První jízda s Audi Q8 e-tron: Náskok díky elektrice
Audi vstoupilo v roce 2018 s modelem Audi e-tron do éry elektromobility. Tím začala elektrická budoucnost čtyř kruhů. Tento model stanovuje od té doby měřítka v segmentu elektricky poháněných SUV vyšší třídy. Na úspěšnou historii elektrického průkopníka navazuje nyní nové Audi Q8 e-tron. Vrcholný model v segmentu elektricky poháněných SUV a crossoverů přesvědčí svým optimalizovaným konceptem pohonu, lepší aerodynamikou, vyšším nabíjecím výkonem a větší kapacitou sady akumulátorů, která prodlužuje dojezd na až 580 kilometrů (podle metodiky WLTP) v případě SUV a na téměř 600 km (podle metodiky WLTP) ve verzi Sportback.
Značka se čtyřmi kruhy v současnosti disponuje portfoliem osmi elektricky poháněných modelů, přičemž průkopnické Audi e-tron má na svém kontě již 150 000 prodaných vozů. Do roku 2026 bude Audi nabízet více než 20 modelů elektromobilů. Poté bude na globální trh nově uvádět už jen výhradně elektrické modely.
Označením modelu Q8 dává Audi jasně najevo, že se jedná o vrcholný model v kategorii elektrických SUV a crossoverů. U modelů Q8 e-tron je na první pohled zřejmé, že mají elektrický pohon, a to díky novému tvarovému řešení přídě a zádě, které důsledně rozvíjí designový styl elektricky poháněných vozů Audi. Q8 e-tron zavádí novou korporátní identitu v exteriéru s dvourozměrným logem čtyř kruhů. Nové je také označení modelu s nápisem Audi na střešním sloupku B.
S vnější délkou 4915 milimetrů, šířkou 1937 milimetrů a výškou 1619 milimetrů u verze Sportback a 1633 milimetrů u karosářské varianty SUV nabízí Q8 e-tron maximum prostoru a komfortu. Modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron jsou o dva milimetry nižší. Rozvor náprav 2928 milimetrů ponechává velký prostor pro nohy i na zadních sedadlech. Velkorysý je také objem zavazadlového prostoru, 569 litrů ve verzi SUV a 528 litrů ve Sporbacku. V předním zavazadlovém prostoru je navíc k dispozici 62 litrů.
Pro obě karosářské verze jsou k dispozici tři varianty elektrického pohonu všech kol. Základní modely Audi Q8 50 e-tron má dva elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 250 kW v režimu Boost, nabízí maximální točivý moment 664 N.m a podle metodiky WLTP umožní dojezd až 480 km (SUV), resp. až 500 km (Sportback).
Modely Audi Q8 55 e-tron poskytuje prostřednictvím dvou elektromotorů celkový nejvyšší výkon 300 kW v režimu Boost a maximální točivý moment 664 N.m. Dojezd je podle metodiky WLTP až 580 km, u verze Sportback to je až 600 km. Nejvyšší rychlost modelu Q8 50 e-tron je elektronicky omezena na 200 km/h.
Vrcholné modely Audi SQ8 e-tron pohánějí tři elektromotory, které v režimu Boost nabízejí nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. Dojezd modelů S je až 500 km v případě SUV i Sportbacku. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h.
Zákazníci mají na výběr dvě velikosti sady akumulátorů: V modelu Q8 50 e-tron má sada akumulátorů využitelnou kapacitu 89 kWh (celkovou 95 kWh), v obou výkonnějších verzích Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron je k dispozici využitelná kapacita 106 kWh (celková 114 kWh). Optimalizací systému řízení sady akumulátorů se podařilo zvětšit využitelnou kapacitu. Na vysokovýkonném nabíjecím stojanu (HPC) dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálního nabíjecího výkonu 150 kW. U modelů Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron vzrostl maximální nabíjecí výkon až na 170 kW. Velkou sadu akumulátorů lze nabít z 10 na 80 procent za méně než 31 minut – a získat tím dojezd 350 až 400 kilometrů. Nabíjení modelu Audi Q8 e-tron z nabíjecího stojanu se střídavým proudem nebo z nástěnné nabíječky probíhá s výkonem až 11 kW. Na přání nabízí Audi nabíjecí výkon 22 kW při použití střídavého proudu.
Za ideálních podmínek se Audi Q8 50 e-tron kompletně nabije střídavým proudem za téměř 9 h 15 minut (22 kW: 4 h 45 minut). U velké sady akumulátorů jsou časy nabíjení 11 h 30 minut s 11 kW a cca 6 hodin s nabíjecím výkonem 22 kW. Audi Q8 e-tron nabízí v sériové výbavě funkci Plug & Charge. Autorizace vozidla proběhne na kompatibilních nabíjecích stojanech automaticky po zasunutí vidlice nabíjecího kabelu a následně se spustí proces nabíjení. Zcela automatické je také vyúčtování. V roce 2023 bude spuštěna nová nabíjecí služba Audi Charging, která zajistí komfortní přístup ke 400 000 veřejným nabíjecím přípojkám napříč Evropou. Spolehlivým pomocníkem při vyhledávání nabíjecích přípojek podél trasy je plánovač tras e-tron.
Pro nové Audi Q8 e-tron byl modifikován koncept asynchronních elektromotorů na zadní nápravě. Magnetické pole je elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí místo dosavadních dvanácti. Elektromotor tak při stejném elektrickém proudu vytváří silnější magnetické pole, které má za následek větší točivý moment. Pokud řidič hnací sílu nepotřebuje, odebírá elektromotor menší elektrický proud. Tím se snižuje spotřeba elektrické energie a prodlužuje dojezd.
U modelu S na základě modelové řady e-tron realizovala značka Audi poprvé ve velkosériové výrobě koncept pohonu se třemi elektromotory, který byl nyní pro nový model SQ8 e-tron zdokonalen. Na přední nápravě pracuje elektromotor o výkonu 124 kW. Na zadní nápravě jsou uloženy dva elektromotory, každý s výkonem 98 kW, které pohánějí nezávisle na sobě pravé a levé zadní kolo. Řidič tak může krátkodobě využívat nejvyšší výkon až 370 kW. Prostřednictvím dvou zadních elektromotorů může být hnací síla libovolně rozdělována mezi obě kola ve zlomcích sekundy. Zatímco u předchozího modelu Audi e-tron byl preferován pohon zadních kol, nyní je vozidlo primárně poháněno elektromotorem na přední nápravě. Tím se podařilo zvýšit hospodárnost a prodloužit dojezd bez nutnosti podstupovat kompromisy v oblasti jízdních vlastností. Při požadavku vyššího výkonu je hnací síla přenášena během zlomku sekundy na obě nápravy.
Nové Audi Q8 e-tron je sériově vybaveno podvozkem se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči. V závislosti na jízdní situaci lze světlou výšku vozu měnit v celkovém rozsahu 76 milimetrů. Optimalizovaná charakteristika vzduchových pružin vylepšuje jízdní dynamiku v příčném směru. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC kromě toho nabízí řidiči větší volnost při řízení, a to především v ostrých zatáčkách, které Audi Q8 e-tron projíždí citelně agilněji také díky modernizovanému progresivnímu řízení. V převodce řízení byl převod pozměněn tak, aby řízení reagovalo mnohem bezprostředněji i na malé otočení volantu. Efekt strmějšího řízení umocňují tužší ložiska přední nápravy. Pohyby volantu jsou díky tomu přenášeny na kola bezprostředněji, a navíc se zlepšila zpětná vazba. Tomu byla také přizpůsobena činnost všech souvisejících regulačních systémů podvozku, jejichž charakteristika je v souladu s DNA značky Audi vyvážená a dokonale vzájemně sladěná.
Při vývoji modelu Audi Q8 e-tron stála v popředí zájmu aerodynamika. Výsledkem je snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) z 0,26 na 0,24 u modelu Q8 Sportback e-tron a z 0,28 na 0,27 u modelu Q8 e-tron. Spoilery, umístěné na spodní části vozu před koly, odklánějí proudění vzduchu kolem kol. Spoilery na přední nápravě byly zvětšeny a u modelu Audi Q8 Sportback e-tron se nyní používají spoilery i před zadními koly. U modelu SQ8 Sportback e-tron jsou spoilery umístěny pouze na zadní nápravě. V oblasti masky chladiče doplňuje poprvé u modelu značky Audi použitý samotěsnicí systém elektricky ovládané žaluzie, které masku chladiče automaticky uzavírají. Tento systém ještě více optimalizuje obtékání přídě vzduchem, a zabraňuje nežádoucím ztrátám.
Na přání mohou být v modelu Q8 e-tron zdrojem světla digitální světlomety Matrix LED. Orientační osvětlení vyznačuje na zúžených úsecích polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči držet se uprostřed. Navíc jsou k dispozici tři nové funkce: rozšířené informace o dopravě, osvětlení jízdního pruhu s ukazatelem směru jízdy a orientační osvětlení na silnicích.
Stejně jako všechny modely Audi vyšší třídy používá i Q8 e-tron ovládací systém MMI touch response. Jeho dva velké displeje s vysokým rozlišením – horní s úhlopříčkou 10,1 palce, spodní s úhlopříčkou 8,6 palce – nahrazují téměř všechna konvenční tlačítka a ovladače. Kromě ovládání prostřednictvím dvou dotykových displejů lze mnoho funkcí aktivovat hlasovým ovládáním s podporou hovorového jazyka. Koncept digitálního ovládání a zobrazování je v modelu Audi Q8 e-tron završen sériově dodávaným digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s rozlišením Full HD. Specifická grafická zobrazení informují o všech významných aspektech elektrické jízdy od nabíjecího výkonu až po dojezd. Na přání lze celek doplnit o head-up displej. Audi Q8 e-tron bude na českém trhu sériově vybaveno multimediálním systémem MMI Navigation plus. Tato centrála podporuje vysokorychlostní přenos dat v souladu se standardem LTE Advanced a má integrovaný hotspot WiFi, k němuž si mohou cestující připojit svá přenosná zařízení. Navigační systém inteligentně doporučuje cíle na základě předchozích absolvovaných tras.
Panoramatické skleněné střešní okno vpouští do interiéru ještě více světla, a umocňuje tak dojem lehkosti a rozlehlosti. Vyklopení a otevření skleněného dílu probíhá elektricky. Rovněž komfortně se ovládají neprůsvitné sluneční clony. Dvoudílné panoramatické skleněné střešní okno zlepšuje v otevřeném stavu prostředí v interiéru efektivní ventilací. Aerodynamický hluk minimalizuje integrovaný vzduchový deflektor. Jako alternativu sériově dodávané dvouzónové automatické klimatizace nabízí Audi čtyřzónovou automatickou klimatizaci a paket ambientního ovzduší.
Vysoký komfort sezení i za vysokých venkovních teplot umocňuje třístupňová ventilace. Tato funkce patří k výbavě již u sériově dodávaných sedadel, jejichž perforovaná kůže vyniká pečlivě zpracovanými detaily. Na vrcholu nabídky stojí všestranně nastavitelná sedadla s individuálně měnitelnými konturami. Ta na přání disponují nejen pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři na sedáku i opěradle, ale také masážní funkcí. Ve všech variantách výbavy jsou zahrnuta ozdobná obložení vyrobená buď ze dřeva s otevřenými póry, například z žilkovaného dřeva jasanu nebo platanu, nebo z hliníku. V případě variant S line a edition S line je poprvé na výběr také ozdobné obložení se strukturou uhlíkového kompozitu. Novými materiály v nabídce jsou světle hnědé dřevo z vlašského ořešáku a trvale udržitelná technická tkanina s podílem recyklovaných lahví PET.
Vozy Audi Q8 e-tron budou zákazníkům v Evropě a USA předávány s certifikátem, který potvrzuje neutrální bilanci emisí CO2. Audi kromě toho používá k výrobě některých dílů modelu Audi Q8 e-tron recykláty. Tyto materiály, zpracované v rámci recyklačního procesu, snižují spotřebu nových surovin, a přispívají tak k vytvoření uzavřeného, efektivního a trvale udržitelného materiálového koloběhu. Audi používá v interiéru modelu Audi Q8 e-tron recykláty v izolačních materiálech a v kobercích. Technický ozdobný prvek nad displejem je k dispozici s novou antracitovou technickou tkaninou, která je částečně vyrobena z recyklovaných lahví PET. Ve výbavové linii S line jsou sportovní sedadla čalouněna tkaninou Dinamica z mikrovlákna a umělou kůží. Dinamica je ze 45 procent vyrobena z polyesterových vláken. Tato vlákna jsou získávána z recyklovaných lahví PET, použitých textilií a zbytků vláken. Na rozdíl od dosavadní kvality mikrovláken se při výrobě tkaniny Dinamica navíc nepoužívají žádná rozpouštědla, což je další příspěvek k ochraně životního prostředí.
Za volantem
Já osobně mám elektromobily rád. Chvíli mi to trvalo, ale přes počáteční nejistotu jsem si k nim našel vztah a vnímám je jako ideální auto na denní ježdění. Již se mi doma vystřídaly téměř všechny u nás dostupné modely a na elektřinu jsem najezdil tisíce kilometrů, a tak vím, jaké výhody a nevýhody to přináší. I přesto mi ale některé funkce na pozadí nebyly úplně jasné. Když mi tedy doma přistála pozvánka od Audi, která slibovala i nahlédnutí za oponu vývoje, měl jsem velkou radost.
To, co na prezentaci zaznělo několikrát, bylo že E-tron nechce být sci-fi, nechce být poslem budoucnosti, ale chce být naprosto současným autem, které zákazníkům Audi nepřivodí kulturní šok, ale spíš pro ně bude představovat co možné nejhladší přechod k modernímu pohonu. Není tedy překvapením, že automobilka pro svého prvorozence zvolila karoserii SUV, která sice není aerodynamicky nejčistší, ale je pro současný trh nejlépe stravitelná. Je tak velice snadné zaměnit E-tron s jakýmkoliv jiným SUV od Audi. Pro mě je to trochu škoda, ale při pohledu do čísel prodejů to byl od Audi mistrovský tah.
Díky velkému rozvoru interiér přetéká prostorem. Na zadních sedadlech je místa víc, než dost ve všech směrech. Navíc jsou zadní sedadla perfektně tvarována a je skvělý výhled ven, takže se zde cítím téměř stejně dobře, jako vepředu. Tam zase najdeme skvělé sedačky, které perfektně drží tělo a zároveň jsou komfortní. Pozice za volantem je příkladná a během pár sekund se zde cítím jako doma. Volba materiálu a samotné zpracování jsou na dokonalé úrovni. V některých detailech mi přijdou dokonce lepší, než u Audi Q8. Architektura odpovídá současnému korporátnímu designu, a jestli jste v nějaké nové Audi seděli, tak vám zde bude vše povědomé. Středový panel je natočený na řidiče, všemu vládne geometrie a skvělá ergonomie. Chvíli zvyku chce pouze dotykový panel klimatizace, ale musím uznat, že z podobných řešení je to od Audi nejpovedenější. Skrze hlavní displej k vám promlouvá nejnovější generace systému MMI, který je skvělý. Rychlý, intuitivní, nádherně zpracovaný. Místo budíku je zde tradiční virtuální cockpit, který Audi dotáhla k dokonalosti. Tento digitální přístrojový štít nemá na trhu konkurenci.
Uajímavostí je přítomnost digitálních zrcátek (za příplatek). Miniaturní kamery po stranách vozu vám promítají obraz na malý displej ve dveřích. Pro mě je to největší kontroverze v autě. Připadá mi to trochu jako zbytečná snaha inovovat perfektně funkční prvek, která přináší více problémů, než řešení. Samozřejmě to má i kupu výhod – ne pouze lepší aerodynamiku. Obraz si můžete přiblížit, ve špatných světelných podmínkách automaticky upravuje jas, takže vidíte lépe ve tmě, za deště nemusíte řešit špínu na zrcátkách a tak dále. Bohužel jsem si k tomuto řešení během krátké testovací jízdy nenašel cestu. Displeje jsou na místě, kam nejsem zvyklý koukat, takže mi oči automaticky bloudily na místa, kde jsou běžně zrcátka – to je samozřejmě věc zvyku. Co mi přišlo horší, je že i přes perfektní rozlišení a kvalitu videa je obraz jaksi plochý. Postrádá hloubku reálného odrazu a pro mě bylo náročnější se jím řídit. Především při couvání. Naštěstí se dají objednat běžná zrcátka. Nicméně toto může být problém ve mně. Doporučuji si nejdřív ozkoušet na vlastní kůži.
Životně důležitým faktorem elektromobilu je správný teplotní management. A tady ukázalo Audi až obsesivní snahu dosáhnout co nejlepších výsledků. Samotný motor je chlazen vnitřně vodou a celá bateriová „školka“ je doslova protkána chladicím systémem, kde neustále koluje chladicí kapalina, která zajišťuje ideální teplotu. To zajištuje konstantní výkon na který nemají vnější teploty prakticky žádný vliv a zároveň dlouhou životnost systému. Díky promyšlenému chlazení lze také neustále opakovat rychlonabíjení bez zásadního opotřebení bateriových článků. Auto umí také v případě potřeby využít okruh klimatizace jako druhotný systém chlazení. Automobilka si dala opravdu neuvěřitelnou práci s tím, aby bylo auto kvalitně chlazeno.
Audi také vyvinula systém inteligentní rekuperace, který využívá data z GPS, kamer a radaru a auto samo určuje jak moc silně rekuperovat a kdy jen plachtit. Pokud se například blížíte k jinému autu, E-tron sám upravuje míru rekuperace tak, až srovná rychlost a nastaví ideální rozestup. Systém funguje absolutně spolehlivě a opět výrazně usnadňuje jízdu. V případě potřeby se samozřejmě dá rekuperace nastavovat pádly pod volantem, ale doporučuji nechat to na automatu. Maximální síla rekuperace je až 0,3 G a auto dokáže při správném použití prodloužit dojezd až o 30%.
Na podrobné jízdní dojmy si budete muset počkat na klasický týdenní test, tady jsme měli příležitost vyzkoušet auto pouze na pár desítek minut, ale udělalo na mě opravdu dobrý dojem. Vzduchový adaptivní podvozek funguje naprosto fantasticky a během jízdy jsem nezaregistroval jediný nepříjemný ráz, nebo zvuk. Auto se sebevědomě nese jakoby pár centimetrů na vozovkou a posádka si užívá skvělého komfortu. Ticho je na palubě až těžko uvěřitelné. Dovnitř se nedostává ani zvuk odvalujících se pneumatik a rozhodně se jedná o jedno z nejtišších aut, ve kterém jsem seděl. Samozřejmostí je pohon všech kol, o kterém Audi mluví jako o nejnovější generaci systému Quattro, který se samozřejmě obejde bez mechanických členů (každá náprava má svůj motor). Jednotka dokáže 10,000x za sekundu vyhodnotit situaci a přizpůsobit tok výkonu.
Samotného by mě zajímalo přímé srovnání v terénu s klasickou variantou. Dojezd bohužel vůbec nemůžu hodnotit, ale věřím, že nějakých 350 kilometrů by mělo auto zvládnout v každé situaci. Důležité je, že auto v sobě nese jasně čitelné DNA značky. Je to Audi se vším všudy a elektrický pohon neznamená, že k auto musíte přistupovat nějak speciálně, nebo s kompromisy. Pokud mohu z krátkého svezení soudit, tak je E-tron opravdu výjimečně povedené auto. Audi E-tron je technologicky vynikající elektromobil, který ukazuje, že zachování vlastní identity a pokrokové technologie jsou stejně důležité parametry elektromobilu, jako dojezd.
« Modernizované DS 3 vstupuje na český trh Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou »