Automatické denní svícení může i škodit
Automatické denní svícení se na první pohled zdá jako bezúdržbový systém, jehož přítomnost v autě nemůže ničemu uškodit. Pokud se správně používá, je to skutečně tak. Po řidiči přesto vyžaduje určitý stupeň ostražitosti a odpovědnosti, jinak může nadělat více škody než užitku. Problémem se totiž stává moment, kdy je z hlediska bezpečnosti nutné přepnout z denního svícení na potkávací světla. Jak se přesvědčujeme každý den, automatické systémy otupují naše smysly i zodpovědnost.
“Nestarám se, auto to přece dělá za mě samo,” určitě jste už tuto okřídlenou větu v souvislosti s jakýmkoli automatickým systémem v autě nejednou slyšeli. Spokojeni majitelé se tak snaží ospravedlnit výdaje za různé příplatkové asistenční a komfortní systémy, které jim usnadňují život a často je i klamně zbavují jakékoli odpovědnosti za případné pozdější škody, které “automatika” někdy reálné napáchá. Tentokrát se budeme bavit o denním svícení, které se stává stejně samozřejmou součástí nových aut, jako kdysi posilovače řízení či elektrické stahování oken.
Zapomnětlivci naproti
Příchod povinnosti svítit celý den zpočátku přinesl na cesty dost chaosu. Kromě faktu, že trochu zanikli motocyklisté, kteří svítili už předtím, se na cestu vyrojilo hodně zapomnětlivých řidičů, takže polovina aut jezdila s rozsvícenými světly a ta druhá bez nich. Čas denních světel, jak jej známe dnes, měl teprve přijít. O různých LED prvcích ani nemluvě.
Povinnost svítit i přes den postupně pronikala do legislativ stále většího počtu evropských zemí, automobilky proto zareagovaly a do nových aut začaly postupně zavádět systémy tzv. denního svícení DRL. Šlo o světlomety, které se automaticky rozsvítily po nastartování auta a řidič se nemusel o jejich aktivaci starat. Platné požadavky však hovořily jen o svícení vpředu a zadní světlomety se při denním svícení vůbec neřešily. A tady někde je kořen dnešního problému.
Vždyť svítím!
Dnes jsou DRL světla automaticky součástí každého nového auta a o denní svícení se tak vůbec nemusíte starat. Stále méně aut na denní svícení využívá klasické žárovky (většinou s příkonem 20 – 25 W, aby se šetřil alternátor i hlavní světlomety), postupně je totiž nahrazují úspornější LED pásy různých tvarů. Zadní světla však při aktivních DRL světlech na většině aut stále nesvítí. Výjimky se najdou, propagátorem rozsvícených zadních LED světel jsou dnes zejména automobilky Renault, Peugeot nebo Audi. Postupně se však přidávají i ostatní výrobci. Právě v nesvítících zadních světlech spočívá nebezpečí, že při snížené viditelnosti řidič zapomene včas zapnout hlavní světlomety, aby bylo jeho auto viditelné i zezadu. Zdaleka se přitom nebavíme jen o nebo tmě.
Zapršelo, no a?
Mnoho dnešních aut je vybaveno světelnými senzory, které dokáží denní světla přepnout na potkávací automaticky. Dělají tak při poklesu intenzity okolního světla (například při vjezdu do tunelu), nebo dokonce při aktivaci stěračů, na základě kterých systém předpokládá déšť a s ním i sníženou viditelnost. Mnoho řidičů však pod vlivem činnosti automatických systémů jaksi přestává uvažovat a zapomíná, že jich zezadu není vidět. Často se tak děje právě krátce po dešti, kdy už nemají puštěné stěrače, ale za autem se stále zvedají gejzíry vody dokonale maskující téměř celou zadní část vozidla.
Svědky aut jezdících bez rozsvícených zadních světel jsme často i v šeru nebo v mlze, kdy si jejich řidiči neuvědomují, že zepředu je sice ostatní vidí, ale zezadu to už tak docela platit nemusí. Právě z tohoto důvodu dnes stále více aut začíná u aktivovaných DRL světlech svítit i těmi zadními. Podle aktuálních statistik pomohla denní světla zabránit až 8-15 % nehod. Pokud by byla aktivována i ta zadní, toto číslo by mohlo ještě narůst.
Podle údajů britského autoklubu RAC navíc až 62 % řidičů zažilo v praxi situaci, kdy jezdili i za snížené viditelnosti za autem bez rozsvícených zadních světel. Zároveň však až 8 % z nich uvedlo, že netuší, zda jim při aktivovaných DRL světlech svítí i ta zadní. Naše rada tedy zní: Nespoléhejte vždy bezhlavě jen na automatické denní svícení a nezapomínejte ani přes den při snížené viditelnosti aktivovat potkávací světla. Pomůžete tím nejen řidičům za vámi, ale zvýšíte i vlastní bezpečnost. Pamatujte na to.
.« Test Škoda Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo: Miláček lidu Zdražení zánovních aut na trhu je větší než inflace: Meziročně cena vzrostla o 25,7 % »