BMW 530e iPerformance – Novou řadu 5 doplňuje hybrid
V březnu 2017, tedy pouze několik týdnů po představení nejnovější generace BMW řady 5, bude modelové portfolio nejúspěšnějšího business sedanu rozšířeno i o plug-in hybridní verzi. BMW 530e iPerformance je sportovní sedan, nabízející pro značku typickou dynamiku při možnosti čistě elektrické jízdy s nulovými lokálními emisemi. Jeho kombinovaná spotřeba paliva činí pouhých 1,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO₂ jen 44 g/km*. BMW 530e iPerformance je nejinovativnějším modelem své třídy a nabízí plnou výbavu asistenčních systémů BMW řady 5 – a to ve všech režimech, včetně eDrive. Tyto systémy jsou doplněny o všechny dostupné prvky zvyšující komfort a výjimečné schopnosti jízdy na dlouhé vzdálenosti, nechybí ani objemný zavazadlový prostor, který pohodlně pojme všechna cestovní zavazadla. Průlomová technologie BMW eDrive je spojena se zážehovým motorem BMW TwinPower Turbo a společně vytvářejí výjimečně hospodárný a výkonnou plug-in hybridní hnací soustavu, která se dynamikou a kultivovaným projevem výtečně hodí k charakteru nového BMW řady 5. Označení iPerformance, jež se objevuje na všech plug-in hybridních modelech BMW, nese poselství o využití know-how od BMW i pro různé modely mateřské značky. BMW 530e iPerformance je šestým členem rostoucího portfolia modelů iPerformance, který se dostává k zákazníkům.
Vyspělý elektromotor BMW eDrive má výkon 70 kW/95 k a přináší maximální točivý moment 250 Nm, zatímco zážehový 4válec o objemu 2,0 litru nabízí 135 kW/184 k a 320 Nm točivého momentu. Kombinace obou motorů udržuje hodnotu emisí BMW 530e iPerformance na velmi nízké úrovni – 44 g/km. Díky celkovému výkonu 185 kW/252 k a maximálnímu kombinovanému točivému momentu 420 Nm dokáže BMW 530e iPerformance zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,2 s a je schopné dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h. BMW 530e iPerformance ujede na jednu nádrž vzdálenost až 650 kilometrů a při běžném ježdění absolvuje čistě na elektrickou energii až 50 kilometrů. Maximální rychlost na elektřinu je omezena na 140 km/h. Elektrický a spalovací motor přenášejí svou sílu na zadní nápravu pomocí standardně dodávané 8stupňové převodovky Steptronic. Umístění elektrického motoru před převodovkou umožnuje použití různých převodů i pro jízdu v čistě elektrickém režimu. Díky tomu nebyla nutná instalace měniče točivého momentu, tím pádem byla ušetřena velká část hmotnostní penalizace způsobená přidanou pohonnou jednotkou.
Soustava vysokonapěťových akumulátorů, skládající se z lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 9,2 kWh, byla kvůli dobrému rozložení hmotnosti a šetření prostorem umístěna pod zadními sedadly. Vyniká vylepšeným efektivním chlazením s integrovaným nízkoteplotním okruhem. Díky elegantnímu uspořádání baterií nabízí BMW 530e iPerformance zavazadlový prostor s plochým dnem o celkové hodnotě 410 litrů. Vysokonapěťové akumulátory v BMW 530e iPerformance je možné plně dobít s pomocí běžné domácí zásuvky za méně než pět hodin, v případě připojení na BMW i Wallbox (s dobíjecím výkonem 3,7 kW) klesá potřebná doba pod tři hodiny.
Náznaky odkazující na použití špičkové technologie pohonu BMW 530e iPerformance jsou zřejmé na řadě nenápadných vizuálních detailů. Mezi charakteristické prvky plug-in hybridní verze patří hlavně modré lamely mřížky chladiče, modré středy kol, dobíjecí zásuvka mezi předním kolem a A-sloupkem na řidičově straně, nápisy „eDrive“ na C-sloupcích a samozřejmě označení „530e“ na víku zavazadlového prostoru. Když pasažéři otevřou dveře, uvítají je osvětlené prahové lišty s nápisem „eDrive“ a interiér, který, stejně jako u ostatních verzí business sedanu, reflektuje sportovní eleganci vnějšího designu.
BMW 530e iPerformance navíc přichází s tlačítkem eDrive, umístěným na středovém tunelu, a speciálně navrženými displeji přístrojového štítu v řidičově zorném poli i na hlavním kontrolním displeji.
Společně s voličem jízdních režimů a výběrem tradičních módů SPORT, COMFORT a ECO PRO má řidič k dispozici také tlačítko eDrive, které umožňuje precizní nastavení soustavy BMW eDrive přímo pro danou cestu, a to pomocí tří jízdních režimů: AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE a BATTERY CONTROL.
Režim AUTO eDRIVE zajišťuje za všech jízdních situací optimální interakci mezi spalovacím a elektrickým motorem a umožňuje maximální rychlost při čistě elektrické jízdě 90 km/h. Tento režim je automaticky nastaven jako výchozí pokaždé, když se vozidlo nastartuje. Pokud je vybrán režim MAX eDRIVE, BMW 530e iPerformance pojede pouze na elektrickou energii. Při nejvyšším možném využití síly elektrického motoru může dosáhnout maximální rychlosti 140 km/h. Pokud je pedál plynu sešlápnut naplno, přidá se i zážehový motor, což se může hodit v případě, že je potřeba extra výkon – například při předjíždění.
Režim BATTERY CONTROL umožní řidiči nabít vysokonapěťový akumulátor podle potřeby. Cílová hodnota nabití může být mezi 30 a 100 procenty maximálního dobití, což dovoluje zachování určité kapacity baterie, například pro pozdější část trasy. Systém inteligentního řízení akumulátoru v BMW 530e iPerformance buď udržuje konstantní úroveň nabití, nebo ji zvýší na přednastavenou hodnotu. Jako generátor v tomto případě funguje elektromotor. Režim BATTERY CONTROL tím dovoluje zachování nebo navýšení rezervy elektrické energie například při jízdě po dálnici. A následující trasu vedoucí přes obydlené oblasti lze zvládnout s nulovými lokálními emisemi.
« MINI představilo Clubman JCW Jedno ze čtyř černých Ferrari F50 míří do aukce – Cena se odhaduje na 130 milionů »