BMW představilo 7stupňový manuál
BMW je známé svojí automatickou převodovkou s osmi rychlostními stupni od ZF. Porsche přišlo s novým konceptem manuálu. Kdysi stačilo pět stupňů, teď je požadovaný počet ručně zařazených stupňů nejméně 6. Štutgartští výrobci sportovních vozů mají manuál se sedmi stupni, kde sedmička je pouze na snížení otáček a spotřeby ve vyšších rychlostech.
BMW má však dlouhodobé plány ještě zajímavější. Po sedmistupňovém manuálu prý může přijít i osmi či devíti stupňový. Problém špatného zařazení by měl řešit systém, který dovolí zvolit jenom z několika stupňů naokolo. Z trojky na sedmý rychlostní stupeň asi nebude možné zařadit. Základem bude magnetoreologická a elektroreologická tekutina v převodovce okolo řadící kulisy, která bude přizpůsobovat dráhy, aby nedošlo k záměně převodů. Monitorovat jí bude několik senzorů, podle kterých bude aplikované magnetické pole a elektrický proud měnící viskozitu kapaliny. Tím se fyzicky zabrání špatnému přeřazení.
Technologie je použitelná až do osmi převodových stupňů. Řidič přitom používá řadící páku a klasicky i spojku, ale řídící jednotka dovolí přeřadit jenom na některé převodové stupně, čím zabrání roztočení motoru nad omezovač otáček.
BMW pracuje i na technologii Shift by Wire, kde kombinuje to nejlepší z automatického a manuálního světa. Teda aspoň to tak tvrdí. Bude to něco jako převodovka SMG, bez spojky, ale s normální kulisou řízení nabízející až 9 převodových stupňů.
Točí se Vám z toho hlava? Nám taky. Ale převodovky s více převody už existují. V kamionech se používá dvojité háčko. Řadíte 1-2-3-4 a potom přepnete přepínač na vysoké převody a postupujete 5-6-7-8 a každý je navíc s redukcí. Takže teoreticky celkově 16 stupňů. Tam se doufám s osobními auty nikdy nedostaneme. Šěstistupňová převodovka je celkem blbuvzdorná, uvidíme, jaké budou tyto výmysly.
.
« BT Design ETAPE koncept – Yeti poněkud jinak Lorinser S70 6,0 V12 bi-turbo – Power na druhou!!! [video] »