Baterie elektromobilu degraduje velmi málo: Oprava je navíc snadná záležitost za pár tisíc
Mýtus, že výměna baterie v elektromobilu stojí polovinu ceny nového vozu, už dávno neplatí. Díky moderním technologiím v konstrukci a opravách baterií lze náklady na tento proces výrazně snížit.
Lithium-iontové baterie, které se používají v elektromobilech od počátku jejich moderní éry, prošly v posledních letech výrazným vývojem. Jejich kapacita se zvýšila, takže současné elektromobily mohou na jedno nabití ujet více než 700 kilometrů a dobití trvá pouhých třicet minut. Významné pokroky byly také učiněny v oblasti bezpečnosti a možnosti opravy těchto baterií.
V 90 % případů se baterie nikdy nevyměňuje celá
Baterie v moderním elektromobilu není lehká, váží často přes 300 kilogramů, a proto je umístěna v podlaze mezi nápravami. Tím zvyšuje pevnost vozu a přispívá k nižšímu těžišti, což zlepšuje jízdní vlastnosti. Z tohoto důvodu je při poruše nebo pokročilé degradaci baterie nepravděpodobné, že by se vyměňovala celá baterie.
Baterie je tvořena pevným hliníkovým rámem, ve kterém je několik bateriových modulů. Každý z těchto modulů lze samostatně vyjmout, opravit nebo vyměnit. Když dojde k poruše, problém se obvykle týká jen jednoho z několika modulů, nikoli celé baterie.
Pokročilá elektronika dokáže přesně identifikovat vadný modul, který pak mohou odborníci snadno opravit. Například zákazníci Volkswagenu mohou využít služeb až patnácti specializovaných servisů pro elektromobily po celé České republice, kde se s těmito problémy odborně vypořádají.
I když média často píší o problémech s bateriemi a požárech, skutečnost je jiná
Přestože se často objevují obavy ohledně oprav a degradace baterií v elektromobilech, situace není zdaleka tak vážná. Degradace, tedy ztráta původní kapacity baterie, je velmi pomalá a po deseti letech provozu je obvykle jen v řádu několika procent.
Elektromobily jsou obecně mnohem bezpečnější než vozy se spalovacími motory. V evropských bezpečnostních testech pravidelně dosahují vysokých hodnocení. Jsou nejen bezpečnější při nehodách, ale také lépe chráněny proti požárům.
Podle dostupných statistik je pravděpodobnost vzniku požáru u vozů se spalovacím motorem až 60krát vyšší než u elektromobilů. Přesto, pokud k požáru elektromobilu dojde, je jeho hašení náročnější. Hasiči jsou však na tyto situace dobře připraveni a mají k dispozici speciální vybavení.
Degradace baterií v elektromobilech je přirozený proces, při kterém dochází k postupné ztrátě kapacity a výkonu baterie v důsledku různých faktorů. Degradace ovlivňuje dojezd vozidla, efektivitu nabíjení a životnost baterie. Hlavní příčiny degradace baterií v elektromobilech zahrnují:
1. Počet nabíjecích cyklů
Každé plné nabití a vybití baterie je označováno jako jeden cyklus. Lithium-iontové baterie, které jsou běžné v elektromobilech, mají omezený počet cyklů, po kterých začne kapacita klesat. Čím více cyklů, tím vyšší je opotřebení baterie.
2. Teplota
Vysoké teploty urychlují chemické reakce uvnitř baterie, což může vést k rychlejší degradaci. Extrémní chlad také snižuje kapacitu baterie, i když k trvalé degradaci většinou nedochází. Mnoho elektromobilů má dnes systémy termoregulace, které pomáhají optimalizovat teplotu baterie a zpomalit degradaci.
3. Nabíjecí rychlost
Rychlonabíjení pomocí stejnosměrného proudu (DC) může urychlit degradaci, protože zatěžuje chemické složení baterie více než pomalejší nabíjení střídavým proudem (AC). Proto se doporučuje používat rychlonabíječky spíše výjimečně.
4. Hloubka vybíjení a nabití
Udržování baterie v extrémně nízkém (pod 20 %) nebo naopak vysokém stavu nabití (nad 80–90 %) urychluje degradaci. Ideální pro životnost baterie je udržovat nabití mezi 20 % a 80 %. Mnoho elektromobilů má funkci, která umožňuje nastavit cílové procento nabití.
5. Stárnutí baterie (kalendářní degradace)
Baterie ztrácí kapacitu i v průběhu času, i když se používá jen minimálně. Tento typ degradace je způsoben chemickými změnami uvnitř článků.
Jak výrobci baterií a elektromobilů degradaci minimalizují?
- Termální management: Chlazení nebo ohřívání baterie udržuje optimální teplotu.
- Optimalizace nabíjení: Některé vozy umožňují nastavit limit nabití, což zamezuje nabíjení do 100 %, pokud to není nutné.
- Software: Neustálé aktualizace softwaru pomáhají řídit nabíjecí proces a využití energie efektivněji.
Obecně baterie elektromobilů vydrží 8–15 let a výrobci často garantují životnost s minimální kapacitou okolo 70 % po dobu 8 let nebo 160 000 km.
.« Zkontrolujte stav autobaterie: Pokud není v kondici, může vysadit službu kdykoli Audi se chystá zrušit tisíce pracovních míst mimo výrobu »