Blog Dominika Valáška: Nenávist k automatům
Všimli jste si, jak šílený odpor mají čeští řidiči k automatickým převodovkám? Mají, a to opravdu velký. Přitom se to naprosto neslučuje se zbytkem té automobilové filozofie, která se v Česku razí. Typický Čech chce od auta: aby to bylo kombi, aby to byl diesel, aby to mělo manuál a aby to bylo koncernové. Přichází tak přitom nejen o velkou spoustu zajímavých aut mimoevropských, nebo i evropských a neněmeckých značek, ale také o obrovský pokrok v pohodlí cestování.
Nejsem v otázce řazení či neřazení zastáncem ničeho. Samozřejmě, že pokud chcete od auta víc, než jen přepravu z místa A do místa B a chcete-li se po cestě také trochu bavit, je manuální převodovka jasná volba. Pokud však chcete auto na zcela obyčejné přepravování se, není nic lepšího než automat. Mnohonásobně to ještě umocňuje podmínka, že by auto mělo mít dieselový agregát. Copak ty lidi baví to neustálé řazení, protože pracovní rozsah jejich motoru je asi 1500 otáček? Samozřejmě jsou tady i diesely laděné spíše do „benzínového“ chování, například současný 2.2 od Hondy, většina dieselů u nás ovšem disponuje koncernovými TDIčky, u kterých je manuální převodovka vysloveně za trest.
Dokonale to potvrzuje příklad nedávno testované Škody Superb. Krásná a solidně vybavená limuzína, která po nastartování zní jako traktor. To bychom překousli, vidina nízké spotřeby při dlouhých přesunech je mocná čarodějka, ale proč proboha manuální převodovka? Jízda se Superbem v městské zástavbě je kvůli šestistupňové převodovce a tvrdé spojce otravná, motor funguje v minimálním rozsahu otáček a místo jako v limuzíně si náhle připadáte spíše jako řidič dodávky. Přitom Škoda nabízí naprosto vynikající a spolehlivou dvouspojkovou převodovku DSG. Proč si zákazníci raději nepřiplatí za ní, než za nějakou pitomost. Někdo řekne, že kvůli spotřebě, ale notak, časy neúčinných měničových převodovek jsou dávno pryč a rozdíl ve spotřebě je v současnosti minimální. Potom je tady výmluva na cit v ovládání auta, proč se na něco takového vymlouvat u velkého sedanu s přeposilovaným řízením a měkkým, komfortním podvozkem, který si lidé kupují právě kvůli komfortu? Nakonec jsem si nechal mojí nejoblíbenější výmluvu a to sice „s automatem neumím“, k tomu snad jen citace z jednoho filmu: „brzda, plyn, volant, silnice, nic jiného nepotřebuješ“.
Momentálně testuji japonský crossover Mitsubishi Outlander. Moc pěkné auto, poháněné, jak jinak, než dieselovým motorem. Přiznám se, že jsem nevěděl, jakou převodovkou bude testovaný kus vybaven, jaká byla potom moje radost, když jsem zjistil, že se jedná o automat. Motor Outlanderu má červené pole již od 4 tisíc a zabírá samozřejmě jen mezi dvěma a třemi. Představa ručního řazení spolu se spojkou, dimenzovanou na točivý moment téměř 400 Nm mě naprosto děsí. Přesto věřím tomu, že většina Outlanderů se u nás opět prodá s manuální převodovkou. Nebylo by lepší svoje požadavky na auto přehodnotit a třeba si i uvědomit, že automatická převodovka opravdu není náš nepřítel?
.« Mercedes-Benz CLA – Základní model a také verze Shooting Brake! McLaren P1 – Produkční verze se blíží! »