Auta z Východního bloku, na kterých rozhodně neproděláte
Říká se, že investice do auta je ta nejhorší. A něco na tom bude, například hodnota nové Škody Octavia klesne po roce od prodeje až o třetinu. Pokud hledáte vhodný vůz k investici, musíte se ohlédnout zpět do historie. Ta přitom nemusí být ani příliš vzdálená, takzvané youngtimery mohou nabývat na hodnotě i v řádech desítek procent ročně. Slušně zachovalá škodovka 120 se před 5 lety prodávala za 30 tisíc, dnes za ni majitel dostane 90 tisíc a více.
Polski Fiat 126p
Výroba: 1973–2000
Provedení: hatchback
Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 120–150 tisíc Kč
Tento Mini Morris Východního bloku i přes svou velikost mnohdy sloužil jako klasické rodinné auto. Jeho popularitu dokládá i fakt, že se v Polsku vyráběl až do roku 2000. Kdo od „Malucha“ očekává zhodnocení, měl by se dívat po zachovalých kouscích z 80. let. Ukončení výroby před „pouhými“ osmnácti lety znamená, že novějších verzí je na trhu stále dostatek, ale charakter vozu a jeho popularita jej předurčuje k tomu, aby se stal klasikou a jeho cena nadále stoupala.
Wartburg 353
Výroba: 1966–1988
Provedení: sedan, kombi
Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 tisíc Kč
Tento východoněmecký automobil byl proslulý hlavně svým maličkým dvoutaktním motorem, který mu však propůjčoval (na tu dobu) slušnou dynamiku, a prostorným interiérem. Krásy zvenčí příliš nepobral a v devadesátých letech se jej motoristé začali houfně zbavovat. Díky tomu je dnes tento lidový vůz s charakteristickým drnčivým zvukem raritou a zachovalé exempláře začínají na cenovce kolem 70 tisíc korun.
Lada 1200
Výroba: 1970–1983
Provedení: sedan, kombi
Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 150–200 tisíc Kč
Podobně jako Škoda 120 je „žigul“ notoricky známé vozidlo hlavně pro lidi narozené před sametovou revolucí. Ač bylo vyrobeno téměř 2,8 milionu kusů, v Československu platil za nedostatkové zboží a nyní se jím znovu stává – zachovalý kousek s nižším nájezdem za méně než 70 tisíc budete jen těžko shánět a jejich hodnota jen poroste.
Škoda 120 L
Výroba: 1976–1979
Provedení: sedan
Pořizovací cena: od 80 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 tisíc Kč
Popisovat tento vůz je podobně zbytečné, jako vysvětlovat pravidla fotbalu. Zná ho totiž úplně každý. Mnozí z nás jej vlastnili, mnohé z nás v něm vozili rodiče či prarodiče. Škoda 120 se nestala legendou pro svou kvalitu zpracování, výkon či komfort, ale proto, že na přelomu 80. a 90. let byla prostě všude. V posledních letech ji však koroze a provozní normy kosí po stovkách. Proto není divu, že se z kdysi nejrozšířenějšího vozu na českých silnicích stává rarita a cena zachovalých exemplářů raketově stoupá.
BMW řady 3 E30
Výroba: 1982–1994
Provedení: kupé, kabriolet, M3
Pořizovací cena: od 100 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 250 tisíc Kč za kupé a 400 tisíc Kč za kabriolet
Německá klasika. Proslulá řada 3 E30, která se vyráběla v letech 1982 až 1991 utkvěla v paměti spousty motoristů pro svůj komfortní, avšak sportovní projev a ostrý výraz. Patří sice do veteránské kategorie jen krátce, ale pěkné kousky už si v garáži hýčká nejeden nadšenec.
Peugeot 205 GTi
Výroba: 1984–1994
Provedení: hatchback
Pořizovací cena: 120 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 200 tisíc Kč
Model 205 GTi byl v 80. letech jedním ze zakladatelů kategorie hot hatch, tedy malých rodinných automobilů, které však díky silnějšímu motoru umožňovaly i sportovní svezení a trochu adrenalinu. Bohužel 205 GTi se mnohdy stával obětí tunerů a amatérských závodníků, jejichž zásahy vozy spíše poškozovaly. Zachovalý originální kousek ale určitě svého majitele o investici nepřipraví.
Škoda Rapid
Výroba: 1984–1990
Provedení: kupé
Pořizovací cena: od 120 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 250 tisíc Kč
Někdy přezdíván „Porsche Východního bloku“ kvůli koncepci motoru nad zadní nápravou a zadnímu náhonu, Rapid se etabloval jako kapka výstřednosti a sportovnosti v šedi socialistických modelů. Díky tomu byl ve své době velmi žádaný a nedostatkový, což jsou vlastnosti, které si přenesl i do současnosti. I kvůli nadměrné korozi nebo spoustě neodborných rekonstrukcí a tuningu jsou zachovalé původní kusy už nyní poměrně cenné a jejich zhodnocení je téměř jisté.
Chevrolet Corvette C3
Výroba: 1968–1982
Provedení: 2místné kupé
Pořizovací cena: od 300 tisíc Kč za vozy ročníku 74–82, ročníky 68–73 s chromovými nárazníky od 600 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: od 400 tisíc Kč za ročníky 74–82, 1,5 milionu Kč za ročníky 68–73 s chromovými nárazníky
Chevrolet Corvette je pravděpodobně nejslavnější americký sportovní vůz, který kdy tato automobilka vyrobila. Elegantní aerodynamická karoserie s dlouhou kapotou, pod níž se skrývá bublající motor V8, oslovila více než 500 tisíc zákazníků a byla nejdéle vyráběnou verzi Corvetty z dosavadních sedmi. I přes tento velký počet vyrobených kusů je však o tento model neutuchající zájem a ceny zachovalých udržovaných kusů neustále rostou.
Tatra 2-603 II
Výroba: 1968–1975
Provedení: sedan
Pořizovací cena: od 700 tisíc Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 1 milion Kč
Luxusní sedan Tatra 603 sloužil za minulého režimu zejména komunistické honoraci, byl však důkazem, že i v Československu lze vyrobit technicky propracovaný a designově povedený vůz. Typická splývavá záď ukrývala vzduchem chlazenou V8 o objemu 2,5 litru. Dnes lze kus určený k rekonstrukci pořídit za zhruba půl milionu korun, ale jsou tak vzácné, že jejich hodnota bude stoupat naprosto spolehlivě.
Ferrari Testarossa
Výroba: 1984–1991
Provedení: 2místné kupé
Pořizovací cena: od 2,5 milionu Kč
Odhadovaná tržní cena za 5 let: 3 miliony Kč
Který nadšenec do aut by nechtěl mít doma Ferrari, nejlépe v rudé barvě? Testarossa byla ve druhé polovině 80. let a první polovině 90. vrcholným modelem Ferrari a zaručeně dokáže rozproudit krev i dnes. Hlavně díky skvostnému motoru V12 4,9L, který dokázal auto rozhýbat až do rychlosti 315 km/h, a designu od Pininfariny, jenž vozu vtiskl dnes již ikonické žebrované přívody vzduchu do chladičů.
« Vybrali jsme levná ojetá auta s ještě levnějším provozem a servisem Test Mitsubishi ASX 1.6 HEV: Musíme si pomáhat »