Aut na bazarovém trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů
Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
„Až dosud přitom medián nabídkových cen buď rostl, nebo přinejmenším stagnoval. V létě se pohyboval kolem hranice 210 tisíc korun, v září a říjnu kolem 200 tisíc, listopad přinesl propad o dalších deset tisíc na 189 tisíc korun. Do statistiky se tak promítly i slevy v rámci každoroční akce Black Friday. Vždyť jen naše společnost při ní zlevnila zhruba 2 500 aut o téměř o 50 milionů korun. Výrazné slevy přitom u nás pokračují i teď v prosinci, kdy je ideální čas pořídit si vůz pod stromeček,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ceny rostly v posledních třech letech od pandemie covidu nepřetržitě, až do začátku podzimu překonávaly i průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. To nyní skončilo – průměrné ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by čistá inflace zdražila na 191 tisíc, ve skutečnosti se aktuálně nabízí o něco levněji. „Pro motoristy jsou to dobré zprávy, kterých v době zdražování potravin a energií moc není. Auta jsou zase o něco dostupnější než dřív, příznivý je i vývoj na trhu s pohonnými hmotami, které jsou o několik korun na litr levnější než před rokem,“ doplňuje Petr Vaněček.
Další parametry ojetých vozů se výrazně nemění. Medián počtu ujetých kilometrů zůstává na hodnotě zhruba 157 tisíc kilometrů, nabízená auta jsou většinou deset let stará, tedy roku výroby 2014. Klesající ceny však mírně zrychlují prodej – zatímco v říjnu figurovalo ojeté auto v inzertní nabídce skoro 59 dní, v listopadu to bylo necelých 57 dní. „Pro zajímavost, v síti AAA AUTO prodáváme auta výrazně rychleji, průměrně je máme v nabídce 47 dní,“ přibližuje zákulisní údaj Petr Vaněček.
Co se týče složení nabídky na sekundárním trhu, stále mu vládnou dieselová auta s podílem necelých 55 procent, benzinové motorizace zaujímají 40 procent. Rovná dvě procenta zastoupení mají hybridní automobily, kombinující spalovací motor s elektrickým, 1,5 procenta pak čistě elektrické vozy (BEV). Téměř stejně jsou na tom vozy spalující LPG (propan-butan), naopak před několika lety populární auta, jezdící na zemní plyn CNG, už s půl procentem pouze paběrkují. „Vývoj u elektromobilů je poměrně zajímavý. Meziměsíčně jich přibylo plných 26 procent, v nabídce českého sekundárního trhu je jich 2,2 tisíce, ale ceny nastoupily opačnou trajektorii. Oproti minulému měsíci spadly o celých deset procent na mediánových 550 tisíc korun. To už u plně zánovních vozů s obvyklým stářím tří let a nájezdem 30 tisíc kilometrů může být pro spoustu lidí lákadlem ke koupi,“ uzavírá Petr Vaněček.
.« Test MINI Countryman EV SE ALL4 Volkswagen pokračuje v posilování své pozice na českém trhu »