BMW 6 E24 – Setkání s LEGENDOU!
Oproti jiným světovým automobilkám sportovní kupé od BMW neměly jen kolosální výkon a sportovní styl, ale také si sebou nesly punc luxusního vozu a nejnovějších technologií. V březnu roku 1976 byla na Geneva Motor Show představená nová modelová řada, řada 6 E24. Ta navazovala na úspěšné kupé 3.0CS E9. BMW totiž usoudilo, že se musí vyrobit důstojný pokračovatel rodumajestátných kupé. Musel se najít nástupce nádherných modelů 3.0-3.5 CS/CSi/CSL, které počátkem 70. let nahradily modely 2000 C/CS z poloviny šedesátých let. Nová generace měla být podobně fascinujícím a nadčasovým autem. Tento úkol zvládlo BMW bez ztráty kytičky.
Přesvědčení BMW, že následující generace kupé pro pozdní 70.léta a pro léta 80. musí mít šestiválcový motor, být high-tech a zároveň aby splňovala vše co se požaduje od luxusního vozu, bylo naprosto ojedinělé. Tím, že šestka musela splnit náročné cash testy, které byly různé podle zemí, ve kterých se měla uvést na trh, prošla karosérie E24 slušnou porcí změn a faceliftů.
Poslední z 86000 modelů byl vyroben 6.4.1989. Rané exempláře byly vyráběny firmou Karmann až do roku 1977, kdy se výroba přesunula čistě pod křídla BMW. Prvními modely byly typ 630CS, který byl osazen šestiválcem s objemem 2986ccm a s 286 koňskými silami a 633CSi s 3.2litrovým motorem (200koní). Model 630CS je velmi ceněným a řídce se vyskytujícím vozem. Dal se snadno rozpoznat podle odlišného zadního nárazníku. V USA byl model 633CSi označován jako 630CSi.
Oba modely byly vedle standardní pětistupňové manuální převodovky nabízeny také se třístupňovým automatem. Výborné jízdní vlastnosti pak měl zaručovat podvozek převzatý z pětkové řady E12. Všechny E24 měly motor, který pak byl využit ve skvělé M3 E30. Kromě modelu M635CSi pak používala šestka dvanáctiventilovou techniku, pouze emko mělo ventilů 24.
Nejpopulárnějším modelem se stalo BMW 635, které se na trh dostalo roku 1978. V té době už byly na trhu modely 628, 630 a 633. O rok později dorazil model 628CSi a v tu samou dobu BMW stáhlo z výroby 630. Typ 628 pak byl stěžejním modelem pro mnichovskou automobilku na evropských trzích. Do modelů 633CSi a 635CSi se dodává v příplatkové výbavě ABS.
Největší modernizací prošla šestka roku 1982. Změna nejvíce postihla přední a zadní část auta, která se jevila nyní o něco méně mohutně. Ve všech modelech E24 je ABS ve standardní výbavě. V modelu 635CSi byl umístěn nový motor s 3430ccm a s novou řídící jednotkou, která snižovala spotřebu paliva a zároveň nepatrně zvýšila výkon. O rok později se z výroby stahuje model 633CSi.
BMW představilo u E24 také nový standard v podobě nového rozvržení kontrolního panelu na přístrojové desce. Obsahoval 7 zelených kontrolek indikujících např. množství oleje v motoru, brzdové kapaliny atd. Tento standard pak BMW přeneslo do všech svých budoucích modelů.
Nejsilnějším typem se stal M635CSi, který se představil roku 1984 a byl vyroben v pouhých 5803 exemplářích. Jeho 24-ventilový motor produkoval 286koní. Americké verze měly díky přísným zákonům na ochranu životního prostředí zredukovaný výkon a také byly o něco těžší. Proto evropské verze dosahují mnohem lepších jízdních výkonů než jejich americké ekvivalenty. Roku 1987 byla speciálně pro USA představena verze 635CSi L6, která byla luxusně vybavena a měla automatickou převodovku. L6 měla „úchvatných“ 182 koní a díky luxusním doplňkům byla o neskutečných 450 kg těžší!
Model 635CSi dosáhl i velkých sportovních úspěchů. V letech 81, 83 a 86 dokonce vyhrál European Touring Car Championship
« LAND ROVER NADĚLIL FANOUŠKŮM LIMITOVANÉ EDICE IKONICKÉHO DEFENDERU Lexus GS F – Kladivo na německé supersedany je tu! »