tesla-model-3-performance-4

Bazary se plní ojetými elektromobily za rozumné peníze. Jejich koupě ale může být krokem vedle

28. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Existuje mnoho důvodů, proč se vyhnout koupi ojetého elektromobilu. Nemáte žádnou jistotu spolehlivosti ani záruku, že se k autu předchozí majitel správně choval. Vozidlo může být blízko konce své životnosti, ačkoliv to na první pohled není zřejmé. V některých případech ale pořízení ojetého elektromobilu může být rozumné.

Proč si koupit ojetý elektromobil?

Největší výhodou je rozhodně nižší pořizovací cena. Vozy na elektřinu, které kdysi stály přes milion korun, lze dnes pořídit až za polovinu této ceny. To neznamená, že by vůz byl špatný nebo na odpis. Osobní automobily běžně ztrácejí 20 až 40 % své hodnoty během pár let. Elektromobily sice ztrácejí hodnotu pomaleji než spalovací vozy, ale stále je lze pořídit výhodněji.

Elektromobil má na rozdíl od spalovacího vozu tu výhodu, že neobsahuje mnoho opotřebitelných komponent, které by byly zdrojem problémů a potřebovaly údržbu nebo výměnu. To je další velká výhoda koupě ojetého elektromobilu. Díky jednodušší konstrukci elektromobil méně stárne, což znamená menší riziko skrytých závad nebo nákladných oprav. Po koupi ojetého elektromobilu je tedy menší pravděpodobnost, že budete čelit častým a drahým opravám. A pokud si koupíte nový elektromobil, jeho hodnota tolik neklesne.

Proč se raději vyhnout koupi ojetého elektromobilu?

Když se objeví závada, může být spojena se špatnou trakční baterií, což je velký problém a hlavní důvod, proč se koupi ojetého elektromobilu vyhnout. Cena baterie může tvořit až 50 % ceny nového vozu a je klíčovým faktorem při stanovení ceny ojetiny. Baterie přirozeně degradují a ročně ztrácejí kolem 1,2 % své kapacity.

Tímto tempem dosáhne baterie stavu, kdy bude potřebovat výměnu, až za dlouhou dobu, ale toto číslo odpovídá spíše moderním elektrickým modelům, jako je Audi Q8 e-tron, který má moderní konstrukci baterie, dojezd až 582 kilometrů a vysokou životnost díky aktivní termoregulaci bateriových článků.

Starší modely, řekněme 5 až 10 let staré, které nemají aktivní termoregulaci, mají vyšší degradaci. A ani jako nové nedosahovaly takového dojezdu jako moderní modely. Jak jsou na tom nyní?

Degradaci baterie je obtížné zjistit a problém může být i nabíjení

Situaci komplikuje fakt, že zjistit skutečný stav baterie není jednoduché. Některé modely umožňují nahlédnout na stav baterie v menu palubního počítače, ale tento údaj není vždy přesný. S věkem vozu neklesá jen kapacita baterie, ale může se také zpomalit nabíjení.

Při koupi elektromobilu je tedy nutné perfektně prověřit stav baterie zkušenými odborníky. Pokud je baterie v dobrém stavu jak kapacitně, tak nabíjecí rychlostí, může být takový vůz dobrým nákupem. Nicméně je vždy jistější a často i výhodnější pořídit si nový elektromobil. Získáte záruku na baterii 8 let nebo 160 tisíc kilometrů a víte, co kupujete.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz