Audi R8 V10
Audi R8 s desetiválcem se má veřejnosti představit až na autosalonu v Detroitu, který se koná v lednu. Ingolstadt však naděluje nadšencům dárek v podobě oficiálních fotografií a informací již nyní.
Vrhněme se rovnou pod kapotu (nebo spíš pod průhledný kryt z plexiskla), kde se ukrývá atmosférický desetiválec 5,2 l o výkonu 525 koní při vysokých 8000 ot./min. Točivý moment tohoto agregátu vrcholí až v 6500 ot./min. hodnotou 530 Nm. Audi odkazuje na závodní původ tohoto agregátu, čemuž nemáme důvod nevěřit, pokud se podíváte na údaj o maximálních otáčkách – tenhle velký desetiválec točí 8700 ot./min.
Audi R8 V10 váží 1620 kg, což je poměrně dost, ale to musíme přičítat poměrně robustní konstrukci, pohonu všech kol a luxusní výbavě. I tak se auto dostane na stovku za 3,9 sekundy a na dvoustovku za 12 sekund. Abyste ale dosáhly těchto hodnot, musíte si připlatit za dvouspojkovou převodovku S-Tronic, standardní manuál je o pár desetin pomalejší. Bez ohledu na zvolenou převodovku se vaše Audi R8 V10 rozjede až k 316 km/h, není tedy elektronicky omezeno, jak se původně očekávalo.
O bezpečné jízdní vlastnosti se stará pohon všech kol Quattro, který preferuje zadní nápravu z 56 %, a propracovaná elektronika. Díky tomu je auto schopné vyvinout přetížení až 1,2 g. Tomu jistě dopomáhají i lepivé pneumatiky 235/35 ZR19 vpředu a 295/30 ZR19 vzadu a elektromagnetické tlumiče, které můžete buď nastavit do sportovního nebo normálního režimu, či je nechat pracovat plně automaticky.
Se zpomalením jistě nebudou mít standardně montované karbon-keramické brzdy starost. A ještě mají garantovanou životnost 300 000 km.
Provozní náklady nebudou hrát nějak výraznou roli, ale i tak je udávaná spotřeba 13 l/100 km docela rozumná. Audi R8 5.2 FSI V10 bude k dispozici v druhém čtvrtletí roku 2009 za cenu 142 400 eur (3 560 000 korun).
autoweb.cz
.