BMW představilo vrcholné M3 CS: 550 koní a vypínatelná čtyřkolka
BMW M GmbH bude i v roce 2023 rozšiřovat své produktové řady o mimořádně atraktivní speciální modely. Nové BMW M3 CS přináší ještě intenzivnější závodní charakter, který je pro úspěšné vysokovýkonné modely společnosti v prémiovém segmentu střední třídy typický. Inteligentní lehká konstrukce s velkým počtem komponentů z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), zvýšený výkon motoru, na míru naladěný podvozek, exkluzivní designové prvky a celkové nastavení precizně navržené tak, aby poskytovalo vzrušující zážitky z jízdy na okruhu, se snoubí s funkčností a každodenní použitelností modelu BMW M3 Sedan. Díky tomu se BMW M3 CS vyznačuje svým vlastním charakterem a dokáže nabídnout neředěný M pocit, který na každém kilometru na silnici i na okruhu svého řidiče fascinuje a uchvacuje.
Koncepce pohonu nového BMW M3 CS spojuje řadový šestiválec o výkonu 405 kW/550 k s osmistupňovou převodovkou M Steptronic a inteligentním systémem pohonu všech kol M xDrive. Jejich kombinací je dosaženo zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a působivých jízdních schopností, které si lze vychutnat na každém ze čtyř sedadel. Nové BMW M3 CS se bude vyrábět jako limitovaná série v mnichovské továrně BMW Group od března 2023, přičemž jeho uvádění na trh odstartuje ve stejném měsíci. Nejdůležitějšími prodejními trhy pro nový speciální model jsou USA, Německo, Velká Británie a Japonsko.
Výkonnější, lehčí a přesvědčivější na silnici.
Kombinace vyššího výkonu a nižší hmotnosti propůjčuje novému BMW M3 CS přesvědčivé dynamické vlastnosti a exkluzivní auru. Jeho výkon produkuje speciálně upravená verze vysokootáčkového řadového šestiválce s technologií M TwinPower Turbo vyvinutého pro modely BMW M3 a BMW M4. Tento 3litrový agregát je také základem motoru, který v roce 2022 BMW M4 GT3 dovezl k titulu v Německém mistrovství cestovních vozů DTM.
Motor pracující pod kapotou nového BMW M3 CS se proto vyznačuje celou řadou technologických prvků, které přímo vycházejí ze závodní pohonné jednotky. Konstrukce s uzavřeným blokem dává bloku motoru extrémně vysokou pevnost. To umožňuje pracovat s mimořádně vysokými tlaky uvnitř spalovacích prostorů, což má přímý vliv na výkon. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli snižují třecí ztráty i hmotnost. Lehký kovaný klikový hřídel pohonné jednotky přispívá zásluhou své nízké setrvačnosti k vysokootáčkovému charakteru a současně účinně zrychluje reakce motoru. Kromě toho se pro vnitřní kanály hlavy řadového šestiválce používá technologie 3D tisku, což umožnilo navrhnout optimální tvar vedení kanálů chladicí kapaliny, jehož by nebylo možné dosáhnout běžnými metodami odlévání kovů.
Šestiválec s přímým vstřikováním paliva dosahuje výkonu 405 kW/550 k.
Tyto pečlivě přizpůsobené úpravy odrážejí intenzivní zaměření na dosažení vysokých otáček a maximálního výkonu motoru nového BMW M3 CS. Značný potenciál této jednotky pro úpravy připravil půdu pro zvýšení maximálního výkonu ve srovnání s BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive (kombinovaná spotřeba paliva: 10,1–10,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 230–228 g/km, podle WLTP) o 30 kW/40 k, což ve výsledku znamená celkových 405 kW/550 k. Jeho značné výkonové rezervy umožnily výrazné zvýšení výkonu, aniž by bylo nutné dělat ústupky z hlediska spolehlivosti nebo životnosti. Klíčem k tomuto nárůstu výkonu bylo zvýšení maximálního plnicího tlaku obou jednokomorových turbodmychadel z 1,7 na 2,1 bar a pro tento model specifická úprava řídicí jednotky.
Speciálně navržené a zesílené uložení motoru navíc vytváří extrémně pevné spojení mezi pohonnou jednotkou a karoserií. Na sešlápnutí plynového pedálu tak motor reaguje ještě rychleji a okamžitým přenosem jeho výkonu na hnací ústrojí. Motor v novém BMW M3 CS dosahuje nejvyššího točivého momentu 650 Nm v rozmezí od 2750 do 5950 1/min. Maximální výkon 405 kW/550 k nastupuje při 6250 1/min.
Specifickým výkonovým charakteristikám motoru dominuje jeho neutuchající výkon v horním spektru využitelných otáček. K tomu se přidává emotivní zvukový doprovod, který vydává dvojitý výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami, odlehčeným koncovým titanovým tlumičem, a jak je u M zvykem, také se dvěma páry koncovek výfuku v matně černém provedení. Aktivací režimů SPORT nebo SPORT+ pro nastavení motoru v menu M Setup se zvuk motoru zesílí a výfuk začne vyluzovat nezaměnitelný tón závodního vozu. Při jízdě tak lze zažít skutečné zvukové drama, a to zejména při přeřazování či meziplynech.
Efektivní přenos mimořádného výkonu na silnici: 8stupňová převodovka M Steptronic, pohon M xDrive, Aktivní M diferenciál.
Hnací síla motoru nového BMW M3 CS je přenášena prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic s technologií Drivelogic. Ovládá se buď specifickou M volicí pákou na středové konzole, nebo řadicími páčkami z uhlíkových vláken na volantu. Řidič může pomocí tlačítka Drivelogic integrovaného do volicí páky měnit charakteristiku řazení převodovky, přičemž si může vybrat mezi komfortním, sportovním a okruhovým nastavením.
Trakci a agilitu nového BMW M3 CS zvyšuje pohon všech kol M xDrive, který využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku v rozvodové skříni k zajištění plně variabilního a velmi plynulého rozdělování výkonu motoru mezi přední a zadní kola. Přívod oleje do vícelamelové spojky byl upraven tak, aby systém pohonu všech kol fungoval efektivně i při ostré jízdě na okruhu. K charakteristickému M pocitu při akceleraci nebo průjezdu zatáčkami přispívá upřednostňování pohonu kol zadní nápravy a zadní Aktivní M diferenciál, jehož svorný účinek je rovněž plně variabilní.
V menu M Setup může řidič přepnout z výchozího nastavení pohonu 4WD na režim 4WD Sport, který posílá ještě větší část točivého momentu motoru na zadní kola. Řidič také může zcela vypnout stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) a zapnout režim 2WD. Tím, že je hnací síla přenášena výhradně na zadní kola a řídicí systémy nezasahují do regulace stability, zapojuje toto nastavení zkušené řidiče do řízení ještě intenzivněji.
Motor, převodovka a pohon M xDrive spojují své síly a dosahují ohromujících časů zrychlení. Nové BMW M3 CS zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 3,4 sekundy a z klidu na 200 km/h za 11,1 sekundy. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zabere 2,6 sekundy (na 4. rychlostní stupeň), resp. za 3,3 sekundy (na 5. rychlostní stupeň). BMW M3 CS se standardně dodává s paketem M Driver’s a má elektronicky omezenou maximální rychlost na 302 km/h.
Unikátní naladění podvozku a systému DSC; standardně dodávané okruhové pneumatiky.
Technika podvozku nového BMW M3 CS byla naladěna přesně podle výkonových charakteristik motoru, celkové koncepce vozu a rozložení jeho hmotnosti. U tohoto modelu bylo specifickým požadavkům jízdy na okruhu cíleně přizpůsobeno nastavení systému DSC a režimu M Dynamic Mode.
Individuální nastavení kinematiky zavěšení s nastavením na míru přizpůsobeným odklonu kol, tlumičů, pomocných pružin a stabilizátorů slouží ke zlepšení přesnosti řízení, přenosu bočních ovládacích sil při průjezdu zatáčkou, odezvy pružin a tlumičů a pozice kol. Elektronicky řízené tlumiče adaptivního M podvozku nového BMW M3 CS, stejně jako elektromechanické řízení M Servotronic s proměnným převodem a integrovaný brzdový systém mají pro tento model specifické nastavení.
Standardní výbava speciální edice zahrnuje dvoudílné M brzdy s brzdovými třmeny lakovanými v červené nebo černé barvě. Na přání jsou v nabídce také M karbon-keramické brzdy, jejichž brzdové třmeny jsou k dispozici v matné zlaté nebo červené barvě. Na seznamu standardní výbavy nového BMW M3 CS jsou také M kovaná kola z lehké slitiny v exkluzivním designu V-spoke s povrchovou úpravou Gold Bronze. Tato M specifická kola z lehké slitiny lze na přání objednat rovněž v matně černém provedení. Kola o průměru 19 palců na přední nápravě a 20 palců vzadu jsou standardně obuta do okruhových pneumatik, které byly vyvinuty přímo pro tento model a mají rozměry 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu. Jako alternativu k těmto pneumatikám, které jsou speciálně navrženy pro jízdu na okruhu, mají zákazníci možnost bezplatně zvolit vysokovýkonné sportovní pneumatiky stejných rozměrů.
Lehká konstrukce s rozsáhlým využitím uhlíkových vláken; zvýšená tuhost karoserie.
Rozsáhlá, pro tento model specifická odlehčení hrají významnou roli při formování jízdních vlastností a exkluzivního charakteru nového BMW M3 CS. Klíčový význam zde má použití komponentů z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) uvnitř i vně automobilu. Kromě střechy z uhlíkových vláken je z tohoto lehkého a technologicky vyspělého materiálu vyrobena také přední kapota, spodní nástavec předního spoileru, přední nasávací otvory, kryty vnějších zpětných zrcátek, zadní difuzor a zadní spoiler. Středová konzola, řadicí páčky na volantu a obložení interiéru jsou rovněž vyrobeny z materiálu CFRP. Hmotnost uvnitř vozu snižují také standardně dodávaná M karbonová sedadla. O více než 4 kilogramy snižuje hmotnost výfukového systému nového BMW M3 CS titanový koncový tlumič výfuku. Různá další odlehčení přinášejí ve srovnání s BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive celkovou úsporu hmotnosti přibližně 20 kilogramů.
Tuhost karoserie lze dále zvýšit objednáním paketu vzpěr motorového prostoru, které byly rovněž navrženy s ohledem na nízkou hmotnost. Hliníkové odlitky spojující horní uložení předních tlumičů mají tvar, který byl s pomocí numerických modelů přesně přizpůsoben silám působícím v různých jízdních situacích.
Exkluzivní designové prvky slibují vzrušující výkon.
Nové BMW M3 CS dává najevo svůj ostřejší charakter řadou individuálních designových prvků. Bílý metalický lak Frozen Solid White je vyhrazený pouze pro nejnovější speciální edici modelu od BMW M GmbH. Pohledový karbon na střeše, dva prolisy v kapotě, spodní nástavec předního nárazníku, nasávací otvory, kryty vnějších zpětných zrcátek M, zadní spoiler a zadní nárazník v kombinaci s černými bočními prahy a boční M žábry vytvářejí k novému bílému laku karoserie ohromující kontrast. Jako alternativní barvy karoserie jsou k dispozici zelená Signal Green, šedá metalíza Brooklyn Grey a černá metalíza Sapphire Black.
Přední část vozu má bezrámovou BMW masku ve tvaru ledvinek, která šetří hmotnost a připomíná závodní stroje. Speciálně pro tento model byly použity designové červené linky a nápis „M3 CS“ na horní ze dvou vodorovných lamel masky chladiče. Logo modelu na přední straně i jeho protějšek na víku zavazadlového prostoru jsou černé s červeným lemováním.
Laserové světlomety BMW Laserlight, které jsou součástí standardní výbavy, jsou dalším mimořádně výrazným prvkem přední části nového BMW M3 CS. Tím, že svítí žlutě místo bíle, a to jak během uvítací sekvence při odemknutí vozidla, tak při zapnutí potkávacích nebo dálkových světel, odkazují na úspěšné závodní vozy GT.
M karbonová skořepinová sedadla s exkluzivním povrchem a švy.
V interiéru nového BMW M3 CS se snoubí palubní deska sportovního vozu navržená s ohledem na ryzí radost z jízdy a maximální výkon s pokročilými digitálními technologiemi a exkluzivními designovými prvky. Řidiče a spolujezdce na předních sedadlech uvítají standardně dodávaná M karbonová skořepinová sedadla se specifickým provedením pro tento model. Jsou plně elektricky ovládaná a vyhřívaná, mají integrované opěrky hlavy a podsvícený znak modelu, což vytváří jedinečnou kombinaci závodního stylu a komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Použití materiálu CFRP v konstrukčních prvcích sedáku a opěradla, stejně jako efektní výřezy v bočnicích a pod opěrkami hlavy svědčí o konstrukci zaměřené na co nejnižší hmotnost.
M karbonová skořepinová sedadla nového BMW M3 CS jsou čalouněna kůží Merino a mají exkluzivní design v černo-červeném barevném provedení s výrazným kontrastním prošíváním. Toto dvoubarevné provedení se opakuje i u dvou sedadel v zadní části tohoto sedanu. Výplně dveří jsou vpředu i vzadu celé čalouněné černou kůží, zatímco červený nápis „CS“ zdobí odlehčenou středovou konzolu. Seznam standardní výbavy nového BMW M3 CS zahrnuje také M bezpečnostní pásy s trikolorou v barvách BMW M GmbH, prahové lišty s nápisem „M3 CS“, antracitové čalounění stropu, karbonové ozdobné lišty interiéru a M Alcantarový volant s „karbonovými“ řadicími páčkami a červeným středicím proužkem na 12. hodině.
Tlačítko Setup pro úpravu nastavení vozu.
M specifický systém ovládání nastavení je tvořen především tlačítkem Setup na středové konzole, které umožňuje přímý přístup k možnostem nastavení motoru, podvozku, řízení, brzdového systému a pohonu M xDrive. Dvě individuálně nakonfigurované varianty nastavení lze trvale uložit do paměti spolu s preferovaným nastavením zvuku motoru, systému DSC, funkce automatického Start/Stop systému a charakteristiky řazení osmistupňové převodovky M Steptronic a poté je vyvolat pomocí M tlačítek na volantu.
Nové BMW M3 CS je standardně vybaveno také systémem M Drive Professional. Tato speciální edice proto využívá nejen funkci M Drift Analyser a časomíru M Laptimer pro vyhodnocování a zaznamenávání jízdy a jízdních výkonů na okruhu, ale navíc je vybavena i systémem M Traction Control s možností v deseti stupních měnit nastavení protiprokluzového systému, což je efektivní funkce pro ostré jízdy na závodních okruzích.
Tlačítkem M Mode na středové konzole, které je rovněž součástí systému M Drive Professional, lze nastavit úroveň činnosti asistenčních systémů i obsah zobrazovaný na přístrojovém panelu a volitelném Head-Up Displeji. K dispozici jsou možnosti nastavení ROAD, SPORT a TRACK.
BMW Prohnutý displej s M specifickou grafikou.
Nové BMW M3 CS je vybaveno nejnovější generací systému BMW iDrive využívajícího BMW Operační systém 8, jehož součástí je BMW Prohnutý displej. Ten je tvořen 12,3palcovým přístrojovým panelem a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou společně umístěny za prohnutým krycím sklem. Díky ergonomickému umístění orientovanému na řidiče je již tak intuitivní dotykové ovládání BMW Prohnutého displeje uživatelsky ještě přívětivější.
M grafika přístrojového panelu a specificky zobrazovaný obsah přispívají k soustředěnému zážitku z jízdy zaměřenému na dynamiku. Všechny údaje související s jízdou i informace o stavu a nastavení vozidla jsou na něm přehledně uspořádány. V horní části přístrojového panelu se objevují známá M řadicí světla, zatímco na spodním okraji jsou zobrazeny režimy stabilizačního systému, pohonu M xDrive a protiprokluzového systému. Na domovskou obrazovku kontrolního displeje lze přidat speciální widgety s informacemi o aktuálním nastavení vozidla a také o tlaku a teplotě v pneumatikách.
Prvotřídní prvky výbavy pro větší radost z jízdy a pohodlí při každodenním používání.
Součástí standardně dodávané výbavy BMW Live Cockpit Professional je navigační systém BMW Maps, digitální asistent BMW Intelligent Personal Assistant, integrace telefonů s bezdrátovým nabíjením a rozhraní Wi-Fi. Ze seznamu volitelné výbavy lze objednat M specifický BMW Head-Up Displej a záznamník BMW Drive Recorder.
Nové BMW M3 CS navíc zákazníkům nabízí mnoho prvků komfortní výbavy a asistenční systémy, přičemž důraz je vždy kladen na ryzí radost z jízdy. Standardní výbavou je třeba nejnovější verze komfortního přístupového systému, dvouzónová automatická klimatizace, prostorový audiosystém Harman Kardon, ukazatel vzdálenosti při parkování (PDC), varování před čelní srážkou, upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu a ukazatel rychlostních limitů. Volitelně je dispozici alarm, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, systém Driving Assistant a Parkovací asistent.
« BMW Group Česká republika si v roce 2022 v registracích nových vozů vedla lépe než celý trh Test ojetiny Kia XCeed: Stylový a překvapivě normální crossover »