BMW Concept X2
BMW Group zvolilo autosalon v Paříži 2016 pro prezentaci studie BMW Concept X2. Pro nový přírůstek do kompaktního segmentu je charakteristický výrazný design, kterým se odlišuje od ostatních X modelů a navazuje na bohatou tradici BMW Group ve stavbě automobilů s karoserií Coupé. Výsledkem je kompaktní koncepční vůz s neopakovatelným metropolitním sportovním stylem.
„Koncepční studie BMW Concept X2 je zaměřena na aktivní lidi hledající kombinaci potěšení a praktičnosti,“ vysvětluje Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. „Koncept představuje novou a vzrušující tvář značky BMW v kompaktním segmentu.“
Design BMW Concept X2 propojuje protichůdná řešení v jednom sladěném celku. „V designu BMW Concept X2 se spojuje dravý styl a nízké proporce karoserie Coupé s robustností modelu X. Je to sportovní vůz se sebevědomým charakterem. Tím otevírá nové, fascinující možnosti designu vozů BMW,“ doplňuje Karim Habib, ředitel BMW Design.
Osobitost BMW Concept X2 je zřejmá již z jeho proporcí. Velká kola spolu s dvouprostorovou karoserií ladí s praktičností obvyklou u X modelů BMW; dlouhý rozvor náprav, nízká střecha, krátké převisy karoserie a výrazně vpřed skloněný C-sloupek dodává karoserii sportovnost a dojem malé výšky. Tento výraz podtrhují také plastové lemy spodní části vozu a výrazná červená barva.
V horní části karoserie jsou jasně patrné sportovní designérské prvky. Prodloužená střecha a nízká boční okna vytvářejí atraktivně protaženou siluetu. Plocha bočních oken se směrem vzad snižuje, což umocňuje sportovní tvar stoupající boční linie. Z rámu bočních oken plynuje vystupuje dvojice ramen pro držení vnějších zpětných zrcátek (vyrobených z hliníku), které působí dojmem značné propracovanosti. Tloušťka hliníkových profilů v tomto případě vytváří podmanivý kontrast. V zadní části je díky ní jasně patrné pro značku BMW typické zalomení v zadní části bočních oken, zvané Hoffmeister kink. Na tradice se odkazují též loga na zadních C-sloupcích, která byla k vidění na několika vozech Coupé v minulosti. Střecha plynule pokračuje pod rozměrný spoiler v barvě karoserie. Ten vychází ze zadních C-sloupků a dodává studii BMW Concept X2 sportovní dravost.
Ve spodní části boků jsou naopak patrné velmi svalnaté povrchy, které se nesou zcela v duchu zvyklostí modelů řady X. Jde především o masivní blatníky či stylizované ochrany spodní části karoserie v kontrastním provedení. Za pozornost stojí zejména velmi detailní propracování jednotlivých designérských prvků, dochází k fascinující kombinaci jemně laděných ploch se sekcemi s výraznějšími linkami, které podtrhují sportovnost celého vozu. Dramatičnost povrchů zdůrazňují také hranaté výřezy blatníků, podobné jako u ostatních vozů BMW X. Pod nimi jsou velká kola z lehkých slitin o průměru 21 palců s dvojitými paprsky a ve dvoubarevném provedení, která dále propojují sportovnost s robustností. Pneumatiky konceptu s velkými bloky pryže naznačují připravenost tohoto vozu pro jízdu na nezpevněném povrchu, robustnost designu posilují rovněž šestiúhelníkové elementy ve spodní části prahů v barvě karoserie, které automobil opticky snižují.
Také v přední části studie BMW Concept X2 se mísí dynamické elementy s celkovou robustností. Jednoznačně ohraničené plochy dodávají přední části charakter a sportovní výraz. Silně skloněné čelní sklo působí, jako by plynule navazovalo na tmavou panoramatickou střechu, a opticky ladí s nově pojatými ledvinkami tvořícími masku chladiče s velkými otvory pro přístup chladicího vzduchu. Celek působí nebývale nízkým dojmem. Ledvinky masky chladiče jsou v tomto případě umístěné níže než světlomety a centrální nasávací otvor je posunutý blíže k silnici než krajní dvojice otvorů. Díky tomu působí střední část přídě nižším dojmem, což vhodně ladí se zamýšleným sportovním výrazem přední části.
Lichoběžníkové ledvinky tradiční masky chladiče BMW se rozšiřují směrem dolů. To je další prvek, který zdůrazňuje osobitost studie BMW Concept X2 a současně posiluje jeho šířku a robustnost. Svislé mřížky v masce mají propracovaný vzhled a svým tvarem vytvářejí dojem negativního zalomení v podobě typického „žraločího nosu“. I díky nim působí přední část velmi důmyslným a trojrozměrným dojmem.
Plochý tvar světelných trubic v hlavních světlometech vytváří vzhled typických dvou párů světel charakteristických pro BMW, nyní mají výrazně šestiúhelníkový tvar. Použití laserových světlometů umožnilo vytvořit velmi nízký tvar světlometů, pro něž jsou charakteristické i modré prvky ve tvaru písmene X uprostřed jednotlivých šestiúhelníkových jednotek. Tento detail přispívá k technicistnímu vzhledu světlometů jako celku.
Dalším dominantním prvkem přední části je velký centrálně umístěný nasávací otvor pod maskou chladiče, který zajišťuje zásobování motoru vozu Concept X2 čerstvým vzduchem. Menší trojúhelníkové otvory po stranách automobil opticky rozšiřují a dodávají jeho postoji více stability. V nasávacích otvorech jsou umístěna horizontální žebra, jež posilují jeho sportovní vzhled a současně podtrhují propracovanost typickou pro všechny tradiční modely řady X.
Rovněž zadní část vhodně ladí s výrazným stylem dalších částí exteriéru. Malá výška zadního okna a horizontální linie studii Concept X2 opticky snižují a posilují její charakter. Při pohledu zezadu je také zřejmé, jak zadní okno přechází pod střešní spoiler a současně i do stran vozu, to všechno jsou další řešení posilující sportovní výraz tohoto konceptu. Ve spodní části je díky tomuto řešení prostor na rozšířené blatníky, vytvářející dojem značné stability a síly. Dalším prvkem, který zadní část automobilu opticky rozšiřuje, jsou zadní světla, doslova vystupující z těla karoserie a vyznačující se typickým tvarem písmene L. Vnitřní struktura zadních světel je navržena tak, že působí hlubokým trojrozměrným dojmem a přitahují tak oči pozorovatelů.
Mezi zadními světly je umístěné logo BMW. Pod ním se nachází ve spodní části jednolitá, téměř nepřerušená plocha víka zavazadlového prostoru a nárazníku, která vytváří dojem jednoduchosti a čistoty. Kontrastní spodní část zadního nárazníku automobil opticky zvyšuje a současně dodává horní části karoserie dojem menší výšky. Naopak plochy v barvě karoserie, jež lemují boky vozu i ve spodní části, zvýrazňují rozšíření blatníků a záď opticky usazují. Šířku vozu posiluje také dvojice kruhových koncovek výfuku umístěných po stranách zadní části. Celkové řešení kontrastní spodní části zádi evokuje svým řešením rozdělení použité vpředu, což přední a zadní část opticky účinně propojuje.
« Nové Audi Q5 aneb prémiový Kodiaq či zmenšená Q7 TEST Nissan Leaf – Elektromobil na každý den! »