Auta před padesáti lety a dnes
Pasivní i aktivní bezpečnost automobilů se za poslední půlstoletí posunula o obrovský kus vpřed. Od povinnosti používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, která byla v Československu zavedena od 1. ledna 1967, přes airbagy, systém ABS, stabilizační systém ESP až k dnešním bezpečnostním prvkům, které by z pohledu běžného uživatele ještě před pár lety spadaly do kategorie science fiction.
Tento rok slaví bezpečnostní pásy v Česku i na Slovensku padesátku. Klasický samonavíjecí mechanismus byl za tu dobu několikrát vylepšen. Přibyl například předpínač nebo omezovač síly. Nedílnou součástí dnešních moderních aut jsou vzduchové vaky neboli airbagy. Využívají se čelní, boční, hlavové, okenní a začínají se objevovat kolenní a pánevní. Vývoj dospěl až k pásům s integrovaným airbagem, takzvaný beltbag, kterým jsou dnes některá auta vybavena.
Bezpečnostní pásy jsou velmi účinným, a přitom vlastně jednoduchým vynálezem. „Doposud celosvětově zachránily více než jeden milion lidských životů. Jen na silnicích Evropské unie každoročně zabrání 8 500 zbytečných úmrtí. Bohužel však zdaleka ne všichni se poutají. Průměrně ve státech EU28 používá na předních sedadlech pásy 88 procent a na zadních sedačkách dokonce jen 74 procent pasažérů. V České republice se vpředu poutá na 92 procent řidičů a 98 procent spolujezdců, vzadu je to výrazně méně – jen zhruba tři ze čtyř cestujících. Potenciál pásů nebyl zdaleka vyčerpán. Pokud by se na silnicích Evropské unie poutalo 99 procent osob, každoročně by mohlo být zachráněno dalších 900 lidských životů,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
V nedávné minulosti se řidič musel spoléhat zejména na vlastní smysly a schopnosti. Dnes mu při jízdě pomáhá celá řada asistentů. Od parkovacích kamer, přes asistenty sledující dopravní značky nebo střežící mrtvy úhel ve zpětných zrcátcích, hlídání jízdy v pruzích až po systémy umožňující samočinné parkování. Vývoj je v současnosti extrémně rychlý a směřuje k plně autonomním vozidlům, která by v budoucnu měla prakticky zamezit dopravním nehodám.
„Každý systém, který přispívá k bezpečnosti posádky je nepochybně plus. V našich autocentrech zákazníci postupně zvyšují nároky právě na prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. Nejžádanější jsou dlouhodobě ESP, ukotvení dětských sedaček ISOFIX a co možná největší počet airbagů, “ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AAA AUTO. Nelze ovšem zapomínat na fakt, že základním bezpečnostním prvkem je u každého auta jeho výborný technický stav – počínaje správným nahuštěním pneumatik a konče zkontrolovaným podvozkem, brzdami a ostatními důležitými součástmi vozidla.
Životy při dopravních nehodách zachraňují pre-crash systémy. Systém samostatně pozná blížící se kolizi a posádku na střet připraví tak, aby byla co nejméně ohrožena střetem. Umí zavřít okna, nastavit sedačky do ideální pozice, dofoukne a zamkne vzduchově stavitelné sedačky a utáhne bezpečnostní pásy. Když už ke střetu dojde, pak systém eCall umí sám přivolat záchranné složky na místo, kde k nehodě došlo a to i bez asistence posádky. Záchranářům umí eCall odeslat i přesnou polohu, počet osob ve voze nebo jak silný byl náraz. Záchranné složky tak už cestou k zásahu mají představu o nehodě a dokážou se na pomoc připravit.
.« Dodge Challenger SRT Demon je nejlépe zrychlující auto planety – Stovku dá za 2.3 sekundy Jeep Grand Cherokee Trackhawk je nejlépe zrychlující SUV na světě – Stovku dá za 3.6 sekundy »