Auta nás ve velkém šmírují a bude hůř: Sbírají i velmi citlivá data
Mnoho analýz se zaměřilo na nedostatečné zacházení s daty uživatelů ze strany výrobců chytrých hraček, mobilů a robotických vysavačů, kteří často obsazují poslední příčky v hodnoceních ochrany soukromí. Skutečnost však ukazuje, že v této oblasti jdou ještě dál automobily vybavené moderními infotainment systémy. Tuto problematiku zdůraznila Mozilla Foundation, která označila automobilové výrobce za největšího “šmíráka”, se kterým se kdy setkala. Jejich postup při zacházení s daty řidičů je podle ní zcela nepřijatelný.
Mozilla Foundation se nezdráhá použít drsný jazyk ve svých hodnoceních, když jde o moderní automobily. Podle této organizace jsou vozy vybavené chytrými systémy skutečně noční můrou v oblasti bezpečnosti a soukromí. Tato vozidla pečlivě monitorují a analyzují chování řidičů, odesílají data do neznámých destinací a někdy dokonce tato data prodávají třetím stranám, přičemž automobilky často zůstávají mlčet o podrobnostech.
Co je ještě závažnější, není zde výrazný rozdíl mezi výrobci. Ve skutečnosti všechny automobilky, které byly zkoumány (a bylo jich 25), se ve zkouškách ochrany soukromí neprosadily. Zvlášť výrazným neúspěchem byla Tesla, která propadla ve všech bodech testu. Je třeba zdůraznit, že Mozilla Foundation má dlouholeté zkušenosti s hodnocením bezpečnosti různých produktů a Tesla je teprve druhou firmou, která nezvládla ani jeden z testů ochrany soukromí. Prvním “propadlíkem” byl AI chatbot Replika: My AI Friend.
Podle organizace veškeré zkoumané automobily shromažďují příliš mnoho dat a osobních informací o řidičích. Shromažďují i taková data, která s jízdou a fungováním stroje vůbec nijak nesouvisí. Odstrašujícím příkladem je v tomto Nissan, který neznámo proč, ve svých podmínkách uvádí, že si vyhrazuje právo shromažďovat informace o sexuálních aktivitách řidiče. Podobně i Kia zmiňuje sbírání dat o sexuálním životě. Rovnou šest automobilek shromažďuje data o „genetických informacích” či „genetických charakteristikách” řidičů.
Samo auto samozřejmě o vaší genetice či sexuálním životě nic neví, avšak infotainment systémy si podle Mozilly berou data z vašeho mobilu a propojených služeb Google. Z nich si dokážou vyzobat, co je zajímá, ať už jsou to tyto bizarní intimní informace, nebo častěji data o vašem řidičském chování – jak rychle jezdíte, kam jezdíte, co při jízdě posloucháte za hudbu apod.
To následně automobilky podle organizace kombinují s dalšími získanými daty, jako je odhad vaší inteligence či koníčky, z čehož poté tvoří analýzy možných řidičských profilů. Pro výrobce jsou to velmi cenné informace, díky kterým například ví, jak cílit reklamy, jenže vůči zákazníkům je to invazivní.
Většina automobilek (84 procent) také získaná data prodává dál. Výrobci jsou velmi vágní při popisu, kam tato data putují, jsou to různí překupníci, kteří data vykupují a poté zase prodávají dál. 76 procent automobilek takto prodává dokonce osobní data řidičů. Automobilky rovněž nemají problém vaše data poskytnout policii či jiným státním složkám. Na vyžádání je takto poskytuje 56 procent výrobců aut.
Pokud si chce řidič nechat svá data vymazat, umožňovaly to jen značky Renault a Dacia. Nejspíš to ale nedělají z dobroty duše, ale proto, že obě automobilky prodávají svá auta primárně v Evropě, a tak podléhají GDPR – evropské nařízení o ochraně osobních údajů výslovně přikazuje možnost mazání dat na vyžádání.
Nutno podotknout, že test proběhl v USA, všechny automobilky působící v Evropě musí na kontinentu GDPR ctít. Řidiči v Evropě jsou díky evropským zákonům nejlépe chráněni, ale pořád to není žádná sláva. Mozilla říká, že strávila 600 hodin analýzou datových praktik automobilek a stále pořádně neví, co s informacemi dělají.
Ano, shromažďování dat o své osobě mohou řidiči často odmítnout. Jenže například Tesla vyhrožuje, že když řidiči odmítnou, auto pak nebude fungovat správně a může se poškodit. A to si málokdo kvůli bezpečnosti troufne. Obecně, když si někdo pořídí auto s chytrým systémem, těžko si jej dobrovolně vypne. Takže zůstává jen holý fakt, že čím víc budou auta vybavena počítači, tím častěji i u nich budeme řešit problémy i nepříliš valnou ochranu osobních dat.
.« Americké úřady vyšetřují 2,4 milionu vozů Tesla: Důvodem je nebezpečný autopilot LPG automobily míří k dalšímu rekordu. U přestaveb stále častěji figurují nové firemní vozy »