p90318607_highres_the-new-bmw-z4-roads

BMW odhalilo novou generaci roadsteru Z4. Víme o něm vše

19. 9. 2018 • Novinky

BMW odhaluje nejnovější pojetí klasické koncepce roadsteru. Nové BMW Z4 má jakožto správný otevřený sportovní automobil s emotivním designem, kompletně elektricky ovládanou plátěnou střechou a na řidiče orientovaným interiérem předpoklady stát se hvězdou prémiové kategorie. Při vývoji karoserie, pohonu a podvozku tohoto dvoumístného vozu hrála nejvyšší prioritu agilita, dynamické výkony a precizní ovladatelnost. Jako ideální základ pro naplnění těchto cílů posloužila extrémně pevná karoserie a uchycení podvozku, inteligentní lehká konstrukce a optimalizovaná aerodynamika. Nově navržená přední a zadní náprava má přínos nejen pro sportovní jízdní vlastnosti, ale také pro jízdní komfort. A nové BMW Z4 mísí svůj ryzí sportovní rodokmen s množstvím pokročilých a špičkových prvků výbavy z oblasti asistenčních systémů, ovládání a konektivity.

Způsob, jakým směrem se koncept roadsteru vyvinul, je při pohledu zvenku viditelný zejména na jeho proporcích. Nové BMW Z4 vypadá z jakéhokoliv úhlu pohledu přikrčeně, sportovně a kompaktně. Je o 85 mm delší než jeho předchůdce (měří 4324 mm), o 74 mm širší (nyní 1864 mm) a o 13 mm vyšší (1304 mm). Zkrácení rozvoru o 26 mm na 2470 mm, stejně jako širší rozchod kol 1609 mm vpředu (+98 mm) a 1616 mm vzadu (+57 mm) zlepšují agilitu v zatáčkách. K návykové dynamice nového BMW Z4 přispívá rovněž umístění sedadel ve středu vozu, nízko položené těžiště a minimalizovaná hmotnost s ideálním rozložením mezi nápravy v poměru 50:50. Výstavní premiéra nového BMW Z4 se uskuteční na autosalonu v Paříži v říjnu 2018. Celosvětové prodeje odstartují v březnu roku 2019. Nové BMW Z4 bude vyrábět společnost Magna Steyer Fahrzeugtechnik, rakouský partner společnosti BMW Group z Grazu. Montáž bude probíhat na montážní lince, která je instalována a řízena podle přísných standardů společnosti BMW Group.

Určujícími znaky emocemi naplněného a ryzího designu exteriéru nového BMW Z4 jsou precizní využití tvarů a množství charakteristických detailů. Kombinace několika málo křivek a ostře řezaných ploch vytváří velmi výrazné pojetí sportovního vzhledu. Mohutně tvarovaný přední nárazník s velkými nasávacími otvory, nízkou a širokou maskou ve tvaru ledvinek a přední světlomety umístěné na vnějších okrajích přední části jsou zárukou, že tento automobil si zpředu nelze splést s žádným jiným. Nové provedení přední BMW masky chladiče kombinuje motorsportem inspirovaný voštinový vzor s trojrozměrnou strukturou, jejíž prvky mají vertikální rozmístění připomínající tradiční lamely masky chladiče ve tvaru ledvinek. U nového BMW Z4 si svou premiéru odbývají také přední světlomety se světelnými zdroji umístěnými nad sebou. Vertikální design je v horní čísti ukončen diagonálním světelným pásem s integrovanými směrovými světly. Nové BMW Z4 je standardně vybaveno LED předními světlomety, zatímco volitelné Adaptivní LED přední světlomety navíc nabízejí funkci matrix pro neoslňující dálkové světlomety a odbočovací světlomety.

Dlouhá kapota s prolisy ve tvaru šipky, směřujícími k masce ve tvaru ledvinek, opticky zvětšují blatníky ve stylu, který je charakteristický pro klasické sportovní vozy. Kapota přesahuje až do blatníků a je zakončena boční linkou, která přes boky vozu stoupá směrem k zadním světlometům. Druhá boční linka vychází ze vzduchových průduchů Air Breathers v předních blatnících. Toto sladění ploch napodobuje proudění větru kolem nové Z4. Do víka zavazadlového prostoru harmonicky integrovaný zadní spoiler a úzké, do typického tvaru písmene L vodorovně uspořádané zadní světlomety propůjčují zadní části nového BMW Z4 široký a k zemi přikrčený vzhled. Výrazný design zadního nárazníku ještě více umocňují otvory po jeho stranách a koncovky výfuku, obklopující výrazný zadní difuzor.

Díky designu interiéru, který je zaměřen na řidiče, křivkám, jež dynamickým způsobem směřují kupředu, a obložení interiéru, které se nachází pouze na několika místech, je vnitřní prostor nového BMW Z4 obrazem nefalšované radosti z jízdy. Elektrolyticky pokovené detaily přispívají k sofistikovanému prostředí uvnitř roadsteru, zatímco jasně strukturované uspořádání ovládacích prvků zaměřuje pozornost ještě více na zážitky z jízdy. Tvar vnitřních panelů dveří odkazuje na klínovitý profil, který je zřetelně viditelný v bocích vozu, což zdůrazňuje harmonii exteriéru a interiéru. Řidič i spolujezdec sedí ve specifických sportovních sedadlech s integrovanými opěrkami hlavy, navržených přímo pro tento model.

BMW Z4 sDrive30i je uvnitř standardně čalouněno kůží Vernasca, která je k dispozici v provedení černá, bílá Ivory, hnědá Cognac a červená Magma, přičemž každé barevné provedení je sladěno s kontrastním prošíváním a lemováním. Standardní výbavou pro BMW Z4 M40i je interiér čalouněný kůží a alcantarou s modrým kontrastním prošíváním a lemováním. Obložení interiéru může být kromě standardního stříbrného provedení Quartz Silver alternativně také v leskle černém provedení a hliníkových provedeních Aluminium Mesh Effect a Aluminium Tetragon. Volitelný větrný deflektor „pasuje“ mezi integrované ochranné oblouky. Ty mají v případě výbavy Sport Line vzhled matného hliníku, u M sportovního paketu jsou leskle černé a u BMW Z4 M40i v šedé barvě Cerium Grey. Pro tyto modelové varianty je možné zvolit také speciálně navržené prahové a ozdobné lišty, palubní desku v provedení Sensatec a M sportovní sedadla s dalšími možnostmi nastavení. M sportovní paket a model M Performance nabízejí navíc M kožený volant, M pedály a M odkládací plochu pro řidičovu levou nohu.

S kompaktními proporcemi, nízko položeným těžištěm, nízkou hmotností, dokonalým rozložením hmotnosti v poměru 50:50, velmi tuhou karoserií a optimalizovanou aerodynamikou je nový roadster BMW ideálně připraven pro vzrušující a sportovní výkony. Potřebnou hnací sílu dodává trojice zážehových motorů, přičemž každý z nich se v novém BMW Z4 objevuje ve svém nejnovějším provedení. Roli vrcholného modelu na sebe bere nové BMW Z4 M40i s vylepšeným zážehovým řadovým šestiválcem s technologií M Performance TwinPower Turbo. Čtyřválcové zážehové motory s technologií BMW TwinPower Turbo a zvýšeným výkonem se objevují pod kapotami BMW Z4 sDrive30i a BMW Z4 sDrive20i vůbec poprvé. Technologie navržená k vylepšení dynamiky a hospodárnosti zahrnuje dvoukomorové turbodmychadlo, vysokotlaké vstřikování paliva, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování Double-VANOS. Přenos hnací síly pohonných jednotek na zadní kola má na starosti nová generace 8stupňové převodovky Steptronic.

Podvozek BMW Z4 byl navržen a naladěn s velmi jasným úkolem – zkrotit elán pohonných jednotek a proměnit ho v bezkonkurenční radost z jízdy. Agilní ovladatelnost a dynamický potenciál nového BMW Z4 je v nemalé míře dán zásluhou variabilního sportovního řízení, které je standardní výbavou všech modelových provedení, zatímco díky aktivním řízeným tlumičům, M sportovním brzdám a u některých modelů také elektronicky řízenému zadnímu M sportovnímu diferenciálu je vůz na silnici ještě obratnější.

Vrcholným provedením roadsteru BMW Z4 je verze BMW M Performance. Nové BMW Z4 M40i čerpá sílu potřebnou pro jeho dechberoucí výkony z 3litrového řadového šestiválce, jehož okamžitá odezva, chuť po otáčkách a hladký chod jsou kombinovány s nižší spotřebou a menšími emisemi. Mezi největší přednosti nového motoru patří vodou chlazené výfukové svody integrované do hlavy válců, ostřejší a intenzivnější reakce turbodmychadla a přímé vstřikování paliva, které nyní pracuje s maximálním tlakem 350 barů. Maximální výkon 250 kW/340 mají řidiči k dispozici při 5000 až 6500 1/min a točivý moment 500 Nm vrcholí v rozmezí 1600 až 4500 1/min. Nepřetržitý přísun hnací síly umožňuje vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 s. Řadový šestiválec nyní díky systému emisní regulace, který tvoří větší, v blízkosti
motoru umístěný katalyzátor a filtr pevných částic, je mnohem čistší. Proto je nové BMW Z4 M40i schopno plnit přísnou emisní normu Euro 6d-TEMP.

Všechny modelové varianty nového BMW Z4 jsou standardně vybaveny 8stupňovou převodovkou Steptronic Sport. Nejnovější verze samočinné převodovky nabízí kromě většího rozsahu převodových poměrů také ještě sportovnější změny rychlostních stupňů. Kratší poměry nižších převodových stupňů představují výhodu v oblasti akcelerace a zlepšená vnitřní účinnost umožňuje převodovce pracovat s větší efektivitou. Převodovka je navíc vybavena na volantu umístěnými řadicími páčkami, jež umožňují manuální volbu převodových stupňů.

Podvozek nového BMW Z4 byl navržen tak, aby zaručil maximální agilitu a ovladatelnost. Je tvořen novou přední nápravou s dvojicí spodních ramen a svislou otočnou pružicí a tlumicí vzpěrou a zadní pětiprvkovou nápravou. Tato koncepce se u roadsteru BMW objevuje vůbec poprvé a nabízí to správné vyvážení mezi sportovností a jízdním komfortem. Přední pomocný rám a ramena jsou extrémně pevné, což umožňuje precizní ovladatelnost v zatáčkách a má také pozitivní vliv na akustiku hnacího ústrojí. Sportovní naladění elastokinematiky přední nápravy zvyšuje přesnost řízení nového BMW Z4 a zároveň zlepšuje chování vozu v zatáčkách. Hliníková ramena a kulové čepy snižují neodpruženou hmotnost, což vede k vynikající agilitě a účinnosti. Také zadní náprava je vyrobena z lehkého hliníku a oceli, čímž byla ušetřena další hmotnost. Masivní kotvicí body v karoserii a velmi tuhá konstrukce zadního pomocného rámu mají za důsledek extrémně přesné vedení kol. To vše umožňuje kombinovat agilní ovladatelnost s vysokou úrovní komfortu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz