Aukční portály nabízejí vozy po totálních haváriích aneb Jaké vraky se dají prodat
Mezinárodní aukční servery typu Copart.de nabízejí kromě klasických ojetin i vozy po totálních haváriích. Vozy, které drží pohromadě už jen síla vůle prošly totálkami, hořely nebo skončily na dně jezer a řek.
Aukční weby nabízející takové ojetiny se stávají stále čím dále více populárnější a amatérsky opravená auta se pak pokoutně vracejí na evropské silnice, bohužel včetně těch českých.
Kromě automobilových nadšenců, kteří si koupí vraku po totální havárii zpestří své večery se najdou i tací, kteří ve vracích a jejich pokoutných opravách vidí rychlý a snadný zdroj zisku.
Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA varuje: „Obnova vozu po totální havárii je finančně velmi náročným procesem, u kterého je zapotřebí maximální svědomitosti a preciznosti. Mnoho podvodných prodejců se bude snažit snížit náklady na opravu použitím nekvalitních náhradních dílů a pouhým „zamaskováním“ problému.“ A dodává: „Takový vůz je pak nebezpečný pro jeho řidiče a posádku stejně jako pro ostatní účastníky silničního provozu. Navíc může vést k velkým dodatečným nákladům a ohrožení bezpečí jeho pasažérů a okolních řidičů.“
Nejasná historie vozu a skryté problémy s následným prodejem
U vozu, který prošel totální havárií, byl prodán, znovu zakoupen, pokoutně opraven a dále přeprodán je vysoké riziko nejasné a problematické historie. Problémů, které se vám prodávající bude snažit zatajit může být celá řada. Od nejasností v nájezdu kilometrů po zatajování oprav a původu použitých materiálů či dokonce zatajení zaplacení DPH, pokud se jedná o prodej vozu původem z jiné země. To pak může vést až k zabavení vozu policií.
Nissan Qashqai – po totální havárii dále nabízen na aukčním webu
Opel Grandland Ultimate – po bouračce shořel motor, dále nabízen na aukčním webu
Zbyněk Veselý ze SOVA dále doporučuje: „Vždy si kontrolujte vozy ještě před koupí. Všímejte si detailů, prověřte vůz přes kód VIN a soustřeďte se na solidní autobazary, které vám dají záruku původu a stavu automobilu.“
Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.
.« Čína přitvrzuje: Levné MG4 přichází s vysokým výkonem a dojezdem 520 kilometrů Test Honda GL 1800 Gold Wing Tour: Pokloňte se, král přijíždí »