BMW slaví 40. výročí divize ///M!
Sportovní divize BMW M GmbH momentálně slaví 40 let založení, tudíž se vrátíme do roku 1972, kdy se ještě jmenovala “plnohodnotně” BMW Motorsport. Ano, byla založena jen a pouze za účelem motoristického sportu a vozy s logem ///M vozily pod svými kabátky většinou závodní techniku.
První vůz, který divize Motorsport postavila byla 3.0 CSL (E9) – a u nás se dokonce můžete dočíst, jaké to je tuto legendu řídit!! Toto auto bylo postaveno čistě pro závodní účely, ale také muselo být homologováno do provozu, tak přišla v roce 1972 3,0 CSL, která měla pod kapotou šestiválec o objemu 3,003cc a výkon 200 koní. Tento motor dokázal rozpohybovat 1250 kg těžké auto na stokilometrovou rychlost za 7,3 sekundy a atakoval maximální rychlost 213 km/h.
Plnohodnotným a skutečně prvním oficiálním výplodem je ale například legendární a jedinečná M1 E26 (1978 – 1981), kterých bylo vyrobeno jen 456 kusů. Měla za řidičovými zády šestiválec 3,5 litru, který dával výkon 277 koní (204 kW). S tímto motorem byla schopná eM-jednička jet rychlostí až 262 km/h a na 100 kilometrovou rychlost akcelerovat za 5,6 s. Uvnitř jste přitom měli k dispozici klimatizaci a el. okna i zrcátka.
Jak ale známe divizi M dnes (tedy jako výrobce rychlých silničních vozů, bez ohledu na karoserii), tato éra začala poprvé až modelem BMW M5 E28 (1984 – 1987), která dostala řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru (převzatý právě z M1), a tak se stala M5 nejrychlejším sedanem na planetě své doby. Maximální rychlost byla skoro 250 km/h a z 0 na 100 to tomuto průkopníkovi trvalo 6,2 s.
Jako předchůdce těchto rychlých sedanů se dá považovat ale také BMW M535i E12 (1979), která vlastně udělala u BMW první rychlý krok v podobě těchto über sedanů.
Jako snad nejlegendárnější model z divize M se dá považovat bezpochyby M3 E30 (1987), která je především dnes mokrým snem mnoha motoristických fandů (a já rozhodně nejsem vyjímkou). Její motor byl tentokrát čtyřválec, měl ale objem 2,3 litru a ze začátku výkon 143 kW. M3 s ním zrychlila na 100 km/h za 6,9 s a jela až 225 km/h. Navíc se stala jedním z nejúspěšnějích závodních automobilů všech dob.
Divize M byla hlavně založena kvůli závodním účelům a věnovala se například i Formuli 1, Rally, Le Mans, WTCC a DTM. Do DTM se BMW letos úspěšně vrátilo a má za sebou již své první vítězství po tolika letech.
BMW ///M získalo ve své závodní historii mnoho vítězství a dosáhla nesčetněkrát na stupně vítězů. Vyprodukovala jen ty nejlepší motory (především řadové šestiválce, které se staly několikrát motorem roku), ale také se z útrob této továrny dostalo mnoho vozů na veřejné silnice, které byly ve své třídě vždy tím nejlepším, co jste si mohli koupit a od jejich über sedanů můžete dokonce sáhnout po variantách kombi (M5), za zmínku stojí ale také modely M3 E36 (Coupé, Saloon i Cabrio), E46 a CSL (pouze Coupé) a vůbec všechny “eM trojky” končící E90/E92 atd. Jmenovali bychom asi hodně dlouho, a tak je dnes po takovém ohlédnutí do historie až smutné, kam se divize M posunula dnes. Vyrábí například ///Mastodonty X5/X6 M, které mají s Motorsportem společného asi tolik, jako například pivo a slivovice – ten účinek tam je, ale přitom se jedno s druhým rovnat nemůže.
Pokud jste opravdu fanoušky BMW, jak se patří a chcete oslavit toto jubilejní 40 . výročí založení divize M, jeďte se o tomto víkendu podívat na slavný okruh Nürburgring na závod 24 hodin. Při této velké příležitosti bude BMW slavit a uvidíte naživo mnoho nových (i těch starých) modelů.
Gratulujeme BMW a přejeme v tomto roce co nejvíce úspěšnou sezónu v DTM.
.« Nové BMW M6 jako safety car! Škoda Citigo Rally koncept – LIVE fotky! »