BMW představilo novou generaci X5. Nejsilnější motor si v Evropě nekoupíte
epřehlédnutelné terénní vlastnosti a sebevědomé chování na nezpevněném povrchu kombinované s prémiovými vlastnostmi a typickou dynamikou BMW: to byl cíl, s nímž BMW před více než 20 lety představilo vozidlo zcela nové kategorie Sport Activity Vehicle (SAV). Prvním zástupcem tohoto druhu bylo BMW X5, které se tak stalo zakladatelem rodiny BMW X a vedoucím hráčem na trhu prémiových automobilů s pohonem všech kol. A toto postavení si udržuje dodnes.
Celosvětově se prodalo více než 2,2 milionu kusů BMW X5 ve třech generacích. A nový model posouvá laťku v oblasti designu a technologií o další kus výš. Nové BMW X5 se bude opět vyrábět v závodě BMW ve Spartanburgu, který se nachází v severoamerickém státě Jižní Karolína. Toto výrobní centrum modelů BMW X zajišťuje také výrobu BMW X3, BMW X4, BMW X6 a uvedené portfolio zanedlouho doplní BMW X7. Uvedení nového BMW X5 na trh je naplánováno na listopad 2018.
Ve srovnání s předchůdcem o 42 milimetrů delší rozvor (nyní 2975 milimetrů), o 36 mm větší délka (nyní 4922 milimetrů), 66mm nárůst v oblasti šířky (nově 2004 milimetrů) a o 19 mm vyšší karoserie (1745 milimetrů) propůjčují novému BMW X5 impozantní vzhled a dostatek prostoru pro cestující a jejich zavazadla. Nejnovější X5 si zachovává charakteristické proporce SAV, ale design, vyznačující se čistými plochami a precizními liniemi zdůrazňujícími robustnost vozu, elegantním postojem a muskulaturním výrazem, je zcela nový. Výrazně tvarovaná přední kapota, krátký přední převis, mírně hranaté podběhy kol a dynamicky se svažující linie střechy jsou dalšími odkazy na sportovní a zároveň robustní charakter nového X5.
Nejpozoruhodnějším designovým prvkem přední části je velká maska chladiče BMW s jednodílným rámečkem. Nové BMW X5 je standardně vybaveno LED světlomety, přičemž laserové světlomety s Adaptivními LED světlomety jsou součástí volitelné výbavy. Tento systém využívá laserový zdroj (BMW Laserlight) pro dálková světla s asistentem dálkových světel Selective Beam zabraňujícím oslnění a optimalizujícím funkci dálkových světlometů. Výsledkem je dosah neoslňujícího paprsku dálkových světel až do vzdálenosti přibližně 500 metrů. Charakteristickým vizuálním rysem jsou modré prvky ve tvaru písmene X, které rozdělují šestiúhelníkové světelné zdroje uvnitř dobře známých dvojitých předních světlometů BMW.
Precizně vedená hlavní linka na bocích vozu, stoupající u zadních dveří směrem nahoru, přispívá k modernímu vzhledu BMW X5. Definuje mohutné boky vozu a přechází do zadních světel, které do boků výrazným způsobem zasahují. Také zadní světla jsou vybavena LED technologií a trojrozměrný design jejich krytů jim dodává technicistní nádech. Diagonální akcentní linky propůjčují zadní části vozu kompaktní a svěží vzhled.
Modely xLine a M Sport nového BMW X5 vzájemně odlišují výrazné designové prvky. Model xLine se vyznačuje detaily exteriéru, včetně masky chladiče ve tvaru ledvinek, z matného hliníku, ochranou podvozku, střešními ližinami a okenními lištami v provedení matného hliníku a dalšími chromovými akcenty s perleťovým efektem s cílem vyzdvihnout terénní charakter nového BMW X5. Naproti tomu provedení M Sport má nástavce blatníků, lišty v nárazníku, zadní ochranu podvozku a boční nástavce prahů lakovány v barvě karoserie. Kromě toho také mimořádně velké nasávací otvory v přední části vozu, matně hliníkové žebrování masky chladiče, střešní ližiny, okenní lišty a další prvky s leskle černým povrchem odkazují na dynamický potenciál tohoto vozu. Nové BMW X5 bude od svého uvedení na trh dostupné s prvky výbavy z programu BMW Individual, specifickými pro tento model. Zákazníci, kteří žádají větší dávku exkluzivity pro exteriér svého vozu, mohou zvolit metalický lak BMW Individual Sunstone, rozšířenou výbavu BMW Individual Shadow Line, ztmavené přední světlomety a zadní svítilny, lakované brzdové třmeny BMW Individual a 21“ kola BMW Individual.
Zvýšená pozice sedadel, na řidiče orientovaný kokpit, stejně jako nový design a uspořádání ovladačů poskytují řidiči vynikající výhled a umožňují nejlepší možnou kontrolu nad vozem. Plně digitální přístrojový štít a kontrolní displej jsou vizuálně propojeny uceleným designem a rovněž sdílejí stejnou grafiku. Na středové konzole je umístěn ovladač iDrive, nově navržený volič převodovky a ostatní ovládací prvky související s řízením – například volič jízdních režimů Driving Experience Control, tlačítko start/stop a tlačítka aktivující vzduchový podvozek a terénní režim (pokud je součástí výbavy). Nově navržený ovládací panel klimatizace je rovněž po ruce a světelné funkce nového BMW X5 se také ovládají pomocí tlačítek.
Kromě většího komfortu a exkluzivity nabízí nové BMW X5 také lepší praktičnost. Sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 40:20:40 zvyšují objem zavazadlového prostoru z 645 litrů na maximálních 1860 litrů. Nové BMW X5 disponuje také dvoudílným víkem zavazadelníku pro snadné nakládání. Pokud je součástí výbavy volitelná funkce komfortního přístupu Comfort Access, lze obě části víka zavazadelníku otevírat a zavírat elektricky a bezdotykově.
Nové BMW X5 je uvedeno na trh se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory nejnovější generace. Vrcholem nabídky je BMW X5 xDrive50i s výkonem 340 kW/462k (není k dispozici v Evropě), jehož výrazně přepracovaný motor V8 se zde představuje vůbec poprvé. Součástí nabídky při uvedení do prodeje bude také model BMW M Performance. BMW X5 M50d pohání vznětový řadový šestiválec se čtveřicí turbodmychadel. Řadový šestiválec pracuje také pod kapotou BMW X5 xDrive40i a BMW X5 xDrive30d. Výkony všech motorů přenáší osmistupňová automatická převodovka Steptronic, zatímco inteligentní pohon všech kol BMW xDrive zaručuje, že výkon se bezpečně přemění v bezpečný pohyb vpřed – na silnici i mimo ni. Technologii BMW TwinPower Turbo pro zážehové motory tvoří turbodmychadla, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní rozvod VALVETRONIC s proměnným zdvihem sacích ventilů a variabilním časováním Double-VANOS. V případě vznětových motorů patří mezi použité technologie turbodmychadla a přímé vstřikování paliva common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Výsledkem je na jedné straně okamžitý nástup točivého momentu, sportovní jízdní projev a přitom příkladná spotřeba paliva a nízké emise na straně druhé. Všechny modely splňují emisní normu EU6d-TEMP. Systém regulace emisí u zážehových motorů zahrnuje filtr pevných částic, který minimalizuje emise pevných částic, zatímco vznětové modely se vyznačují technologií BMW BluePerformance, kterou tvoří filtr pevných částic, oxidační katalyzátor, absorpční katalyzátor NOx a katalyzátor SCR se vstřikováním močoviny AdBlue pro snížení emisí oxidů dusíku.
Pohonná jednotka pracující v novém BMW X5 xDrive40i se může pochlubit vysokootáčkovým charakterem, který je typický pro všechny řadové šestiválce BMW, a úžasně rychlými reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu. Třílitrová pohonná jednotka je vybavena dvoukomorovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva, jehož vstřikovací tlak 350 barů zaručuje, že palivo je do válců vstřikováno v extrémně přesných dávkách. Řadový šestiválec generuje maximální výkon 250 kW/340 k v rozmezí 5500 a 6500 1/min, zatímco špičkový točivý moment 450 Nm čeká na okamžik svého probuzení mezi 1500 a 5200 1/min. Nové BMW X5 xDrive40i zvládne sprint z 0 na 100 km/h za pouhých 5,5 sekundy.
Pulzující výkon nového BMW X5 M50d je do značné míry dán zásluhou fantastického vznětového motoru, který pracuje pod jeho kapotou. Vznětový řadový šestiválec BMW M Performance dodává z třílitrového objemu výkon 294 kW/400 k při 4400 1/min a generuje maximální točivý moment 760 Nm v rozmezí 2000–3000 1/min. Vůz zrychlí na 100 km/h za pouhých 5,2 sekundy.
BMW X5 xDrive30d pohání taktéž vznětový řadový šestiválec s objemem tři litry, tentokrát s jediným turbodmychadlem vybaveným variabilní geometrií lopatek. Systém přímého vstřikování common-rail vstřikuje palivo do spalovacích prostorů tlakem až 2500 barů (250 MPa). Maximální výkon 195 kW/265 k přichází ve 4000 1/min, zatímco nejvyšší točivý moment 620 Nm je připraven od 2000 do 2500 1/min. Pohonná jednotka nového BMW X5 xDrive30d vykazuje působivou rovnováhu mezi výkonem a hospodárností. BMW X5 xDrive30d je schopné zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy.
Zavěšení kol s přední nápravou tvořenou dvojitými příčnými rameny a zadními víceprvkovými závěsy splňuje všechny požadavky pro špičkovou trakci při jízdě v terénu, doprovázenou vynikající dynamikou a jízdním komfortem na zpevněných komunikacích. Automobil kategorie SAV je nyní standardně vybaven systémem aktivních tlumičů Dynamic Damper Control, jež přiostřují dynamiku a současně zvyšují jízdní komfort a komfort odpružení. Prostřednictvím voliče jízdních režimů Driving Experience Control může řidič volit ze dvou nastavení – z komfortněji orientovaného či sportovního. Standardní specifikace nového BMW X5 M50d zahrnuje pro tento model specifickou kinematiku a elastokinematiku zavěšení kol, individuální naladění pružin a tlumičů plus 21palcová M kola z lehké slitiny s kombinovaným rozměrem pneumatik. Tato na zakázku připravená konfigurace zvyšuje agilitu a přesnost řízení tohoto automobilu BMW M Performance, umožňuje rychlejší průjezdy zatáček a optimalizuje reakce vozu při změnách směru jízdy.
« Cesta na dovolenou aneb kde se (ne)vyplatí tankovat? Jaguar XE prošel rukama úpravce Arden »