Blog Dominika Valáška: Right on red
Modří již podle nadpisu zavětřili, že tato krátká úvaha bude o dopravních předpisech. Konkrétně se to bude týkat jednoho, který umí úžasně ulehčit dopravě a v zemích Evropského Sojuzu je nezákonný asi jen proto, že se jej ještě nikdo nepokusil uzákonit. Mluvím tady o principu nazývaném v angličtině „right turn on red“, který umožňuje řidiči projet křižovatku na červenou, odbočuje-li doprava a dá-li přednost, jako na standardním vjíždění do hlavní silnice z vedlejší.
Naprosto jednoduchý a nadmíru logický princip se poprvé objevil v USA v sedmdesátých letech, kdy byla severní Amerika zmítána novými emisními regulemi a zkrácenými zásobami benzínu. Opatření bylo přijato pro úsporu paliva motorových vozidel. V současnosti je předpis platný po většině území USA s výjimkou několika států, kde je možno jej aplikovat pouze na základě dovolující dopravní značky. Je-li předpis povolen, může u křižovatky být naopak značka, která jej výjimečně zakazuje.
Téměř u všech případů, kdy je right on red povoleno, je nutné aplikovat chování jako v křižovatce se stopkou. Projet křižovatku doprava smí řidič teprve když úplně zastaví na její hranici.
Proč se tento dle mého vynikající princip nikdy neuchytil v Evropě nechápu, ale jak se říká, nikdy není pozdě. Dle mého by jeho dodatečné povolení nebyl téměř žádný problém. Samozřejmě lze namítat, že je to poměrně výrazný zásah do pravidel silničního provozu, ale nemůže se stát nic horšího, než že někdo zůstane stát na červenou, i přesto, že by mohl odbočit. Krom toho, na přelomu roku vešel v platnost nový občanský zákoník a jeho 3000 paragrafů. Normálně by člověk řekl, že tyto více či méně podstatné změny musí přicházet postupně a nejde ze dne na den přejít na zcela nový zákoník. No a přešlo se. Tak proč bychom nemohli jezdit na křižovatkách na červenou doprava.
.« Ženeva: Je Audi TT Quattro Sport Concept příští TT-RS Ženeva: Mercedes-Benz S Coupe »