Automobilky zaplatí na emisích v příštím roce miliardy a my s nimi
Všichni mluví o roce 2035, ale velká změna nastane už v příštím roce. Hrozí, že výrobci budou muset do cen aut promítnout pokuty ve výši 15 miliard eur, nebo nevyrobit 2,5 milionu vozidel. Před tímto vývojem varuje šéf Renaultu Luca de Meo.
Od roku 2025 Evropská unie sníží současný flotilový emisní průměr, platný od roku 2020, ze 116 gramů CO₂/km na 93,5 gramu. To znamená, že auta by měla mít průměrnou spotřebu asi čtyři litry paliva na 100 km. Samozřejmě, z technologického hlediska je to nereálné. Ale nikoliv z pohledu pokut. Každý gram navíc z každého prodaného auta bude Brusel trestat sankcí 95 eur. Automobilky přitom platí pokuty už dnes. Například Volkswagen má kvůli slabému prodeji elektromobilů průměr 123 gramů a Ford 125 gramů. Nad plánovaným limitem 93,5 gramu jsou také Toyota (105 g), BMW (106 g), Stellantis (113 g) a Renault (114 g). Výjimkou je Tesla nebo čínské Geely (Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co, Zeekr…), které se zaměřují buď na prodej čistých elektromobilů, nebo plug-in hybridů.
Na jaké pokuty se tedy mají automobilky připravit? To se pokusil spočítat šéf Renaultu a zároveň šéf Evropské asociace výrobců aut (ACEA) Luca de Meo. Dospěl k alarmujícímu číslu. „Pokud zůstane prodej elektrických vozidel na dnešní úrovni, evropský automobilový průmysl možná bude muset zaplatit 15 miliard eur na pokutách, nebo se vzdát výroby více než 2,5 milionu aut,“ uvedl de Meo pro rozhlasovou stanici France Inter 7. září. „Rychlost přijetí elektromobilů je poloviční oproti tomu, co bychom potřebovali k dosažení cílů, které by nám umožnily neplatit pokuty,“ dodal. Právě elektromobily s nulovou produkcí CO₂ mohou průměr účinně snížit, jenže v poslední době jejich prodej stagnuje. Pro velké automobilky to může znamenat sankce v řádu stovek milionů eur, které budou muset promítnout do cen.
„Všichni mluví o roce 2035, ale měli bychom mluvit o roce 2025, protože už teď bojujeme. Potřebujeme trochu flexibility. Stanovení termínů a pokut, aniž bychom byli schopni je zvládnout, je velmi, velmi nebezpečné,“ varoval de Meo. Automobilky totiž mohou vyrábět elektrická auta, ale nemohou donutit zákazníky, aby si je kupovali. Největší překážkou jsou jejich vysoké ceny, rychlá ztráta hodnoty kvůli degradaci baterií a nedostatečná síť dobíjecích stanic. Druhou možností, jak snížit pokuty, je dorovnat průměr snížením výroby aut se spalovacím motorem, tedy o zmíněných 2,5 milionu kusů. To by ale mělo za následek vlnu propouštění. Automobilky mají už dnes nadbytečné výrobní kapacity. Stačí se podívat na současné dění v koncernu VW, který plánuje zavřít hned několik továren, dokonce i v Německu.
.« BMW má obrovskou svolávací akci: Do servisů musí 1,5 milionu aut kvůli brzdám Škoda Fabia se představila před 25 lety. Její čtvrtá generace pokračuje v prodejním úspěchu »