Belgie chce zákaz reklamy na těžká auta: Přirovnává je k alkoholu
Z Belgie přichází další “pokrokový” návrh bojující za hezčí zítřky bez aut se spalovacími motory a znovu se ukrývá za ekologii a boj proti globálnímu oteplování. Otázka je, komu by měl vlastně prospět, přicházejí s ním totiž dvě politické strany a jejich argumenty jsou trochu přitažené za vlasy.
“Cílem tohoto opatření je bojovat proti globálnímu oteplování a umožnit splnit Belgii environmentální cíle,” říkají představitelé belgických politických stran prosazujících zákaz reklamy pro těžké vozy kategorie M1/N1. Dokonce ho přirovnávají k zákazu reklamy na tabákové výrobky a alkohol. Souvisí to i s výkonem užitkových vozů. Prý mají jejich řidiči tendenci jezdit příliš rychle. Že tomu chybí logika, už dnes snad nikoho ani nepřekvapuje.
Návrh na zákaz reklamy podaly 27. května 2020 belgické politické hnutí Ecolo-Groen a CDH. Ty tvrdí, že v zájmu ochrany občanů je nezbytné, aby se skončilo s jakoukoli propagací osobních automobilů a mikrobusů kategorie M1 (max. Do 9 míst k sezení), které jsou těžší než 1399,99 kg nebo produkují více než 95 g CO2 na km. Kromě nich se však stejný zákaz propagace vztahuje na užitkové vozy kategorie N1 (do 3,5 t) určené pro přepravu zboží a zároveň produkující nad 147 g CO2 na km. Šlo by přitom o zákaz exteriérové i interiérové reklamy, billboardy, printovou reklamu, reklamu v digitálních médiích, v televizi, rozhlase, v kinech před produkcí filmů či dokonce reklamní korespondenci určenou soukromým osobám a veřejnosti.
“Velké vozy jsou těžší a vyšší, což představuje riziko pro menších účastníky provozu. Jsou také výkonnější, takže jejich řidiči mají tendenci jezdit rychleji,” vysvětluje Sarah Schlitz z Ecolo-Groen. Zákaz jejich reklamy dokonce přirovnává k zákazu propagace alkoholu a tabákových výrobků. Že jsou užitkové vozy větší kvůli své efektivitě, jí už asi trochu nedochází. Nad úvahami tímto směrem kroutí hlavami i odborníci, ti naopak tvrdí, že přeprava většího objemu zboží najednou jedním vozidlem je mnohem efektivnější a v konečném důsledku i ekologičtější, než výroba několika menších a lehčích užitkových aut přepravujících stejný objem zboží. Logicky musí mít i výkonnější motory, které jsou zároveň příspěvkem k aktivní bezpečnosti. Zároveň upozorňují, že násilné prosazování drahé elektrické dopravy by v současnosti mělo zásadní vliv na růst cen takto přepravovaných věcí a dokud se nevyrábí dostatečné množství elektrické energie z obnovitelných zdrojů, nemá cenu o ekologii vůbec diskutovat.
“Zelení” politici si údajně dali udělat důkladné analýzy, které odhalily, že pouze 16,1% reklam propaguje auta s emisemi CO2 nižšími než 95 g/km, až 53,2% reklamy dokonce propaguje auta s emisemi CO2 vyššími než 140 g/km. Útočí však i na vysokou hmotnost aut. “Při nehodě jsou hlavními faktory určujícími rozsah poškození kinetická energie a vzájemná kompatibilita mezi účastníky nehody,” pokračuje Ecolo-Groen. Jak však mají výrobci postavit bezpečná ekologická vozidla bez těžkých akumulátorů na palubách, však už “Zelení” nevysvětlují. Nezapomínají však podpořit myšlenku malých a lehkých aut, které jsou mnohem ekologičtější. Paradoxní je, že právě aktuální evropská legislativa lehká vozidla při určování limitů flotilových emisí pořádně znevýhodňuje.
.« Hybridní Octavia RS dostala pod kapotu reproduktor imitující zvuk motoru Prodejci VW na Slovensku měli kartel: Zaplatí obrovskou pokutu »