Blíží se čas přezutí na letní pneumatiky. Ty zimní jsou za vyšších teplot nebezpečné
Při vyšších jarních teplotách nejsou zimní pneumatiky jen nepohodlné a neekonomické, ale jsou hlavně nebezpečné. Proč je vůbec třeba pneumatiky přezouvat? Kdy je na to ten správný čas? A co dalšího byste neměli zanedbat?
Na českých silnicích často nebývají vozidla se zimními pneumatikami žádnou výjimkou, ani když už je jaro v plném proudu. Někteří řidiči nezvládají zajet včas do servisu na přezutí, jiní si je nechávají na voze z neznalosti nebo na tak zvané „dojetí“. Pořád se ovšem ještě najdou i tací, kteří se zcela mylně domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky mohou zaručit vyšší bezpečnost i v létě. To je samozřejmě veliký omyl.
Zimní pneumatiky jsou za určitých podmínek povinné až do konce března, ale hned počátkem dubna, nebo když průměrné denní teploty překonávají doporučenou hranici 7 °C, je správné opět přezout na letní. „Měkčí směs a vysoký počet lamel zimních pneumatik mají totiž v teplejším počasí za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Při vyšších teplotách se zimní pneumatiky navíc přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly.
Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají nejen zcela jiné složení směsi, ale také odlišný dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při letních podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry.
Přezutím na letní pneumatiky ve správnou dobu ovšem doporučení společnosti Auto Kelly nekončí. Velmi důležitá je před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody.
„V neposlední řadě užitné vlastnosti pneumatik ovlivňuje i jejich stáří,“ připomíná dále Michal Knor z Auto Kelly. Informaci o datu výroby pneumatik obsahuje kód DOT, vyražený na jejich bočnici. „Při dodržení správných podmínek skladování si nová pneumatika zachovává své původní vlastnosti několik let, ale v praktickém provozu se již její maximální životnost pohybuje kolem pěti let. Užitná životnost je stejně důležitým argumentem pro pořízení nových pneumatik jako opotřebení jejich dezénu,“ zdůrazňuje Michal Knor.
Přezutí se dá jednoduše, a s minimální časovou náročností, zvládnout i svépomocí. Ideální je si pořídit zimní i letní sadu pneumatik již obutou na discích, a sami si poté tato kola vyměnit. Je však nutné dodržet veškeré zmíněné faktory ovlivňující užitné vlastnosti pneumatik a při zkušební jízdě zkontrolovat správné vyvážení kol.
« Toyota v New Yorku představila zbrusu novou RAV4 Co je vlastně zač Jeremy Clarkson aneb o životě legendy. »