BMW Vision ConnectedDrive

1. 3. 2011 • Novinky

BMW začalo již počátkem 70. let minulého století pracovat na propojování automobilu a jeho okolí, stejně tak jako na vzájemné komunikaci jednotlivých systémů uvnitř automobilu. Právě spolupráce jednotlivých systémů umožnila vývoj nových pokrokových informačních, komunikačních a asistenčních systémů. Od tohoto okamžiku byl v dané oblasti učiněn značný pokrok. Mnoho inovací, jako například parkovací asistent nebo integrovaný navigační systém, se stalo standardem pro celý automobilový průmysl.

Dnes je vývojová strategie BMW ConnectedDrive synonymem pro inteligentní propojení řidiče, automobilu a okolního prostředí. Jednotlivé systémy, které se řadí do programu BMW ConnectedDrive, zvyšují úroveň komfortu, nabízejí zcela nové možnosti zábavy a informací, stejně tak jako významně zvyšují bezpečnost nejen posádky automobilu, ale také okolních účastníků silničního provozu.

Koncepční studie BMW Vision ConnectedDrive posunuje možnosti propojení a komunikace jednotlivých systémů na zcela novou úroveň a současně naznačuje, jakým směrem se bude ubírat vývoj v této oblasti. Automobil se tak stane nedílnou součástí již tak silně propojeného světa. Koncept BMW Vision ConnectedDrive naznačuje potenciál přístupu BMW ConnectedDrive pro budoucnost. Představený koncept je jako socha, jako způsob ztělesnění těchto přístupů, které jim dává život.

Design vyjadřuje propojení – tvorba propojeného vozu.

Celková koncepce studie BMW Vision ConnectedDrive se vyjadřuje sdělením „připoj a propoj“ a je rozdělena na tři základní oblasti: bezpečnost, informace/zábava a komfort. Základní princip konceptu BMW ConnectedDrive je inteligentní propojení řidiče, vozu a okolního světa, které se člení na čtyři základní úrovně: displeje a koncepce ovládání, unikátní světelný koncept, celkové řešení a integrace koncepčního vozu do multimediálního prostředí expozice na autosalonu.

Základní myšlenka – zevnitř ven.

Více než v kterémkoliv automobilu je právě v konceptu BMW Vision ConnectedDrive člověk pomyslným středobodem celého vozu. Automobil jako takový, jeho funkce, stejně tak jako potřeby řidiče a spolujezdce jsou na počátku, ale také na konci veškerých interakcí. Tento přístup je uvnitř jasně patrný. Interiér je navržen ve třech samostatných úrovních, které jsou popisovány jako vrstvy. Každá z těchto vrstev přitom reprezentuje tři hlavní prvky strategie BMW ConnectedDrive – komfort, informace/zábava a bezpečnost. Tyto vrstvy obsahují vše včetně ovládacích panelů a displejů. Právě používání tzv. vrstev uvnitř nového konceptu je známé již z konceptu BMW Vision EfficientDynamics, zde je však dále zdokonaleno. Právě používání „vrstev“ je novým ergonomickým i designérským přístupem BMW, který redefinuje způsob vnímání povrchů, komunikačních rozhraní a materiálů, jež známe z minulosti. Aplikace nového přístupu boří zaběhlá schémata v návrhu celého interiéru. Výsledkem je moderně vyhlížející, organický, lehký a podmanivý design s prvotřídní funkčností.

Barevně rozlišená optická vlákna definují každou ze tří úrovní a výrazně je od sebe odlišují. Toto oddělení je však dáno nejen barvami, ale také rytmem, pohybem a texturou. Při aktivaci některé z funkcí se tento počin barevně zvýrazní a upozorní na interakci jednotlivých prvků a systémů v rámci BMW ConnectedDrive.

Bezpečnost – hlavní úkol každého vozu.

Bezpečnost symbolizuje vzájemnou interakci mezi řidičem a okolním prostředím prostřednictvím prvků aktivní bezpečnosti a pokrokových asistenčních systémů. Tato první vrstva je v konceptu BMW Vision ConnectedDrive reprezentována nejbližším okolím řidiče a je zvýrazněna oranžovou barvou, která prochází od přídě až po zadní světla. Oranžové linie interiéru pokračují až do přední kapoty, což udržuje řidičovu pozornost směrem k silnici.

Právě bezpečnostní vrstva zahrnuje informační a ovládací prvky související s řízením automobilu. Její součástí je také čelní sklo, jež je integrovanou částí nově řešeného Head-Up displeje. Druhým hlavním informačním prvkem je programovatelný displej situovaný v zorném poli řidiče za volantem, který doplňuje informace sdělované na čelním skle.

Vedení oranžových světelných trubic symbolizuje propojení různých senzorů po celém vozidle a jejich interakci s řidičem. V předních světlometech a zadních skupinových svítilnách jsou umístěné radary skenující bezprostřední okolí vozu.

Informace/zábava – spojení namísto izolace.

Druhá vrstva konceptu BMW Vision ConnectedDrive obsahuje první bezpečnostní vrstvu a přidává k ní propojení řidiče a jeho spolujezdce. Právě v rámci této vrstvy probíhá komunikace mezi oběma členy posádky. Opticky je vyjádřena modrou barvou, která vyúsťuje z prostoru mezi sedadly, kde jsou pod krycím plastem umístěny antény. Z tohoto centrálního místa se informace opticky dostávají podél sedadel k řidiči i spolujezdci.
Informační displej spolujezdce, který je jeho vstupní branou k zábavním funkcím vozu, je umístěn před ním v přístrojové desce. Ve vypnutém stavu je displej neviditelně skryt v přístrojové desce, po jemném dotyku na citlivé místo pod ním se celý systém zapíná. Systém se také s pomocí tohoto citlivého místa zcela přirozeně ovládá pouhými pohyby prstu. Spolujezdec dostává od vozu zpětnou vazbu o svých povelech prostřednictvím rozsvícení odpovídající oblasti.

Komfort – komunikace mezi vozidlem a okolním světem.

Třetí vrstva neboli úroveň celého přístupu BMW ConnectedDrive i samotného koncepčního vozu spojuje dvě předchozí úrovně, ale dále k nim přidává hlavní myšlenku celého programu BMW ConnectedDrive, spočívající v propojení automobilu a okolního světa. Tato vrstva je umístěna v oblasti periferního vidění. Třetí vrstvu reprezentuje zelená světelná linie, která symbolicky obepíná celý automobil.
Rozdělení vnímání interiéru do tří vrstev je nejen funkční, ale je odlišeno také barvami a použitými materiály. Světle šedivá prémiová kůže, použitá na čalounění sedadel, symbolizuje první vrstvu. Druhá vrstva je vyjádřena tmavě šedým pruhem kůže, který je k vidění na výplních dveří a v okolí přístrojů. Charakteristická je také exkluzivní šedá vrstva, která je použita na karoserii vozu, jež symbolizuje třetí vrstvu. Vše je účinně zvýrazněno trojicí barevných linek.

Komunikační rozhraní – v kontaktu s vaším světem.

V konceptu BMW Vision ConnectedDrive se představuje nový koncept ovládání, který je nejen vizionářský, ale především velmi intuitivní. Průlomovým řešením je zejména trojice displejů v přístrojové desce, které jsou vzájemně propojeny a navrženy tak, aby různé informace dodávaly ve srozumitelné podobě. Jednou ze specialit BMW je ergonomický a rychlý přístup k potřebným informacím. A právě trojrozměrné displeje konceptu BMW Vision ConnectedDrive ukazují další směr vývoje i v této oblasti.

Velmi široké spektrum informací se může řidiči zobrazovat spojením trojrozměrného Head-Up displeje, stejně tak jako volně programovatelného displeje umístěného za volantem, který se může taktéž pochlubit prostorovým uspořádáním. Tyto zobrazovací jednotky doplňuje ještě informační displej umístěný před spolujezdcem, který je nezávislý a jehož obraz nemůže řidič sledovat.

Trojrozměrný Head-Up displej – důležité informace neustále v zorném poli.

Velká část čelního skla v zorném poli řidiče slouží v konceptu BMW Vision CoonectedDrive jako Head-Up displej. Novinkou je, že právě Head-Up displej je v tomto konceptu pro řidiče hlavní informační jednotkou, předstihující svojí důležitostí na konvenčním místě umístěný displej. Informace o rychlosti jízdy, navigačních příkazech nebo různých upozorněních se tak zobrazují přímo před řidičem a působí tak, že jsou umístěny v prostoru nad přední kapotou. Přínosem je, že pro jejich sledování není potřeba, aby oči řidiče na tyto informace při řízení přeostřovaly.

Pokrokové řešení samotného displeje umožňuje, aby se různé informace zobrazovaly v trojrozměrné podobě a vzájemně se překrývaly podle jejich okamžité důležitosti. Například informace o aktuální rychlosti se trvale zobrazuje na pozadí v okamžicích, kdy automobil řidiči v popředí sděluje informace o navádění navigačním systémem nebo jej informuje varovnými zprávami. Další schopností trojrozměrného Head-Up displeje je přizpůsobení zobrazování aktuální jízdní situaci a obrazu před vozidlem. Je tedy možné například zvýraznit důležitou informaci týkající se například nebezpečně se pohybujícího automobilu či chodce tím, že se zobrazí před ostatními údaji. Díky tomu je řidič schopen tyto informace rychleji zaznamenat a reagovat na ně.

Více informací – volně programovatelný přístrojový štít.

Dokonalým doplňkem nově řešeného Head-Up displeje je podobně trojrozměrně řešený hlavní displej umístěný za volantem, kde mají konvenční vozy hlavní přístroje. Přesunutí hlavního displeje přímo do zorného pole řidiče usnadňuje jeho čitelnost a zpracovávání jeho informací. V tomto místě zobrazované informace doplňují údaje z Head-Up displeje, zobrazuje se zde například mapa navigačního systému, informace zábavních systémů vozu, nebo také krátké textové zprávy SMS či e-maily. Podobné řešení jako v případě Head-Up displeje s několika různými úrovněmi umožňuje přirozenou cestou zvýrazňovat některé informace vůči druhým a současně neustále zobrazovat všechny potřebné údaje. Takto řešený displej lze programovat podle potřeby, vývojoví pracovníci BMW Group však zprostředkovávané informace rozdělují podle toho, zda mají výstražný nebo informační charakter.

Displej před spolujezdcem – individualizovaná zábava pro spolujezdce.

Jelikož došlo k přesunutí hlavního informačního displeje do zorného pole řidiče, bylo možné před spolujezdce umístit přímo pro něj určený informační displej. Protože je tento displej nezávislý na řidičových displejích, je určen výhradně pro spolujezdce. Je umístěn tak, aby na něj řidič ze svého místa neviděl, a nenechal se tedy rozptylovat. Spolujezdec jej může využívat k obsluze informačních, zábavních či komunikačních systémů, vyhrané informace přitom může pouhým pohybem ruky poslat na displej před řidičem. Různé informace, ovládání hudby nebo práce s navigačním systémem může být prováděna na tomto displeji a až následně mohou být získané informace poslány do systému řidiče.

Vedlejší informační displej se ovládá pomocí gest na dotykovém povrchu těla přístrojové desky umístěném pod ním. Povrch s osvětlenými body současně spolujezdci dává zpětnou vazbu o jeho pohybech. Rozdělení ovládání displeje a jeho zobrazovací plochy do dvou úrovní je značným přínosem pro intuitivnost obsluhy. Právě toto rozdělení do dvou prvků je dalším ztělesněním filozofie vrstev, neboli úrovní, která stojí za návrhem nového konceptu ovládání tohoto koncepčního vozu. V případě, že je tento displej v nečinnosti, je neviditelně skryt v přístrojové desce.

Individualizované informace – surfujte realitou.

Velmi speciální funkcí informačního displeje před spolujezdcem je tzv. individuální třídění informací. Jedná se o virtuální rozhraní, které zprostředkovává různé informace řidiči na základě jeho zájmů, ale například také pozice automobilu. Vše se zobrazuje ve formátu virtuálního časopisu. Spolujezdec tak může jednoduše procházet, zvýrazňovat a vyčleňovat témata svého zájmu, jež následně slouží jako filtry pro zobrazování informací – vše je individualizované a intuitivní.

Individualizované třídění informací má dvě základní roviny. V jedné z nich se snaží spolujezdce informovat o záležitostech souvisejících se samotnou cestou, případně s okolím vozu, a na straně druhé slouží jako filtr, aby se k němu dostaly jen relevantní informace, které jej opravdu zajímají. Když například projedete kolem nějaké budovy, již byste jinak nechali bez povšimnutí, automobil vám díky této funkci sdělí, že se jedná o významné historické muzeum, v němž se aktuálně koná zajímavá výstava. Takto filtrovaná a pozičně definovaná data mohou sloužit například jako ideální pomocník při hledání zajímavé restaurace, k nákupům vstupenek na nejrůznější výstavy, nebo zkrátka poslouží jako audiovizuální průvodce městem.

Vnější design – skutečné BMW.

Koncepční vůz BMW Vision ConnectedDrive působí nesmírně dynamicky a v puristické formě nese typické rysy designu vozů BMW, mezi něž patří: dlouhá kapota motoru, velký rozvor náprav, stejně tak jako prostor pro posádku posunutý vzad. Celek tedy působí velmi dynamicky i v okamžiku, kdy automobil stojí na místě. Koncept BMW Vision ConnectedDrive působí velmi nízkým a sportovním dojmem. Tohoto rysu bylo dosaženo optickým propojením kapoty motoru a silně skloněného čelního skla. Fascinující je také hra světla s stínů, kterou je možné na karoserii vidět z každého úhlu pohledu. Sportovní a dravý charakter představeného konceptu je dále zvýrazněn působivými 20palcovými koly s trojrozměrným designem.

Přední část konceptu je navržena s cílem zdůraznit jeho horizontální linie, a tím i celkovou šířku vozu. Tento přístup je jasně patrný z expresivního a velmi moderního řešení typické masky chladiče, lemované kruhovými světlomety. Sportovní šarm automobilu dodává také dvojice dominantních nasávacích otvorů na krajích ve spodní části předního nárazníku, jež svým tvarem opticky celý vůz rozšiřují.

Pro koncept BMW Vision ConnectedDrive je charakteristické pokrokové řešení dveří, které je nepřímým odkazem na legendární roadster BMW Z1. Dveře nového koncepčního vozu se otvírají jako nůžky. Zatímco jejich vnější plášť se odsouvá dopředu, vnitřní výplně se odsunují dozadu. Stejně jako tomu bylo u roadsteru BMW minulosti, i koncept BMW Vision ConnectedDrive může jezdit s otevřenými dveřmi. Koncept BMW Vision ConnectedDrive byl vložen do otevřené karoserie sportovního dvoumístného roadsteru, protože právě tak je při pohledu shora vidět celé řešení interiéru.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz