Audi A5 Sedan

Audi zařízlo model A4: Po třiceti letech jej nahradí nová A5

17. 7. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Audi začíná psát novou kapitolu své úspěšné historie v segmentu střední třídy novou modelovou řadou A5. Třicet let po prvním modelu Audi A4 fascinuje nejnovější generace, která nyní nese označení Audi A5, ještě ostřejším designovým stylem s prémiovými proporcemi. Obě základní karosářské varianty, Sedan a Avant, dokonale ztělesňují sportovní esenci designové filozofie značky Audi. Nový designový styl v interiéru vytváří pocit velkorysého prostoru a přitahuje pozornost k zobrazením na pomyslném digitálním pódiu. Nový koncept ovládání přitom zlepšuje interakci s vozidlem. Nabídku završují hospodárné, částečně elektrifikované spalovací motory a emocionální modely S.

Společnost AUDI AG s rozšiřováním své produktové řady od roku 2024 nově strukturuje označování svých modelů. Číslicemi jsou přitom odlišeny elektricky poháněné modely od modelů se spalovacím motorem – sudé číslice jsou přiřazeny elektromobilům, liché vozidlům se spalovacím motorem. Dlouholetý bestseller Audi A4 ponese s debutem nejnovější generace označení Audi A5 a bude vyráběn v Neckarsulmu. Nový model bude nabízen ve čtyřech nových variantách: A5 a, S5, A5 Avant a S5 Avant. Tyto verze budou uvedeny na trh jako první modely na platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové automobily se spalovacím motorem.

Předseda představenstva značky Audi Gernot Döllner o nové modelové řadě říká: „Kromě rozšiřování našeho čistě elektrického portfolia přinášíme také naši novou generaci modelů s hospodárnými spalovacími motory. Začátkem je modelová řada Audi A5 se sportovním designem, zcela novým interiérem a elektronickou platformou připravenou na budoucnost. Zdokonalená technologie MHEV plus umožňuje ještě hospodárnější jízdu díky možnosti elektrické podpory pohonu.“

Nové modely jsou delší a širší. Audi navíc zvyšuje úroveň sériové výbavy – Audi A5 tak zaujímá postavení ve vyšší střední třídě. Tomu odpovídá i nové uživatelské rozhraní na základě elektronické architektury E3 ve verzi 1.2. Prvky výbavy na přání jsou sdruženy do různých paketů.

Dynamický a svalnatý vnější design

Zcela nově navržená modelová řada A5 zaujme na první pohled působivým a čistým designem. Pozměněné proporce s dlouhým rozvorem náprav, velkými koly a nízkou, sportovní karoserií ztělesňují progresivní dynamiku a prémiové ambice. Sportovně kompaktní prosklená část karoserie je u sedanu vymezena linií střechy, která klesá v ladném oblouku k zádi a podobně jako u kupé plynule přechází ve velmi skloněné zadní okno a ústí do vizuálně krátkého víka zavazadlového prostoru s výraznou odtokovou hranou.

Přesvědčivou symbiózou designu a funkčnosti je zadní výklopné víko, které se otevírá spolu se zadním oknem a svou velikostí významně usnadňuje přístup k zavazadlovému prostoru. Pro značku Audi tak vzniká zcela nový koncept sedanu. U verze Avant přechází dynamicky napnutá linie střechy do integrovaného střešního spoileru, který se pne nad sportovně skloněným zadním oknem. Z profilu umocňují dynamiku modelu A5 Avant rovněž výrazně skloněné střešní sloupky D.

Přídi dominuje maska chladiče Singleframe s trojrozměrnou voštinovou strukturou a širokými a výrazně nižšími proporcemi. Maska chladiče dává vozu tvář společně se štíhlými světlomety precizních tvarů a propůjčuje mu markantní výraz se zaostřeným pohledem. Díky „měkkému nosu“ integrovanému do nárazníku je kapota motoru hladce začleněna do přídě. Výrazně rozšířené blatníky v ramenních oblastech nad předními a zadními koly připomínají první model Audi quattro a patří mezi klíčové prvky DNA designu značky Audi.

Nezaměnitelná záď spojuje sportovní, emocionální design s inteligentní technologií. Kombinace skulpturálně tvarované zádě se souvislým, trojrozměrně koncipovaným světelným pásem dodává zádi nového modelu Audi A5 osobitost a vizuální dynamiku. Další dominantou designu zadní partie základních verzí je čistě a moderně tvarovaný nárazník s tmavě odlišeným difuzorem a vysoce kvalitními, obdélníkovými koncovkami výfukové soustavy.

Nová měřítka v oblasti digitálního osvětlení

Modelová řada Audi A5 nabízí vpředu digitální denní světla s technikou LED a vzadu je na přání k dispozici druhá generace digitálních zadních svítilen OLED. Každý digitální panel OLED je osazen 60 segmenty. Záď modelu A5 tak udělala další krok na cestě k displeji. Tento vývoj umožňuje realizovat komunikaci Car-to-X a zvyšuje bezpečnost silničního provozu, například komunikačním světlem, které je v modelu A5 nové.

Dynamické světelné inscenace při odemykání a zamykání vozidla zrcadlí estetiku pohybu jako součást DNA značky Audi v oblasti osvětlení. Stejně jako charakteristický aktivní digitální světelný design, který vyvolává nový dojem živosti. Světlomety a zadní svítilny mají trojrozměrný design a nabízejí volitelné digitální charakteristické designy. Tím propojují fyzický svět s digitálním.

Vyspělé technologie v interiéru umocňují komfort

Vnitřní design nového modelu Audi A5 se vyznačuje čtyřmi charakteristickými znaky: Zaprvé je interiér důsledně zaměřen na potřeby uživatelů. Druhou zvláštností je „digitální pódium“, které je přehledně vystavěno před řidičem a spolujezdcem vpředu v podobě displejů Audi MMI. Díky designu podřízenému materiálům splňuje Audi A5 požadavek na velkorysý vnitřní prostor s vysokou úrovní komfortu. Přehledné uspořádání a logické ovládání interiéru zajišťuje přehled ve všech situacích a tvoří čtvrtý atribut: vizuální čistotu. Interakci vozu s cestujícími navíc podporuje na přání dodávané dynamické interakční světlo.

Panoramatický displej Audi MMI a head-up displej

Nový koncept ovládání v modelové řadě Audi A5 zlepšuje interakci s vozidlem díky elektronické architektuře E3. Nové Audi A5 se hladce začlení do digitálního ekosystému uživatele a díky konektivitě nabízí individualizované zážitky. Štíhlý panoramatický displej Audi MMI vyčnívá z přístrojové desky do prostoru, má zakřivený design, využívá technologii OLED a je tvořen digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce a 14,5“ dotykovým displejem MMI touch display. Audi rozšiřuje „digitální pódium“ na přání dodávaným 10,9“ displejem MMI pro spolujezdce vpředu, který je dokonale začleněn do designu přístrojové desky. Nové Audi A5 má v porovnání s předchůdcem zdokonalený, konfigurovatelný head-up displej. Řidič tak poprvé může ovládat funkce vozidla a informačního a zábavního systému prostřednictvím head-up displeje.

Pokrokový hybridní systém MHEV plus

Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor a současně zlepšuje jízdní výkony. Nový generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu umožňuje zapojovat elektrický systém do procesu pohonu, čímž přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Systém MHEV plus přináší modelové řadě Audi A5 v porovnání se systémem MHEV výrazné výhody z hlediska emisí CO2 a spotřeby paliva. V případě motoru 2.0 TDI (150 kW s pohonem předních kol/pohonem všech kol quattro; kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,6–4,7; kombinované emise CO2 v g/km: 147–124; emisní třída (CO2): E–D) došlo ke snížení až o 10 g/km, resp. 0,38 l/100 km, a u motoru V6 3.0 TFSI (270 kW quattro; kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,9–7,4; kombinované emise CO2 v g/km: 180–167; emisní třída (CO2): G–F) až o 17 g/km, resp. 0,74 l/100 km (v normovaném jízdním cyklu WLTP)1.

PTG má navíc funkci krátkodobé podpory spalovacího motoru elektrickým dodatečným výkonem až 18 kW (24 k). Při zpomalování ukládá PTG rekuperovanou energii – výkonem až 25 kW – zpátky do sady akumulátorů (rekuperace kinetické energie). V omezeném rozsahu je tak možné manévrování a parkování výhradně s elektrickým pohonem. Díky možnosti používat čistě elektrický kompresor klimatizace může být klimatizace zapnutá i při stání na semaforech s vypnutým spalovacím motorem.

Integrovaný systém řízení brzdové soustavy (iBRS) hladce kombinuje zpomalování rekuperací a třecími brzdami, přičemž brzdový pedál a hydraulický brzdový systém dokáže kompletně odpojit. Ve verzích se systémem MHEV plus zajišťuje iBRS například nezbytné zpomalení rekuperací bez použití mechanických třecích brzd. To znamená, že vůz nejprve brzdí výhradně prostřednictvím rekuperace. Až při větším sešlápnutí brzdového pedálu přicházejí ke slovu mechanické třecí brzdy. Citlivost a charakteristika brzdového pedálu tím není nijak ovlivněna.

Motory nabízené v době uvedení na trh

Pro modelovou řadu Audi A5 bude nabízena široká škála hospodárných agregátů od konvenční základní jednotky přes pohony ideální pro komfortní cestování na velké vzdálenosti až po dynamické sportovní motory. Nabídka motorů, převodovek, míry elektrifikace a druhů pohonu zohledňuje očekávání zákazníků značky Audi.

Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 110 kW (150 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,6–6,6; kombinované emise CO2 v g/km: 173–150; emisní třída (CO2): F–E). Tento agregát bude alternativně k dispozici také s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,9–6,6; kombinované emise CO2 v g/km: 179–151; emisní třída (CO2): G–E). Tyto agregáty TFSI jsou vybaveny výfukovým turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a používají upravený spalovací proces, který je v oblasti částečného zatížení mimořádně hospodárný. Technika VTG umožňuje i u zážehových motorů harmonický a rychlý nárůst točivého momentu již od nízkých otáček.

Přeplňovaný čtyřválec je k dispozici s dvouspojkovou převodovkou. Varianta o výkonu 110 kW je nabízena výhradně s pohonem předních kol, zatímco u verze o výkonu 150 kW mají zákazníci na výběr pohon předních kol nebo pohon všech kol quattro ultra.

Vznětový motor 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,6–4,7; kombinované emise CO2 v g/km: 147–124; emisní třída (CO2): E–D) stanovuje svou technologií MHEV plus v modelu A5 nová měřítka. Tento dvoulitrový agregát generace EA288 evo přebírá od předchůdce optimalizované spalování se senzory tlaku ve válcích, systém TwinDosing pro dodatečné čištění výfukových plynů a dva vyvažovací hřídele pro kultivovaný běh motoru. Tento motor poskytuje nejvyšší točivý moment 400 N.m mezi 1750 a 3250 min-1. Jednotka 2.0 TDI je k dispozici ve spojení s dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol quattro ultra. Úroveň hospodárnosti a komfortu zvyšuje částečná elektrifikace tohoto motoru prostřednictvím nového 48V systému MHEV plus. Elektrická podpora pohonu snižuje emise CO2 vysokým rekuperačním výkonem. Komfort jednotky TDI zvyšuje také 48V reverzní alternátor poháněný řemenem, který zajišťuje klidné spuštění motoru. Tím se zkracuje reakční doba při rozjezdu a vůz se chová citelně agilněji.

Základem pohonu sportovních modelů S5 je motor V6 3,0 litru TFSI s nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,9–7,4; kombinované emise CO2 v g/km: 180–167; emisní třída (CO2): G–F) a optimalizovaným spalovacím procesem. Tento motor je poprvé vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a technologií MHEV plus. Modernizovaná dvouspojková převodovka S tronic v modelu Audi S5 je koncipována pro přenos vyšších točivých momentů a přispívá k nižšímu zatížení přední nápravy a vyšší agilitě vozu. Částečná elektrifikace prostřednictvím nového 48V systému MHEV plus snižuje emise CO2 elektrickou podporou pohonu a vysokým rekuperačním výkonem. V porovnání s předchozím modelem S4 Limuzína TDI snižuje S5 TFSI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,7–7,4; kombinované emise CO2 v g/km: 175–167; emisní třída (CO2): F) emise CO2 až o 14 g/km. Dynamický nárůst točivého momentu umocňuje sportovní charakter modelu S5. Sériově dodávaný sportovní diferenciál quattro s rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola v kombinaci s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou pohonu všech kol je nastaven pro nejvyšší úroveň příčné dynamiky.

Dynamická charakteristika podvozku a řízení

Nové Audi A5 se zdokonaleným podvozkem ztělesňuje typické jízdní vlastnosti automobilů značky Audi. A5 nabízí díky rozsáhlým detailním úpravám podvozku a řízení precizní a snadnou ovladatelnost s dalekosáhle neutrální charakteristikou. Na přání dodávaný podvozek s adaptivními tlumiči navíc umožňuje měnit celkové nastavení mezi komfortem a sportovností v mimořádně širokém rozsahu. Nový model je nabízen výhradně s progresivním řízením, které je výrazně preciznější.

Uvedení na trh a ceny

S novou modelovou řadou Audi A5 začíná Audi psát novou kapitolu své úspěšné historie v segmentu střední třídy. Modely Audi A5 a Audi S5 budou uvedeny na trh v České republice a mnoha dalších evropských zemích v listopadu. Zákazníci v České republice mohou začít modelovou řadu Audi A5 objednávat v průběhu léta 2024, kdy budou oznámeny také ceny a výbavy pro český trh.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz