BMW představilo nové coupé řady 4 s radikálním designem
BMW řady 4 Coupé dorazilo a je ještě osobitější a sportovnější než kdy jindy. Celková koncepce stojící za tímto dvoudveřovým automobilem, od jeho rozměrů a unikátních konstrukčních prvků po specifické naladění jeho podvozku, vykazuje nekompromisní odhodlání pro mimořádně podmanivé zážitky z jízdy. Orientace na dynamickou radost z jízdy nové BMW řady 4 Coupé jednoznačně odlišuje od nejnovějšího BMW řady 3 Sedan a propůjčuje mu výrazně ostřejší charakter než jeho předchůdci.
Nové BMW řady 4 Coupé vzniklo s cílem redefinovat podstatu radosti z jízdy v segmentu prémiových automobilů střední třídy. Jeho aura sportovnosti a exkluzivity jde v duchu téměř devadesát let trvající tradice automobilů kupé značky BMW, kterou formovala řada legendárních sportovních strojů. Modely nového BMW řady 4 Coupé odrážejí důraz kladený na dynamiku. Při uvedení na trh v říjnu 2020 bude vrcholem řady BMW M440i xDrive Coupé se zážehovým šestiválcem o výkonu 275 kW/374 k. Zpočátku se k němu připojí dvojice zážehových čtyřválců a čtyřválcový vznětový motor. Následně je v březnu 2021 doplní dva vznětové řadové šestiválce a výkonnější z těchto dvou pohonných jednotek se představí v dalším modelu BMW M. Nové BMW řady 4 Coupé se bude vyrábět v továrně BMW Dingolfing.
Rozhodnutí o pořízení vozu s karoserií kupé v sobě odráží touhu po značně podmanivých zážitcích z jízdy. Právě tento druh sportovně zaměřených modelů má u BMW dlouhou tradici a nyní přijíždí jeho nejnovější podoba. Nové BMW řady 4 Coupé je připraveno vnést do prémiového segmentu automobilů střední třídy zcela novou úroveň dynamického potenciálu a stylistické individuality. Sportovně-elegantní dvoudveřový vůz v sobě spojuje dynamicky tvarované linie a karoserii navrženou tak, aby poskytovala agilní ovladatelnost, a unikátní naladění podvozku. Nová řada 4 Coupé přináší nezaměnitelný vzhled, výjimečné výkony a neoddiskutovatelnou autentičnost.
řitažlivá sportovní kupé hrála v historii BMW definující roli a od prvního dne se stala synonymem radosti z jízdy a estetické přitažlivosti napříč celým automobilovým spektrem. Toto dědictví sahá až do samotných začátků společnosti. Výrazný designový styl a dravější jízdní vlastnosti vetkly téměř před 90 lety kupé variantě prvního automobilu značky vlastní jedinečný charakter. Dvoumístné BMW 3/15 PS DA 4 se zkrácenou uzavřenou karoserií se zařadilo do nepříliš početné kategorie tohoto typu automobilů a během roku 1931 jich v Eisenachu vzniklo pouze 210 kusů.
Přitažlivost konceptu sportovně zaměřeného automobilu s uzavřenou karoserií, dvěma dveřmi a elegantně se svažující linií střechy se zanedlouho objevila u BMW 327 z roku 1938. Automobily s karoserií kupé se po celém světě staly vozy pro náročnou klientelu. Uzavřené provedení BMW 327 Cabrio proto představovalo ve své době vhodnou nabídku pro všechny, kdo kupovali dražší automobily.
BMW 327 Coupé ohromilo svým moderním a aerodynamicky řešeným designem. Mezi jeho nejvýznamnější charakteristické rysy patřily oddělené a jemně tvarované přední blatníky s integrovanými světlomety, částečně zakrytá zadní kola a svisle orientovaná maska chladiče se zaoblenými rámečky. Tyto otvory pro přívod vzduchu, později známé jako maska ve tvaru ledvinek, jsou charakteristickým designovým prvkem šestiválcových modelů značky od představení BMW 303 v roce 1933.
Sportovní kupé poháněl motor z BMW 328 Roadster o výkonu 80 k a dosahovalo nejvyšší rychlosti 150 km/h. Značné aerodynamické výhody karoserie s pevnou střechou se v automobilových závodech projevily v roce 1940, kdy Fritz Huschke von Hanstein a Walter Bäumer zvítězili s kupé variantou BMW 328 od karosárny Touring ve vytrvalostním závodě Mille Miglia, konajícím se na severu Itálie.
BMW po skončení druhé světové války rychle oživilo úspěšnou tradici dvoudveřových automobilů s kovovou střechou, a to hned v několika segmentech. V roce 1955 debutovalo BMW 502 Coupé postavené na základě nového luxusního sedanu značky. Automobil prodávala karosárna Baur a poháněl ho nový hliníkový motor V8. Líbivý vzhled byl společně s velkým výkonem hlavním faktorem úspěchu varianty kupé. Proto tehdejší vedení BMW pověřilo řadu renomovaných designérů, aby představili své vize pro modely následujících let. Jejich výtvory měly formovat vzhled výrazně sportovních modelů BMW až do 70. let minulého století.
Newyorský designér Albrecht Graf Goertz je známý jako osoba, která stojí za tvary legendárního BMW 507 Roadster. Zároveň však pracoval na tvarech karoserie BMW 503, které bylo představeno na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem jako čtyřmístné kupé a kabriolet. Jeho italský současník Nuccio Bertone navrhl tvary BMW 3200 CS Coupé, moderního a prostorného dvoudveřového modelu, který si svou premiéru odbyl na frankfurtském autosalonu IAA v roce 1961. Elegantní luxusní kupé, jehož zadní kola poháněl stejně jako v případě předchůdce BMW 503 osmiválcový motor, zaujalo jednoduchou elegancí jemně tvarované karoserie s tenkými střešními sloupky. Obrácený záhyb ve spodní části C-Sloupku modelu 3200 CS Coupé dodnes zůstává charakteristickým designovým prvkem značky BMW. Vzpřímená maska chladiče ve tvaru ledvinek, tedy další typický designérský prvek značky, zůstala u modelů BMW 502 Coupé, BMW 503 a BMW 3200 CS Coupé také, přičemž u každého z těchto vozů se vyznačovala svou vlastní výraznou interpretací.
Italská designová škola už tenkrát ohromila u menších modelů BMW tehdejší doby. V roce 1955 BMW představilo „mikrovůz“ založený na technice turínské firmy Iso. BMW Isetta si následně zajistilo pevnou pozici v historii kupé modelů značky, a to především zásluhou intenzivní práce reklamního oddělení. Tam se totiž zrodila myšlenka uvést na trh neobvyklý koncept dvoumístných vozů s označením „Motocoupé“. O několik let později nastal ten správný čas, aby se na silnici dostal plnohodnotný malý vůz. Turínský designér Giovanni Michelotti sehrál ústřední roli při navrhování BMW 700, které bylo v červnu 1959 původně představeno právě s karoserií kupé. O tři měsíce později se objevil také sedan. BMW 700 se vyrábělo do roku 1965 a stalo se do té doby neprodávanějším modelem značky. Současně sehrálo hlavní roli v překonání tehdejších ekonomických problémů společnosti. BMW 700 Coupé také začalo pozoruhodnou kariéru v mezinárodním motorsportu.
Rychlý rozvoj, který společnost zažila v 60. letech, lze přisuzovat především popularitě automobilů takzvané „Neue Klasse“ a následnému úspěchu modelu BMW 02. Jak čtyřdveřové, tak dvoudveřové modely střední třídy potěšily zákazníky moderními konstrukčními řešeními a neobvykle sportovními jízdními vlastnostmi. V nabídce modelů však i tak bylo místo pro plnohodnotný model Coupé. Na rozdíl od jiných výrobců, kteří vytvářeli kupé z výchozích sedanů s relativně malými změnami karoserie, BMW zaujalo k designu mnohem komplexnější přístup. Modely BMW 2000 C a BMW 2000 CS, představené v červnu 1965, byly vyvinuty na technickém základě modelů „Neue Klasse“. Středně velká čtyřválcová kupé ohromovala nízkou linií střechy, úzkými sloupky, velkorysým prosklením a designem vypůjčeným z osmiválcového BMW 3200 CS Coupé. Zcela novým designovým prvkem byly přední světlomety překryté plexiskly a lemující svislou masku chladiče ve tvaru ledvinek.
Další etapa vývoje automobilů Coupé od BMW následovala po představení nového luxusního sedanu s řadovým šestiválcem v roce 1968. Coupé vyvinuté současně s čtyřdveřovými modely mělo prodloužený rozvor, podstatně delší kapotu, nápadné otvory na předních blatnících a zcela přepracovanou přední část se vzpřímenou, dopředu nakloněnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek s oddělenými dvěma páry předních světlometů. Nové BMW 2800 CS s řadovým šestiválcem o výkonu 170 k znamenalo značný pokrok.
Vrcholem této modelové řady bylo BMW 3.0 CSL, jehož písmena v označení znamenala „Coupé, Sport, Leichtbau“. Slovo „Leichtbau“ (odlehčené) odkazovalo na cílený proces snižování hmotnosti, díky němuž dvoudveřová legenda rozdávala radost jako špičkový sportovní vůz nejen na silnici, ale zanedlouho také na závodních tratích. Mezinárodní závodní kariéra BMW 3.0 CSL pokračovala ještě čtyři roky po skončení výroby a tento model získal v roce 1979 poslední ze šesti titulů v Mistrovství Evropy cestovních vozů.
Sedmdesátá léta znamenala restrukturalizaci modelové řady BMW. Po uvedení nového BMW řady 5 a BMW řady 3 následoval příchod BMW řady 6, které bylo nástupcem předchozích velkých kupé. Nový dvoudveřový vůz byl navržen velmi moderně jako automobil pro cestování na dlouhé vzdálenosti s luxusní výbavou. Řada 6 vzbudila také zájem u závodní divize BMW Motorsport GmbH, jež představila provedení BMW M635CSi poháněné řadovým 3,5litrovým šestiválcem s původem z BMW M1. Řada 6 také poskytla platformu pro závodní automobil, který okamžitě vyhrál Mistrovství Evropy cestovních vozů.
Tato tradice dynamických, ovšem současně luxusních kupé pokračovala modelem BMW 850i představeným v roce 1989. Technologicky mimořádně vyspělý stroj poháněl motor V12 o výkonu 300 k, který se osvědčil svojí nezaměnitelnou kombinací výkonnosti a pohodlí na dlouhých cestách. BMW řady 8 Coupé se od roku 1993 vyrábělo také s osmiválcovým motorem.
Teprve když skončila jeho éra se BMW řady 6 dočkalo nástupce. Druhá generace prodávaná od roku 2003 se šestiválcovými a osmiválcovými motory přinesla množství inovací, jako aktivní řízení, ovládací systém iDrive či Head-Up displej.
V roce 2011 BMW představilo třetí generaci svých luxusních kupé a posunulo sportovní výkony a moderní luxus na ještě vyšší úroveň. Kromě toho byl koncept karoserie kupé reinterpretován příchodem nového provedení karoserie: BMW řady 6 Gran Coupé předznamenalo nový druh elegantně sportovních čtyřdveřových automobilů se zálibou v jízdě na dlouhé vzdálenosti.
Začátkem 90. let se BMW vrátilo do kategorie vozů kupé střední třídy. Technickým základem pro zcela nově pojatou variantu Coupé bylo BMW řady 3, které svým pojetím navazovalo na původní „Neue Klasse“. Dlouhé dveře s bezrámovými okny, dozadu se plynule svažující střešní linie a pro tento model specifická zadní sedadla dodaly prvním BMW řady 3 Coupé svůj vlastní osobitý styl.
Jedinečný charakter BMW řady 3 Coupé přetrval následující dvě generace, a byl dokonce v mnoha oblastech dále posílen. V letech 1998 až 2006 se druhá generace BMW řady 3 Coupé stala průkopníkem v oblasti nových motorů. BMW 330Cd uvedené na trh v roce 2003 poprvé přineslo do modelů Coupé od BMW vznětový motor. A BMW 335i Coupé v roce 2006 zase přišlo s prvním zážehovým řadovým šestiválcem vybaveným dvojitým přeplňováním, přímým vstřikováním a plně variabilním ovládáním ventilů.
Rostoucí nezávislost varianty kupé se ve čtvrté generaci nakonec projevila osamostatněním modelu a vznikem nové modelové řady. BMW řady 4 Coupé bylo i nadále technicky propojené s BMW řady 3, ovšem oba modely se zřetelně liší výraznějšími proporcemi i tvary, stejně jako specifickými technickými prvky, jako jsou například boční vzduchové průduchy.
Rychlý přesun do současnosti. Všechna Coupé od BMW mají v daných modelových řadách svou vlastní zřetelnou identitu, která jejich jednotlivé charaktery ještě intenzivněji zvýrazňuje. To platí také pro kompaktní BMW řady 2 Coupé – jediný model ve svém segmentu s klasickým pohonem zadních kol – a nové BMW řady 8 Coupé, luxusní sportovní vůz moderní doby vyvinutý spolu se závodním speciálem pro vytrvalostní závody BMW M8 GTE.
Nové BMW řady 4 Coupé staví na této strategii a jednoznačně vyjadřuje exkluzivní charakter dvoudveřového automobilu zaměřený přímo na sportovní radost z jízdy svým nezaměnitelným designem a speciálně navrženou celkovou koncepcí. Zásluhou osobité estetiky, upravené karoserie, optimalizovaného hnacího ústrojí a podvozku je nové BMW řady 4 Coupé v prémiovém segmentu střední třídy ještě zřetelnějším měřítkem radosti z jízdy než kdykoli předtím.
Vzhled nového BMW řady 4 Coupé upřednostňuje jak známý styl sportovních dvoudveřových modelů BMW, tak i nový designový jazyk značky. Malý počet jednoznačně vedených linií a použití čistých, velkoryse tvarovaných ploch vytvářejí celek, který z každého úhlu vyzařuje ryzí radost z jízdy. Dynamicky protažené proporce nového BMW řady 4 Coupé jsou výsledkem větších vnějších rozměrů než u jeho předchůdce. Délka narostla o 128 milimetrů na 4768 mm, šířka o 27 mm na 1852 mm a rozvor náprav o 41 mm na 2851 milimetrů. Výška se zvětšila o pouhých 6 mm na 1383 mm, což znamená, že vůz je o celých 57 milimetrů nižší než nové BMW řady 3 Sedan. Rozchod kol se oproti předchozí generaci zvětšil vpředu o 28 milimetrů a vzadu o 18 milimetrů. Ve srovnání s BMW řady 3 Sedan mají zadní kola rozchod větší o 23 mm.
Působivá přední část nového BMW řady 4 Coupé poukazuje na jeho jedinečný charakter. Velká, vertikálně navržená BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek je nakloněna směrem vpřed a sahá téměř až ke spodní hraně předního nárazníku. Nasávací otvory mají v sériovém provedení stejnou strukturu mřížky, jako měly v minulosti jen M modely. Maska chladiče sebevědomě dominuje přední části a je jejím jednoznačně definujícím prvkem. Uprostřed spojené ledvinky, jež tvoří samotnou masku chladiče, jsou reminiscencí stejného designového prvku, jaký byl k vidění již na legendárních klasických modelech BMW 328 a BMW 3.0 CSi, ovšem v osobitém a moderním pojetí. Nízké světlomety BMW řady 4 Coupé zasahují až do předních blatníků. Standardně využívají techniku LED pro všechny své funkce, přičemž volitelně jsou k dispozici Adaptivní LED světlomety s laserovými moduly BMW Laserlight. Tato výbava je dodávána také s funkcí adaptivního přisvěcování do zatáček s variabilním osvětlením vozovky pro jízdu ve městech a na dálnicích. Laserové světlomety BMW Laserlight zvyšují v rychlostech nad 60 km/h dosvit dálkových světel až na 550 metrů a dynamicky kopírují tvar silnice.
Boky nového BMW řady 4 Coupé jsou tvarovány přesnými a precizně navrženými plochami. Elegantní vzhled zdůrazňují krátké převisy, úzké sloupky, dlouhé dveře s bezrámovými okny, nízké čelní sklo a plynule se svažující linie střechy. Suverénní a rozkročený postoj vozu vytváří směrem vzad se zužující prosklená část karoserie, která přirozeně nechává vyniknout širokým bokům.
Pro zadní část jsou charakteristické výrazně tvarované plochy. Tenká a zatmavená zadní světla se světelnými trubicemi podtrhují dojem síly, který je při pohledu na nové BMW řady 4 Coupé jasně patrný.
Čistě navržené plochy, vysoce kvalitní materiály a na řidiče zaměřené rozvržení interiéru vytvářejí prémiovou atmosféru a jednoznačně ukazují dynamické pojetí vnitřního prostoru nového BMW řady 4 Coupé. Standardem jsou sportovní sedadla a nově navržený sportovní kožený volant. Vysoko umístěná středová konzola společně se sladěným designem přístrojové desky a obložením dveří vytváří vpředu útulnou atmosféru. Pohodlí při cestách na dlouhé vzdálenosti dále zlepšuje standardně dodávané akusticky izolační čelní sklo.
Přístrojový panel a kontrolní displej nového BMW řady 4 Coupé tvoří soubor velkoplošných displejů. Tlačítko start/stop je nyní umístěno v elegantním ovládacím panelu na středovém tunelu. Pro tento model specifická zadní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a výrazným odděleným pojetím jsou koncipována pro dva cestující.
Nové BMW M440i xDrive Coupé je stejně jako vznětové modely vybaveno mild hybridní technologií. Použitím výkonného 48V startér-generátoru a druhé baterie umožňuje generovat a ukládat mnohem více původně kinetické energie. Tato energie se používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu.
Startér-generátor přidává pro dynamičtější předjíždění nebo rozjezd elektrický výkon navíc, konkrétně 8 kW/11 k. Výkonný startér-generátor zvyšuje účinnost i tím, že pomáhá motoru při jízdě konstantní rychlostí a současně zvyšuje komfort pomocí aktivní funkce Auto Start Stop či jízdou setrvačností. Kromě řadového šestiválce o výkonu 275 kW/374 k pod kapotou vrcholného modelu je na výběr také ze dvou čtyřválcových zážehových jednotek, kterév novém BMW 420i Coupé generují výkon 135 kW/184 k a v novém BMW 430i Coupé výkon 190 kW/258 k.
Čtyřválcový vznětový motor s výkonem 140 kW/190 k pohání BMW 420d Coupé a BMW 420d xDrive Coupé. Tato konkrétní pohonná jednotka je stejně jako BMW 430d xDrive Coupé vybavena dvoustupňovým přeplňováním turbodmychadlem. BMW M440d xDrive Coupé také kombinuje pro dosažení mimořádně impulzivního nástupu výkonu dvě různě velká turbodmychadla. Všechny modely splňují emisní normu Euro 6d.
Trio zážehových motorů dostupných pro nové BMW řady 4 Coupé je vybaveno nejnovější generací technologie BMW TwinPower Turbo, kterou tvoří dvoukomorové turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva, jehož maximální tlak se zvýšil z 200 na 350 bar, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC, variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS a také zdokonalené systémy chlazení a mazání. Pro zlepšení systému regulace emisí byly přidány filtry pevných částic.
Řadový šestiválec pohánějící BMW M440i xDrive Coupé svým okamžitým nástupem výkonu, touhou po otáčkách, kultivovaností a strhujícím zvukovým doprovodem splňuje všechny požadavky pro sportovní radost z jízdy. Na prvotřídních vlastnostech vrcholné verze v oblastech obratnosti, přesnosti a dynamiky se podílela také divize BMW M GmbH. To znamená, že osmistupňová převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol a unikátní řešení podvozku (včetně M sportovního diferenciálu) jsou dokonale vzájemně sladěné.
Nový řadový šestiválec je vybaven lehčími písty a ojnicemi, dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu a vodou chlazenými výfukovými svody integrovanými do hlavy válců. Ze zdvihového objemu 3 litry generuje maximální výkon 275 kW/374 k, což k oproti nejvýkonnější modelové variantě předchozí generace BMW řady 4 Coupé představuje nárůst o 35 kW/48 k.
Celkový výkon umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Přísun dynamiky doprovází výrazný zvukový projev standardně dodávaného M sportovního výfukového systému. Zejména v jízdních režimech SPORT nebo SPORT+ upravuje pozici výfukových klapek, které výkonu řadového šestiválce dodávají obzvláště autentický zvuk. Nové BMW M440i xDrive Coupé vykazuje průměrnou spotřebu paliva 7,1–6,8 litru na 100 kilometrů, což odpovídá 163–155 gramům CO2 na kilometr.
Vůbec poprvé jsou všechny modelové varianty BMW řady 4 Coupé standardně vybaveny osmistupňovou převodovkou Steptronic. Nejnovější verze automatické převodovky přenáší hnací sílu motoru s optimalizovanou charakteristikou řazení a ještě větší účinností. Osmistupňová převodovka Steptronic Sport, která je standardně výbavou modelů BMW M a jako volitelná výbava je k dispozici pro všechny ostatní modelové varianty, přináší ještě ostřejší dynamiku řazení a je dodávána společně s řadicími páčkami na volantu. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při předjíždění.
Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje obzvláště efektivním způsobem rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými je BMW pověstné.
Nové BMW řady 4 Coupé se specializuje na poskytování sportovní radosti z jízdy. Celková koncepce byla jednoznačně navržena za účelem poskytnout doslova omamnou dynamiku. Kombinuje jedinečný design karoserie s technikou pohonu nového BMW řady 3 Sedan. Vylepšení v oblasti jízdní dynamiky se ještě více projevují na novém BMW řady 4 Coupé. Zásluhou pro tento model specifických proporcí, optimalizované aerodynamiky, zvýšené tuhosti karoserie, extrémně nízkého těžiště a pečlivého upravení geometrie podvozku, jeho spojení s karoserií a naladění se nové BMW řady 4 Coupé vyznačuje sportovním charakterem, který ho odlišuje od řady 3 Sedan více, než tomu bylo u předchozích generací.
Základní stavební kameny pro výrazně ostřejší charakter nového BMW řady 4 Coupé ve srovnání s předchůdcem a současně BMW řady 3 Sedan vycházejí ze základní koncepce dvoudveřového automobilu. Téměř kompletně zakrytý podvozek, vylepšené aktivní klapky masky chladiče a další četná opatření vedla ke snížení odporu vzduchu, což se projevilo v nízké hodnotě součinitele cx, dosahujícího hodnoty 0,25 (BMW 420d Coupé). Ve srovnání s BMW řady 3 došlo také k omezení vztlaku na zadní nápravě. O 23 milimetrů širší rozchod zadní nápravy v porovnání s novým BMW řady 3 Sedan a větší negativní odklon předních kol zvyšují schopnost automobilu přenášet boční síly při dynamických průjezdech zatáčkami. Agilitu nového BMW řady 4 Coupé dále zvyšuje optimální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a o 21 milimetrů níže umístěné těžiště než v případě sedanu.
Součástí standardního podvozku nového BMW řady 4 Coupé jsou tlumiče s progresivní charakteristikou podle zdvihu a specifickým nastavením. Zákazníci, kteří chtějí upravit charakter podvozku, mohou vybírat z různých možností, jak vozu dodat ještě dynamičtější naladění, případně lepší vyváženost mezi sportovností a komfortem. Připraven je M sportovní podvozek, Adaptivní M podvozek s variabilním sportovním řízením, M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál.
U BMW řady 4 Coupé se podařilo cíleným zvýšením tuhosti karoserie a pevnějšího spojení podvozku s karoserií zajistit vynikající agilitu a extrémně přesné reakce na pohyby volantu. Mezi pro tento model specifické strukturální prvky patří panel spojující horní uložení tlumičů s přední částí a další výztuhy v přední části vozu. Dodatečné výztuhy jsou aplikované také v zadní části vozu. Výsledkem je zlepšená směrová stabilita i tuhost v zatáčkách při velkých bočních zrychleních.
Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružicí a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů a působivého komfortu na dlouhých cestách. Odlehčená konstrukce s optimalizovanou tuhostí a elastokinematikou má v porovnání s předchozím modelem za následek precizní vedení kol a jízdní komfort, jakož i lepší akustiku.
Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort nového BMW řady 4 Coupé mají příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při dynamických průjezdech zatáčkami. Tlumiče plynule variabilně mění svoji tlumicí sílu v závislosti na zdvihu. Tím se předchází nadměrným pohybům karoserie při jízdě přes velké nerovnosti a současně zabraňuje nekomfortním a nervózním reakcím tlumení. Pozitivní přínos progresivní tlumicí charakteristiky k vynikajícím jízdním vlastnostem je patrný i za méně náročných okolností, jako jsou drobné nerovnosti způsobující malé stlačení tlumiče.
Přední tlumiče jsou doplněné hydraulickými dorazy a zadní systémem omezujícím kompresi. Vpředu zajišťuje prvotní tlumení vibrací dodatečný prvek pohybující se uvnitř tlumiče. Celý tlumič začne naplno fungovat pouze tehdy, pokud dojde k jeho většímu zatížení. Také zadní tlumiče se nepřetržitě plynule přizpůsobují jízdní situaci. Ideální stupeň hydraulického tlumení poskytují v každé situaci, a to i při velkém zatížení vozu. Proměnná tloušťka stěny předních tlumičů, duté zkrutné stabilizátory a odlehčené tyčky stabilizátorů snižují hmotnost neodpružených částí, což zlepšuje reakce celého zavěšení.
Tlumiče s proměnnou charakteristikou v závislosti na stlačení jsou aktivním elementem zavěšení kol, který je speciálně navržen tak, aby zajistil vyvážení mezi sportovností a komfortem. Zvýšené tlumicí síly, tužší pružiny a stabilizátory byly navržené tak, aby nové BMW řady 4 Coupé získalo své charakteristické jízdní vlastnosti. Dokonce i standardně dodávaný podvozek s unikátní konfigurací pružin a tlumičů má ve srovnání s novým BMW řady 3 Sedan o deset milimetrů nižší světlou výšku (osm milimetrů u modelů BMW xDrive). Volitelný M sportovní podvozek (standardní výbava nového BMW M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé) se vyznačuje ještě tužším nastavením tlumičů s proměnnou charakteristikou v závislosti na stlačení, upravenou kinematikou i elastokinematikou, dodatečnými výztuhami, pevnějším uložením, tužšími stabilizátory a zvětšenými negativními odklony kol. To vše pro další zlepšení dynamiky a ovladatelnosti.
Volitelně nabízený Adaptivní M podvozek nabízí nejširší možnou škálu jízdních zážitků, od sportovních až po komfortní. Kombinuje všechny vlastnosti M sportovního podvozku s elektronicky ovládanými tlumiči, které zlepšují agilitu a stabilitu karoserie a zároveň vlastnosti vozu při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Plynule nastavitelné ventily v tlumičích umožňují měnit tlumicí síly u každého kola odděleně a v závislosti na zatížení vozu. S jízdními režimy se současně mění i charakteristika tlumičů od vyváženého komfortu na dlouhých cestách v režimu COMFORT až po vysoce dynamické nastavení v režimu SPORT.
U modelů vybavených Adaptivním M podvozkem lze prostřednictvím voliče jízdních režimů zvolit odpovídající nastavení vozu. V režimu ADAPTIVE jsou reakce řízení, tlumení a plynového pedálu spolu s charakteristikou řazení převodovky Steptronic automaticky upravovány podle stylu jízdy. Řídicí systém reaguje na sešlápnutí plynového pedálu, pohyby volantem a pozici voliče převodovky a odpovídajícím způsobem mění reakce pohonné jednotky a podvozku mezi sportovnější nebo komfortnější charakteristikou. Na nadcházející křižovatku či zatáčku se automobil může připravit také na základě mapových podkladů poskytovaných volitelným navigačním systémem.
Pro tento model specifické úpravy řízení dodávají novému BMW řady 4 Coupé příkladnou preciznost ovládání. Elektrický posilovač řízení Servotronic, upravující svoji činnost v závislosti na rychlosti jízdy, patří do standardní výbavy. Variabilní sportovní řízení je součástí M sportovního podvozku a Adaptivního M podvozku. Díky poměru měnícímu se podle velikosti rejdu se přizpůsobuje změnám úhlu natočení volantu. Menším převodem kolem středové polohy volantu zajišťuje suverénní stabilitu v přímém směru a současně větším převodem při natočení volantu zajistí obratnost v zatáčkách i komfortní manévrování při parkování.
Nové BMW řady 4 Coupé standardně jezdí na 17palcových kolech z lehké slitiny. BMW M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé jsou stejně jako modely M Sport vybaveny 18palcovými M koly z lehké slitiny, zatímco součástí paketu M Sport Pro jsou 19palcová M kola z lehké slitiny. Na seznamu volitelné výbavy jsou další 18- a 19palcová kola z lehké slitiny. Řada kol je obuta do kombinovaných pneumatik a v nabídce jsou také volitelné vysokovýkonné pneumatiky. V rámci BMW Originálního příslušenství jsou pro nové BMW řady 4 Coupé navíc dostupná 20palcová kola z lehké slitiny.
Trakci a směrovou stabilitu, stejně jako agilitu a ochotu k zatáčení, dále zlepšuje M sportovní diferenciál. Zadní diferenciál s elektronicky řízenou, plně variabilní svorností je standardní výbavou BMW M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé. Volitelně je ve spojení s M sportovním podvozkem nebo Adaptivním M podvozkem k dispozici také pro nové BMW 430i Coupé a BMW 430d xDrive Coupé.
Design a výbavové linie jsou dalším jasným důkazem nekompromisního zaměření na dynamickou radost z jízdy, která prostupuje celkovým konceptem vozu. Model M Sport je k dispozici jako alternativa ke standardnímu provedení a zahrnuje prvky, jako jsou extra velké nasávací otvory v přední části a výrazně tvarovaný zadní nárazník, M sportovní podvozek, 18palcová kola z lehké slitiny, kolenní opěrky po stranách středové konzoly a další speciálně navržené prvky interiéru.
Exteriérové ozdobné prvky v šedé barvě Cerium Grey jsou dalším identifikačním prvkem modelů BMW M, které lze objednat také s exteriérovým paketem M Carbon.
Vůbec poprvé nabízený paket M Sport Pro zvětšuje intenzitu radosti z jízdy o další stupeň. Přebírá prvky výbavy modelu M Sport a přidává 19palcová kola z lehké slitiny, osmistupňovou převodovku Steptronic Sport, zadní spoiler, sportovní zvukový projev a prostorový audiosystém Harman Kardon. Kromě toho bude od uvedení nového BMW řady 4 Coupé k dispozici také široký výběr dílů z programu M Performance Parts.
« Vybrali jsme auta (nejen) z Východního bloku, na kterých rozhodně neproděláte EU se otáčí zády k elektromobilitě: Pomůže jí zemní plyn »