BMW 740d xDrive G11: První sedmička orientovaná na komfort je skvělou volbou, ale pozor na servisní náklady
Sedmička to neměla nikdy jednoduché a za třídou S od Mercedesu silně v prodejích zaostávala, dokonce i za A8 od AUDI. Lidé v tomto segmentu prostě auto orientované na řidiče nechtějí a ocení spíše maximální komfort a plavný podvozek. S předešlou generací tak vlajková loď z Mnichova silně změnila charakter a rozhodla se zaútočit na první místo ve své kategorii. Jako arzenál si vybrala maximální technologický pokrok, orientaci na komfort a decentní zachování řidičské radosti. Takový recept zní opravdu zajímavě!
Zvenčí se řada 7 generace G11 změnila po vzoru tehdejšího korporátního designu. Na přídi tak najdeme obří ledviny, do kterých postupně přecházejí světlomety, kapotu s několika prolisy, které pak pokračují i na bocích auta v podobě výdechů za blatníky (samozřejmě slepými) a z nich vedoucí lišty nad prahem po celé šíři. Vzadu pak změnila tvar světla, která už moc nepřipomínají klasický odkaz písmene L.
I tady nechybí velká chromová okrasná lišta spojující oba světlomety. Výfuky jsou pak integrovány do otvoru v nárazníku, opět lemovaným chromovou lištou (v případě M paketu černou). Nemůžu si pomoct, ale nádherná sportovní elegance předešlé generace F01 je nenávratně pryč a nezbylo po ní ani památky. Z některých úhlů však vypadá řada 7 G11 neforemně a celkově velmi tuctově.
Interiér a technologie
To uvnitř je to naštěstí úplně jiný příběh a vůz se může pyšnit opravdu nádherně provedeným interiérem. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží. Nově byl provedený i volič osmistupňové převodovky a ovladač iDrive s touchpadem. Oba prvky jsou jednoduše skvělé.
Ovládání klimatizace probíhá na dotykovém displeji na středovém tunelu a odezva je prvotřídní. Pochvala putuje i k tehdejší generaci infotainment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu nových funkcí a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá. Mezi nejzajímavější funkce jistě patří ovládáni gesty, kdy rukou z jakékoli vzdálenosti ovládáte systém bez nutnosti dotyku. Možná je to malichernost, ale funguje to brilantně.
Kaplička budíků je nahrazena TFT displayem s hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvolených jízdních režimů. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále.
Mezi velké inovace patří i samotný klíč od auta s displayem, kterým můžete na dálku ovládat a kontrolovat nastavení a stav svého auta, nechat si ho vyhřát nebo naopak vychladit. A také lze jeho pomocí sedmičku na dálku vyparkovat a zaparkovat. To je featura, která budí opravdový rozruch.
Jízda
BMW sedmičku vybavilo také zcela novým adaptivním podvozkem (jednalo se vůbec o první model v historii BMW se vzduchovým odpružením), který se sám přizpůsobuje aktuální situaci před vozidlem. Snímá povrch vozovky, sleduje váš jízdní styl a podle GPS umí načíst, co ho čeká na trase. Můžete samozřejmě volit i manuální režimy, nebo si je zcela přizpůsobit, ale ten adaptivní se mi zamlouval nejvíc. Auto okamžitě reagovalo na jakoukoli změnu a jezdilo naprosto fantasticky. Sedmička nezná náklony a ukázkově žehlí nerovnosti.
Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni. Vzduchový podvozek nestíhá až na opravdu ostrých nerovnostech, ale to už narážím na principiální omezení. Komfortu dopomáhá i skvělé odhlučnění interiéru a výborná převodovka ZF, která je stále nejlepším měničovým automatem na trhu. Oproti předešlé generaci je to obrovský skok kupředu.
Testované BMW 740d od AAA Auto je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip a trakci. V kombinaci s adaptivním podvozkem se ze sedmičky stává velmi svižný “vymetač” okresek. Řízení sice moc citu nepobralo, ale není přeposilováno a i v komfortním nastavení je příjemně tuhé.
Díky chytrému podvozku umí toto pětimetrové auto projíždět zatáčky s velkým nasazením. Tomu napomáhá i pohon xDrive, který poskytuje obrovskou porci trakce. Grip pětimetrové limuzíny tak bere dech a občas jsem se přistihl, že s ní letím na okresce zatáčky v rychlostech, ve kterých by některá obyčejná auta dávno opouštěla cestu a šla si pokecat s první třešní v okolí. Sedmičku prostě poskládáte do apexu, plný plyn a zase jedete dál. Žádné drama, jen maximální přilnavost a rychlost. Reakce motoru na plynový pedál je okamžitá a motor se nechá s radostí vytáčet. Toto jsou ty vlastnosti, které dělají sedmičku tak jinou.
A když už je řeč o motoru – dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec není žádný lenoch! Dosahuje výkonu 235 kW a kroutícího momentu 680 Nm. To jsou opravdu slušné hodnoty a tento mastodont dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost za 5.2 sekundy. Zátah motoru je v reálném světě obdivuhodný, monumentální a auto působí sakra rychle. Vlastně nepůsobí, ono zatraceně rychlé je! Předjíždění je otázkou pár vteřin a rovinky mezi zatáčkami jsou pokořeny ihned. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 10 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce přes 7 litrů.
Závěr
BMW minulou generaci své luxusní vlajkové lodi posunulo o obrovský kus dopředu. Konečně jezdila s důrazem na maximální komfort, disponuje arzenálem nejmodernějších technologií a stále nezapomíná i na řidiče, kterého potěší skvělými jízdními vlastnostmi.
Na co pozor
Při koupi ojetého BMW řady 7 generace G11 (2015–2022) je důležité věnovat pozornost několika klíčovým oblastem, abyste se vyhnuli potenciálním problémům a neočekávaným nákladům:
Stav motoru a pohonného ústrojí
– Dieselové motory: Dieselové verze 730d/740d mohou mít problémy s EGR ventilem, DPF filtrem nebo vstřikovači. Ověřte, zda byly tyto části kontrolovány či měněny.
– Benzínové motory: Pozor na karbonové usazeniny u motorů s přímým vstřikováním (např. u verzí 740i). Také sledujte známky nadměrné spotřeby oleje.
– Hybridní verze (740e): Ověřte stav baterie a funkčnost hybridního systému. Baterie mohou být drahé na výměnu.
– Automatická převodovka: Plynulost řazení je klíčová. Převodovka ZF je spolehlivá, pokud byla pravidelně měněna olejová náplň (cca každých 60–80 tisíc km).
Elektronika
– Infotainment a iDrive: Ujistěte se, že všechny funkce iDrive systému fungují bez závad (navigace, multimédia, konektivita).
– ADAS (pokročilé asistenční systémy): Pokud vůz disponuje systémy, jako je adaptivní tempomat, noční vidění nebo automatické parkování, zkontrolujte jejich funkčnost.
– Poruchové senzory: U některých modelů může docházet k problémům se senzory (např. tlaku v pneumatikách, parkovací senzory nebo kamery).
Podvozek a brzdy
– Vzduchové odpružení: BMW řady 7 G11 využívá vzduchové odpružení, které může být drahé na opravu. Poslechněte si zvuky podvozku a zjistěte, zda se vozidlo správně niveluje.
– Kola a pneumatiky: Zkontrolujte, zda nejsou kola poškozená (zejména u nízkoprofilových pneumatik), což může naznačovat špatné zacházení.
– Brzdový systém: Přesvědčte se, že brzdy jsou v dobrém stavu a že nevibrují při brzdění.
Koroze
I když je G11 dobře chráněna proti korozi, zkontrolujte riziková místa:
– Podběhy kol
– Spodní hrany dveří
– Oblast kolem zavazadlového prostoru
Software a aktualizace
– BMW pravidelně vydává aktualizace pro iDrive a další elektroniku. Zkontrolujte, zda byl software aktualizován.
– Pokud je vozidlo vybaveno funkcemi ConnectedDrive, ověřte jejich aktivitu a platnost licencí.
Spotřeba a provozní náklady
– BMW 7 G11 je luxusní vůz a náklady na provoz mohou být vysoké. Zohledněte ceny pojištění, daně, servisní úkony a spotřebu paliva.
– Hybridní verze mají výhodu nižších nákladů na provoz, ale naopak vyšší servisní náklady na baterie a elektrické komponenty.
« Trh nových aut v Česku táhnou firmy. Prodej stoupl o 3,6 procenta na 213.710 vozů Průměrné emise oxidu uhličitého u nových aut v Česku loni klesly o čtyři gramy na 133 g/km »