BMW Concept M5

7. 4. 2011 • Novinky

Fascinující kombinace vynikajícího jízdního komfortu prémiového sedanu vyšší střední třídy a ovladatelnosti vysokovýkonného sportovního vozu nese již 25 let modelové označení BMW M5. Společnost BMW M GmbH položila v roce 1984 s první generací tohoto modelu základy pro zcela novou kategorii vozidel. BMW M5 nabídlo jako první sportovní charakter inspirovaný závodními vozy v praktické karoserii sedan bez jakýchkoli omezení v každodenním provozu. Že je o takové vozy mezi zákazníky po celém světě velký zájem, svědčí již čtyři modelové generace automobilů BMW M5 s jedinečnou koncepcí. Společnost BMW M GmbH nyní opět přitahuje pozornost milovníků závodních vozů k této čtyřdveřové studii BMW Concept M5, která představí novou interpretaci nezaměnitelného konceptu návštěvníkům autosalonu Auto Šanghaj 2011.

YouTube Preview Image

BMW Concept M5 ukazuje, jak bude vypadat budoucnost vysokovýkonného sportovního vozu se čtyřmi dveřmi a pěti sedadly. Je to dokonalé ztělesnění vize prémiového sedanu vyšší střední třídy, který pěti cestujícím nabídne nejvyšší úroveň komfortu a řidiči umožní jízdu v ideální stopě jak na závodní dráze, tak v každodenním silničním provozu. Studie dává jasně najevo nezaměnitelný charakter modelů BMW M, který pramení z dokonalé harmonie panující mezi motorem, podvozkem a designem. BMW Concept M5 se nachází v pokročilém stadiu vývoje vysokovýkonného modelu, odvozeného od nového sedanu BMW řady 5.

M technika nejvyššího kalibru: V8 M TwinPower Turbo a sedmistupňová dvouspojková převodovka M DKG Drivelogic.

Základem exkluzivního charakteru a strhujících zážitků z jízdy v BMW M5 jsou suverénní sportovní vlastnosti a typické stylistické prvky M, aplikované na karoserii sedanu BMW řady 5. Sériovému provedení velmi blízká studie BMW Concept M5 je poháněna novým vysokootáčkovým motorem V8 s technologií M TwinPower Turbo. Přeplňovaný osmiválec je zdrojem spontánní rovnoměrné akcelerace dosud nevídané intenzity. V porovnání s předchozím motorem byly současně zvýšeny jak výkonové parametry, tak i hospodárnost. Četné inovace v oblasti poháněcího ústrojí přinesly v porovnání se čtvrtou generací BMW M5 snížení spotřeby paliva a emisí o více než 25 %. Nový osmiválec vděčí za tento výsledek celé řadě pokrokových technologií, vyvinutých v rámci vývojové strategie EfficientDynamics.

Hnací sílu motoru přenáší na zadní kola studie BMW Concept M5 sedmistupňová dvouspojková převodovka M DKG Drivelogic. Dvouspojková převodovka uzpůsobená výkonové charakteristice nového motoru V8 fascinuje řidiče extrémně rychlým řazením, precizní volbou rychlostních stupňů a vysokou účinností. Vůz je navíc vybaven funkcí Auto Start Stop, která přechodně vypíná motor, když vůz zastaví například na křižovatce nebo v dopravní zácpě, aby se zabránilo zbytečné spotřebě paliva při volnoběhu.

Motto designu: Tvar je dán funkcí.

Suverénní výkon motoru je na první pohled patrný z atletického vzhledu studie BMW Concept M5, který se vyznačuje typickou zdrženlivostí automobilů BMW M. Sportovní a elegantní design sedanu BMW M5 byl cizelován prostřednictvím charakteristických stylistických prvků M. Veškeré specifické úpravy, vyvinuté exkluzivně pro BMW Concept M5, jsou zároveň funkční, neboť se přímo podílejí na vynikajících provozních vlastnostech. Mezi nejnápadnější změny patří velké otvory pro přívod chladicího vzduchu k motoru a optimalizované aerodynamické prvky včetně decentního spoileru na víku zavazadlového prostoru a difuzoru integrovaného do spodní části zadního nárazníku.

Precizním vedením a rozdělováním vzdušného proudění na přídi studie BMW Concept M5 se podařilo technikům optimalizovat účinnost chlazení a aerodynamiku. Rozměry tří velkých vstupů vzduchu byly zvoleny s ohledem na zvýšené požadavky na chlazení motoru a dalších agregátů. Centrální vstupní otvor vystupuje na rozdíl od obou krajních víc dopředu, aby propůjčil vozu ještě dravější výraz, a svou šířkou odpovídá ledvinkám masky chladiče BMW. Po obou stranách masky chladiče jsou umístěny dvojité kruhové bi-xenonové světlomety.

YouTube Preview Image

Při pohledu z profilu padnou do oka dynamicky ladné linie a 20palcová kovaná M kola z lehké slitiny, obutá do pneumatik 265/35 ZR 20 vpředu a 295/30 ZR 20 vzadu, která vyplňují atleticky tvarované podběhy kol. Protaženou siluetu sedanu dotváří dlouhý rozvor, dozadu posunutá kabina a černé lišty bočních oken.

Sportovní charakter podtrhuje snížená světlá výška.

Pro vozy M charakteristické „žábry“ na předních blatnících se na studii BMW Concept M5 ukazují v nové interpretaci. „Žábry“ mají po celém vnějším obvodu ozdobné lemování s vrstvou vysoce kvalitního chromu a horizontálně je rozděluje chromovaná lišta, která kromě bočních směrových ukazatelů nese také logo M. Z „žaber“ vychází prolis sahající přes kliky dveří až k zadním světlometům.

Dynamicky tvarovaná záď umožňuje cílené vedení obtékajícího vzduchu a zároveň symbolizuje vynikající jízdní vlastnosti. Dominantní horizontální linie zdůrazňují šířku vozu a rozšířené podběhy zadních kol na bocích plynule přecházejí do nově navrženého zadního nárazníku, v jehož spodní části se nachází difuzor, který usměrňuje a uklidňuje proudění vzduchu pod vozem. Typickým rozpoznávacím znakem vozů M jsou dvě dvojité koncovky výfuku, vyvedené po obou stranách difuzoru. K optimálním aerodynamickým vlastnostem, zejména k většímu přítlaku ve vysokých rychlostech, přispívá také decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru.

Žádné kompromisy: dokonalý podvozek naladěný na Nordschleife okruhu Nürburgring.

Ve specifické konstrukci podvozku M se odráží rozsáhlé know-how získané úspěšným dlouhodobým angažmá v různých disciplínách motoristického sportu. Neobvykle vyvážený celek byl pečlivě vyladěn během rozsáhlých testů na Nordscheife okruhu Nürburgring. Mezi exkluzivní podvozkové komponenty M patří mimo jiné kompletní zavěšení kol, specifická kinematika náprav a mimořádně účinná brzdová soustava s optimalizovanou hmotností, která se vyznačuje stabilním výkonem i při maximálním zatížení.

BMW Concept M5 se může navíc pochlubit specifickým zadním diferenciálem, vyvinutým společností BMW M GmbH. Aktivní M diferenciál optimalizuje stabilitu vozidla citlivým ovládáním lamelové uzávěrky zadního diferenciálu prostřednictvím elektromotoru, který umožňuje vytvářet mimořádně rychlým a přesným způsobem potřebný svorný účinek v případech, kdy zadní kola začnou ztrácet trakci na povrchu s nízkou přilnavostí nebo s rozdílnou adhezí na pravé a levé straně, případně na výjezdu ze zatáčky.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz