light-car-photograph_180503-111500_dbr

Bezpečnostní pásy ničím nenahradíš

15. 6. 2023 • Novinky

Bezpečnostní pásy od svého zavedení celosvětově zachránily více než jeden milion životů. Další miliony lidí jim vděčí za to, že od nehody odešly nezraněny či s výrazně menšími následky na zdraví. Pásy jsou velmi účinné, a přitom vlastně jednoduché a levné zařízení. Zcela právem proto německý patentový úřad zařadil bezpečnostní pásy mezi osm nejgeniálnějších vynálezů dvacátého století.

Zatímco se automobil po nárazu během zlomku vteřiny zastaví, nepřipoutaní cestující pokračují ve své pouti původní rychlostí. A naplno narážejí do částí interiéru havarovaného vozidla či jsou dokonce vymrštěni z kabiny ven. Řada lidí si neumí představit, jak dlouho vlastně ta srážka trvá. Je to desetina vteřiny. Lusknutí prsty. Za tu dobu se odehraje úplně všechno. A na těla těch cestujících působí obrovské síly, ten člověk v okamžiku nárazu vlastně je těžší zhruba třicetkrát. Čili z 80kilového člověka se stává 2,5tunové monstrum. Jenom bezpečnostní pásy jsou schopny tuto váhu udržet.

Mnozí se přes to všechno nepoutají. V roce 2022 to u nás byl zhruba každý dvanáctý řidič či spolujezdec. „Denně se po silnicích pohybují v automobilech miliony lidí. Statisíce z nich jsou nepřipoutáni. Přitom riziko usmrcení nepřipoutaného ve srovnání s připoutaným je na předním sedadle 6x vyšší, v obci dokonce 8x. A častěji umírají i nepřipoutaní pasažéři na zadních sedačkách – mimo obec 3x, v obci dokonce 5x častěji,“ říká Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Následky pro nepřipoutaného v rychlosti 90 km/h jsou stejné jako po pádu z desátého poschodí na betonovou plochu

A není se čemu divit. Při nárazu v rychlosti 50 km/h nepřipoutaný cestující naráží do částí interiéru rychlostí cca 14 metrů za sekundu. Síly působící na jeho tělo jsou stejné, jako kdyby spadl na betonovou plochu z výšky 10 metrů. Tedy ze třetího poschodí. A navíc volným pádem. Energie narůstá se čtvercem rychlosti, takže při 70 km/h už je to pád ze šestého patra. A při devadesátce rovnou z desátého poschodí. Šance na přežití je nulová. A ona vlastně i taková třicítka není bez nebezpečí. Náraz odpovídá pádu z prvního patra. Na betonovou plochu. Dojde přinejmenším ke zbytečným vážným zraněním, v řadě případů si taková osoba ponese celoživotní následky. Zkrátka pásy jsou velmi účinným pomocníkem, jejich prokazatelný efekt je již při rychlostech okolo 7 km/h.

Pásy chrání i při převrácení vozidla

A pásy chrání nejen při vlastních nárazech. Při převrácení ve vyšší rychlosti budou na pasažéry působit tak velké síly, že v případě nepřipoutání se, může dojít i k jejich vymrštění mimo kabinu vozidla (zdaleka ne vždy jen předním oknem). Vážná zranění hrozí už při vlastním „opouštění“ vozu a následně pak po nárazu na povrch vozovky, okolní terén či do nějaké pevné překážky. Je dobré upozornit i na to, že velkým problémem je nepoutání se cestujících v dálkových autobusech. Většina sedaček je sice vybavena tzv. dvoubodovými (bederními) pásy, přesto však podle severoamerické The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i ty snižují riziko smrtelného zranění v případě kolize o celou polovinu.

Airbagy nepřipoutané neochrání. Naopak u nich zvyšují následky na zdraví

Mnozí lidé, kteří se nepoutají, se spoléhají na to, že mají airbagy. To je ale kontraproduktivní. Airbag jenom doplňuje bezpečnostní pásy a zvyšuje míru ochrany lidí pro případ kolize. Airbag v žádném případě nemůže pásy nahradit, naopak, pokud jede řidič nebo spolujezdec bez pásů a dojde k aktivaci airbagu, tak ten mu může spíš ublížit. Řítí se proti tělu rychlostí přes 300 km/h, aby se stihl naplno naplnit a vzápětí začít vyfukovat v okamžiku, kdy se do něho ponoří připoutaná osoba. Nepřipoutaný člověk se ovšem s airbagem setká v momentě, kdy se teprve prudce nafukuje. A to lze přirovnat k nárazu na pevnou betonovou zeď. Z účinného pomocníka se snadno může stát zabiják.

Nepřipoutaní vzadu bezohledně ohrožují řádně připoutané vpředu

I sebelépe připoutaný řidič nebo spolujezdec na předních sedadlech může přijít o život jenom kvůli tomu, že v případě kolize je zadní pasažér bez pásu vržen tou obrovskou silou vpřed. Ti lidé tedy skutečně jsou vrženi dopředu, nemají šanci zmírnit ten svůj let, narážejí do lidí před sebou, vytrhávají přední sedačky. Nicméně ta kinetická energie je obrovská a ten člověk po nárazu je vržen zpět, čili letí do výšky, naráží do střechy, a vlastně těžce zraněný nebo mrtvý padá na zadní sedačky.

„Někdo třeba namítne, že jezdí opatrně a že se mu nemůže nic stát. Chybu ale může udělat někdo jiný. A to je skutečně zlomek vteřiny, najednou se před vámi objeví auto, které vám nedá přednost, najednou někdo vyletí z protisměru, a nemáte šanci prostě nic udělat. Zkuste si někdy představit podobné bezvýchodné situace. Každý chce v takovém okamžiku sedět v bezpečném autě řádně připoutaný,“ říká Roman Budský. Bezpečnostní pás je jediné řešení, které vám nabízí šanci na přežití. A přežití dokonce bez závažnějšího zranění.

A snad jedna poznámka na závěr. I volně položené věci v kabině mohou v případě prudkého brždění či dokonce kolize napáchat pořádnou paseku. Tak například při nárazu v rychlosti okolo 50 km/h narazí láhev s limonádou položená na odkládací ploše pod zadním oknem do hlavy některého z pasažérů rychlostí 10 metrů za sekundu. To je stejné, jako kdyby mu ji někdo hodil na hlavu ze třetího patra. Kdo z nás by takový test dobrovolně podstoupil?

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz