jednim-z-bezpecnostnich-prvku-ma-byt-hlasic-proti-usinani-ridice-shutterstock

Bezpečnostní systémy v autech budou povinné

31. 8. 2019 • Novinky

Devět z deseti úmrtí a zranění na silnicích je způsobeno lidskou chybou. Podle Evropské komise mají nehodovost snížit povinné bezpečnostní prvky v automobilech. Čeští řidiči na takto vybavená auta ale často finančně nedosáhnou a pokud ano, mnohdy je neumí využít.

Bezpečnostní parkovací senzory, černá skříňka, nebo například varovný hlásič při usínání řidiče. To jsou jen některé z patnácti prvků, kterými mají být od roku 2022 povinně vybavena evropská vozidla. Tyto technologie mají sloužit k na ochranu cestujících, chodců a cyklistů. Na našich silnicích každý rok přijde o život 25 tisíc lidí. Naprostá většina těchto nehod je způsobena lidskou chybou. Můžeme a musíme proti tomu něco udělat. S novými pokročilými bezpečnostními prvky, které budou povinné, můžeme dosáhnout podobných výsledků, jako když byly poprvé zavedeny bezpečnostní pásy. Mnoho těchto prvků již existuje zejména u luxusnějších vozů. Teď zvýšíme bezpečnost u všech vozidel a připravíme cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti.

Takzvané aktivní bezpečnostní technologie, které mají pomáhat s krizovými situacemi na cestách, může znát většina řidičů z praxe. První vlna těchto systémů je totiž v dnešní době osazena přibližně v 80 až 90 procentech automobilů na evropských silnicích. Příkladem může být protiblokovací systém ABS nebo elektronická kontrola stability ESC. Přicházející druhá vlna počítá s využitím nejmodernějších technologií, jako jsou palubní senzory, kamery, radary, lasery a GPS systémy.

Evropská asociace výrobců automobilů ovšem upozorňuje, že splnění nových požadavků je pro automobilky minimálně obtížné a problém vidí i z pohledu řidičů. I dnes jsou automobily vybaveny širokou škálou bezpečnostních opatření. Znepokojuje nás ale fakt, že mnoho řidičů jednoduše o těchto stávajících technologiích vůbec neví. Jak to tedy asi bude s mnoha novými bezpečnostními prvky, které budou namontovány do všech nových osobních automobilů za pár let.

Dalším úskalím bezpečných aut v České republice je jejich dostupnost. V porovnání s Evropskou unií řídí průměrný český řidič o pět let starší vozidlo než průměrný občan unie, takže těmto vozidlům bezpečnostní prvky často chybí, nebo jsou zastaralé. Je nutné si uvědomit, že moderní automobily přináší řadu bezpečnostních prvků, které chrání posádku i okolí kolem vozidla, a přispívají tak ke snižování počtu nehod či jejich následků. Dalším přínosem moderních technologií vozidel je nižší spotřeba paliva, tedy nižší provozní náklady na nákup pohonných hmot, které mohou tvořit dvacet až čtyřicet procent celkových nákladů vozového parku.

Současné technologie vozidel by neměly být jedinou odpovědí na zavedení bezpečného a plynulého provozu na silnicích. Abychom omezili dopravní nehody a úmrtí, musíme zkombinovat technologii vozidel s vylepšenou silniční infrastrukturou, ale i bezpečnějším chováním řidičů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz