Baterie elektromobilu degraduje velmi málo. Její oprava je navíc snadná záležitost za pár tisíc
Mýtus, že výměna baterie v elektromobilu stojí polovinu ceny nového vozu, už dávno neplatí. Díky moderním technologiím v konstrukci a opravách baterií lze náklady na tento proces výrazně snížit.
Lithium-iontové baterie, které se používají v elektromobilech od počátku jejich moderní éry, prošly v posledních letech výrazným vývojem. Jejich kapacita se zvýšila, takže současné elektromobily mohou na jedno nabití ujet více než 700 kilometrů a dobití trvá pouhých třicet minut. Významné pokroky byly také učiněny v oblasti bezpečnosti a možnosti opravy těchto baterií.
V 90 % případů se baterie nikdy nevyměňuje celá
Baterie v moderním elektromobilu není lehká, váží často přes 300 kilogramů, a proto je umístěna v podlaze mezi nápravami. Tím zvyšuje pevnost vozu a přispívá k nižšímu těžišti, což zlepšuje jízdní vlastnosti. Z tohoto důvodu je při poruše nebo pokročilé degradaci baterie nepravděpodobné, že by se vyměňovala celá baterie.
Baterie je tvořena pevným hliníkovým rámem, ve kterém je několik bateriových modulů. Každý z těchto modulů lze samostatně vyjmout, opravit nebo vyměnit. Když dojde k poruše, problém se obvykle týká jen jednoho z několika modulů, nikoli celé baterie.
Pokročilá elektronika dokáže přesně identifikovat vadný modul, který pak mohou odborníci snadno opravit. Například zákazníci Volkswagenu mohou využít služeb až patnácti specializovaných servisů pro elektromobily po celé České republice, kde se s těmito problémy odborně vypořádají.
I když média často píší o problémech s bateriemi a požárech, skutečnost je jiná
Přestože se často objevují obavy ohledně oprav a degradace baterií v elektromobilech, situace není zdaleka tak vážná. Degradace, tedy ztráta původní kapacity baterie, je velmi pomalá a po deseti letech provozu je obvykle jen v řádu několika procent.
Elektromobily jsou obecně mnohem bezpečnější než vozy se spalovacími motory. V evropských bezpečnostních testech pravidelně dosahují vysokých hodnocení. Jsou nejen bezpečnější při nehodách, ale také lépe chráněny proti požárům.
Podle dostupných statistik je pravděpodobnost vzniku požáru u vozů se spalovacím motorem až 60krát vyšší než u elektromobilů. Přesto, pokud k požáru elektromobilu dojde, je jeho hašení náročnější. Hasiči jsou však na tyto situace dobře připraveni a mají k dispozici speciální vybavení.
.« Mobilní dobíjecí robot sám přijede k elektromobilu a nabije ho. Toto je budoucnost infrastruktůry Ceny ojetých elektromobilů šly rapidně dolů. Pořídit si je chce ale dávku odvahy »