbavy je také Parkovací asistent Plus. Kromě couvacího asistentu přidává tento systém do repertoáru funkcí také přední a zadní panoramatický 3D pohled.

BMW XM Label Red je standardně vybaveno systémem BMW Live Cockpit Professional, jehož součástí je nejnovější generace konceptu obsluhy BMW iDrive, který v tomto případě pracuje s BMW Operačním systémem 8 specifickým pro M modely. Součástí BMW Live Cockpit Professional je také cloudový navigační systém BMW Maps. Na přání dodávaný BMW Digitální klíč Plus umožňuje zákazníkům zamykat a odemykat BMW XM Label Red pomocí bezpečnostně zdokonalené ultraširokopásmové technologie (UWB) jejich telefonu Apple iPhone. K dispozici je také integrace chytrých telefonů pro Apple CarPlay® a Android Auto™, personalizovaná funkce BMW ID a karta eSIM schopná přijímat datový standard 5G.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz