Auta v bazarech, která nikdo nechce koupit a leží tam ladem
Škoda Octavia sem, Volkswagen Passat tam, anebo Ford Mondeo? Evergreeny na trhu ojetých aut jsou známé, my tady ale máme vozy, o které v bazaru není zájem. Žebříčky oblíbených aut už jsem řešili mnohokrát a s odkazem na oblibu tuzemské automobilky a koncernu VW obecně je zřejmé, jaké značky či modely v nabídce autobazarů vedou a jsou populární. My máme k dispozici zajímavé podklady našeho největšího prodejce ojetých aut, a tak můžeme, díky prodejním objemům společnosti, snadno definovat, o jaká auta naopak není téměř žádný zájem.
Obliba nebo naopak neobliba některých modelů má občas skutečně iracionální povahu. Tak jako u filmu občas herci ve vedlejších rolích převyšují hlavní hvězdy. I na trhu osobních vozidel se přitom najdou modely, které jsou opomíjeny zcela neprávem. Často předčí i notoricky známé a zaručené prodejní hity, a co je nejdůležitější – za výhodnější cenu.
O jaké vozy konkrétně jde? Paradoxně zde máme i zástupce zmiňované Škodovky, která se do výběru dostala kvůli pohonné jednotce. Do skupiny „neoblíbených“ patří například středně velká dodávka Hyundai H-1, model Škoda Superb s motorem 1.6 TDI nebo malý praktický vůz Suzuki Swift. Všechny modely mají společné to, že podle prodejních čísel si k nim jeho zákazníci jen velmi obtížně hledají cestu.
1. BMW E90 316i, 316d a 318d 2005-2012
Základní specifikace, zejména 316i a 316d. Základní motorizace jsou velmi často spojené s nízkou základní výbavou. Je vhodné se vyhnout nekvalitním vozům modelu 320d z dovozu. Rezavější podvozek, kdy na korozi trpí hlavně šrouby, které pak nejdou povolit. Pozor si dejte i na přední ramena a různá uložení, protože auto bylo dodáváno s pneumatikami runflat, které hůře tlumily menší nerovnosti a dokázaly tak vymlátit i tak kvalitní podvozek a rozvrzat pevnou karoserii. S runflaty tedy rychle pryč, protože opravy nejsou zrovna levnou záležitostí. Životnost dvouhmotého setrvačníku činí průměrně 200 000 kilometrů. U novějších zážehových agregátů s přímým vstřikováním častěji odcházely vstřikovače a vysokotlaká čerpadla. Předepsané oleje Long life doporučujeme měnit maximálně po 15 000 kilometrech a olej v automatické převodovce nejlépe po 100 000 kilometrech. U předfaceliftových aut odcházela elektroinstalace, to už by však měla mít většina aut vyřešeno.
2. Ford S-Max 1.6 TDCi 2011-2014
Vyplatí se zejména v případě bohatě vybavených modelů Titanium. Do S-Maxů se již montovala pouze pozdější přepracovaná spolehlivější osmiventilová varianta.
Pohonná jednotka 1.6TDCI má velmi špatnou pověst.
3. Hyundai H-1 od roku 2008 dodnes
Velice povedený a spolehlivý vůz, rozšířený po celém světě. V Evropě je alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo třeba Opel Vivaro. Pro jeho koupi svědčí mimo jiné silný 100 kW motor, a to, že nemívá žádné potíže s korozí.
4. Mercedes-Benz A150 2004-2009, poté do 2012 jako A160
Vyspělý a odolný automobil. Základní model A150 je často jen s minimální výbavou a navíc nevzhlednými nelakovanými klikami a zrcátky. Nedoporučuje se automatická převodovka Autotronic.
5. Nissan Qashqai 1.6dCi 2011-2013
Kvalitní motor 1.6dCi. Zákazníci dávají přednost základnímu motoru 1.5dCi nebo naopak vybírají z velkého množství dvoulitrů.
6.Opel Combo 1.3 CDTI
Přijatelný v osobní pětimístné variantě Combo Tour. Motor pro nasazení v užitkovém modelu Combo poddimenzovaný a slabý a ve výsledku tedy velmi poruchový.
7. Seat Cordoba 1.2 2003-2008
Napínák rozvodového řetězu, který je však u většiny vozů s doloženou servisní historií dnes již vyměněn.
8. Škoda Superb 1.6 TDI 2010-2015
Vůz s velice moderním motorem s točivým momentem v širokém rozsahu otáček a výtečnou spotřebou do pěti litrů na sto kilometrů v reálném provozu.
Novější motor poskytuje stejný výkon jako legendární 1.9 TDI, ale v přímém porovnání s jeho hlučným a nekultivovaným chodem přímo vyniká svým tichým a klidným během. Zůstává ve stínu svého předchůdce s motorem 1.9 TDI.
9. Suzuki Swift od roku 2005
Velice vydařené malé vozy, které se plně vyrovnají konkurenční Škodě Fabia, Fordu Fiesta, Hyundaii i20 a dalším vozům. Nepříliš rozšířená česká servisní síť značky Suzuki.
10. Suzuki Wagon R+ 2000-2007
Bezproblémový a spolehlivý vůz, na některých jiných trzích (Maďarsko) velmi úspěšný. Neobvyklý tvar, kvůli lepšímu servisnímu zázemí zákazníci upřednostňují dvojče Opel Agila.
Na otázku, proč je tomu tak, se skutečně jen velmi nesnadno hledá odpověď. Vždyť třeba Hyundai H-1 sice v České republice není obvyklý, ale jde o velice povedený a spolehlivý vůz, rozšířený po celém světě. V Evropě je dobrou alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo třeba Opel Vivaro. Pro jeho koupi svědčí mimo jiné silný 100 kW motor, kterým je na rozdíl od konkurentů vybavená většina vozů H-1, a to, že nemívá žádné potíže s korozí.
.« Test Suzuki Swift: Recept na věčnou spolehlivost? Čína se kvůli clům na dovoz elektromobilů do EU obrátí na obchodní organizaci »