Auta budou jen pro bohaté? Emisní povolenky provoz výrazně prodraží
Jízda osobním autem jako privilegium bohatých? Kvůli snahám o ekologii a zavádění emisních povolenek, které zdraží ceny paliv na čerpacích stanicích, by to mohlo být brzy realitou.
Každodenní dojíždění za prací, nákupy, ale i na výlety a dovolené. To je běžné využití automobilů, které mnoho lidí používá denně pro svou obživu. Cestování běžnými automobily se spalovacími motory by však mohlo být pro mnoho domácností značně omezeno kvůli rostoucím nákladům na jejich provoz.
Hlavním důvodem, proč se provoz osobních automobilů, autobusů, nákladních aut a dodávek zdraží, je snaha o snižování dopadu těchto vozidel na klima. Emisní povolenky by měly v příštích letech významně ovlivnit klima.
Emisní povolenky, tedy jakési kredity umožňující vypouštění určitého množství skleníkových plynů, zatím většina lidí přímo neřešila. Poplatky za každou vypuštěnou tunu oxidu uhličitého řešily hlavně průmyslové firmy, včetně těžby a energetiky. To by se však mělo v příštích letech změnit.
Od roku 2027 by mělo nové opatření rozšířit systém emisních povolenek na sektor budov a silniční dopravy. Týkat se bude především využívání fosilních paliv v budovách a vozidlech, ne však elektromobilů.
Snižování emisí je součástí snah udržet stabilní klima i v příštích desetiletích. Pro udržitelný život je nutný odchod od fosilních paliv, která jsou regulována emisními povolenkami. Nové úpravy emisních povolenek budou přísnější než dosud a dotknou se i menších firem a domácností. Mnoha z nich by se mohlo prodražit vytápění plynem a provoz dopravy.
Podle směrnice Evropské unie by v prvních letech cena povolenky neměla přesáhnout 45 eur za tunu. I tato cena však výrazně zvýší náklady domácností na dopravu automobily se spalovacími motory. Cena litru benzínu by mohla vzrůst o 2,7 Kč. U nafty by nárůst mohl být ještě vyšší a litr paliva by mohl být dražší o 2,9 Kč.
I když by se toto navýšení mohlo zdát ve srovnání s cenami dalších poplatků a pojistek spojených s provozem automobilů jako malé, pro mnoho domácností by to mohlo být problémem. Některé domácnosti už nyní žijí na hranici chudoby, kde každá stokoruna hraje roli, a zvýšení nákladů na palivo by mohlo z automobilů udělat záležitost jen pro bohaté. To by mohlo způsobit ještě větší sociální problémy, například s dojížděním za prací a na nákupy.
Pokud rodiny využívají automobil na delší cesty za prací, částka, kterou za palivo zaplatí, bude ještě vyšší. Řešením by mohl být elektromobil, na který se cena emisních povolenek nevztahuje. Pro rodiny, které mají problém s financováním dražších paliv, však bude elektromobil cenově nedostupný.
.« Test BMW 850i ALPINA: Německý konkurent Ferrari a automobilové umění v jednom Test ojetiny Toyota ProAce Verso: Ideální osobní dodávka »