Audi představilo supersportovní gran turismo RS 7 Sportback
Nové Audi RS 7 Sportback vyvolá již na první pohled dojem nevšední stability. Široké podběhy kol umocňují mimořádný sportovní charakter supersportovního modelu. Nápadná šířka přitom není optickým klamem – s šířkou 1950 milimetrů v úrovni předních blatníků je vůz o 20 milimetrů na každé straně širší než Audi A7 Sportback. Nový model RS 7 Sportback sice sdílí s karoserií výchozího modelu siluetu připomínající kupé, ale společné mají pouze čtyři díly: kapotu, střechu, přední dveře a zadní výklopné víko. Specifický vnější design RS propůjčuje 5009 milimetrů dlouhému automobilu pro cestování ve velkém stylu zcela odlišný charakter.
Příď nového modelu RS 7 Sportback nese nízkou a širokou masku chladiče Singleframe bez barevně odlišeného rámečku. Mřížka masky chladiče se specifickou trojrozměrnou voštinovou strukturou RS je leskle černá. Výrazné otvory pro přívod vzduchu na přídi s leskle černými vertikálními aerodynamickými plochami umocňují agresivní vzhled. Spodní část přídě zřetelně zakončuje horizontální lišta.
Profil nového modelu Audi RS 7 Sportback charakterizují klenuté plochy, připomínající dobře trénované svaly, a ostré, napjaté linie. Nízko položená ramenní linie snižuje vizuální těžiště a k zádi stoupající spodní linie bočních oken vyvolává dojem dynamiky již u stojícího vozu. Specifické boční prahy RS s černými lištami vizuálně umocňují nesmírnou touhu supersportovního Sportbacku po pohybu.
Zadní partie s obloukovitým tvarem odtokové hrany a světelným pruhem, spojujícím zadní svítilny, patří mezi charakteristické rozpoznávací znaky modelu RS 7 Sportback. Při rychlosti jízdy 100 km/h se ze zadního výklopného víka vysune spoiler. Výfuková soustava RS ústí do velkoryse dimenzované oválné koncovky v barvě chromu na každé straně, uložené ve specifickém nárazníku RS se zadním difuzorem a leskle černými stylistickými prvky. Nový model RS 7 Sportback je sériově vybaven světlomety LED. Na přání dodávané světlomety RS Matrix LED s laserovými zdroji světla a tmavě tónovanými vnitřními plochami disponují společně se zadními svítilnami LED dynamickými ukazateli směru a při odemykání i zamykání se rozsvěcují ve specifickém sledu RS.
Motor 4.0 TFSI poskytuje v novém modelu Audi RS 7 Sportback nejvyšší výkon 441 kW/600 koní a maximální točivý moment 800 Nm, který je dostupný v širokém rozsahu otáček od 2050 do 4500 ot./min. Supersportovní Sportback zvládne sprint z nuly na 100 km/h za pouhých 3,6 sekundy. Další akceleraci učiní přítrž elektronický omezovač při 250 km/h. Na přání dodávaný dynamický paket zvýší nejvyšší rychlost na 280 km/h, dynamický paket plus dokonce až na 305 km/h.
Díky částečně hybridnímu systému (MHEV) s 48V hlavní elektrickou sítí snoubí jednotka 4.0 TFSI mimořádné výkony s vysokou úrovní hospodárnosti. Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče dokáže při mírném zpomalování rekuperovat kinetickou energii (výkon až 12 kW) a ukládat ji po přeměně na elektrickou energii do lithium-iontového akumulátoru. Pokud řidič uvolní pedál plynu v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h, vybere řídicí jednotka poháněcí soustavy jednu ze dvou možností: V závislosti na jízdní situaci a nastavení systému Audi drive select získává model RS 7 Sportback zpět kinetickou energii, nebo jede po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem. Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče při sešlápnutí pedálu plynu motor znovu spustí. Technologie MHEV umožňuje aktivovat systém start-stop již od 22 km/h. V každodenním provozu je díky tomu možné snížit spotřebu paliva až o 0,8 litru na 100 kilometrů.
Systém deaktivace válců cylinder on demand (COD) je dalším modulem, který přispívá k hospodárnosti. Při nízkém až středním zatížení a otáčkách a při zařazených vyšších převodových stupních jsou deaktivovány válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů. Při provozu na čtyři válce pracují aktivní válce v oblastech s vyšším zatížením a účinností, zatímco deaktivované válce se pohybují jako vzduchové pružiny dalekosáhle beze ztrát. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jsou tyto válce okamžitě znovu aktivovány. Tyto změny jsou vždy otázkou pouhých několika milisekund a pro řidiče i cestující jsou prakticky nepostřehnutelné.
Čtyřlitrový motor vytváří sportovně výrazný zvuk vidlicového osmiválce. Řidič si může intenzitu zvukového projevu motoru nastavit v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS s černými koncovkami zajišťuje ještě intenzivnější zvuk. V individualizovatelných režimech RS1 a RS2 rozhoduje zákazník sám o tom, zda má být zvuk sportovní nebo vyvážený.
Sériově dodávaná osmistupňová převodovka tiptronic s optimalizovanými dobami řazení a novou funkcí Launch Control předává hnací sílu motoru 4.0 TFSI trvalému pohonu všech kol quattro. Točivý moment je rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 prostřednictvím výhradně mechanického mezinápravového diferenciálu. Dojde-li na jednom kole k prokluzu, je větší točivý moment automaticky přenášen na nápravu s lepší trakcí. Dopředu může směřovat až 70 procent, dozadu až 85 procent.
Selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola optimalizuje agilní a bezpečné jízdní vlastnosti nového modelu RS 7 Sportback. Tato funkce mírně přibrzdí vnitřní kola při průjezdu zatáčkou ještě dřív, než dojde k jejich prokluzu. Sportovní diferenciál quattro dynamického paketu a dynamického paketu plus, dodávaného na přání, rozděluje hnací sílu při dynamickém průjezdu zatáčkou podle potřeby mezi jednotlivá zadní kola, a vylepšuje tak trakci, stabilitu a dynamiku.
Podélné a příčné síly, působící na přední a zadní nápravu, jsou u nového modelu RS 7 Sportback odděleně zachycovány pětiprvkovým zavěšením. Většina ramen je stejně jako pomocné rámy náprav vyrobena z hliníkové slitiny. Rozchod kol je 1668 milimetrů vpředu a 1650 milimetrů vzadu.
Sériově dodávané adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension RS s elektronicky řízenými tlumiči se vyznačuje specifickou charakteristikou RS a díky novému modulu vzduchových pružin s tuhostí, zvýšenou o 50 procent, umožňuje novému modelu RS 7 Sportback poprvé dosažení nejvyšší rychlosti až 305 km/h. Sportovní podvozek RS se vzduchovým odpružením lze nastavit ve třech režimech a jeho součástí je automatické udržování stálé světlé výšky. Karoserie nového modelu RS 7 Sportback má v normální poloze o 10 milimetrů nižší světlou výšku než Audi A7 Sportback se sériovým podvozkem. Od rychlosti 120 km/h se sníží o dalších 10 milimetrů. Režim lift naopak zvýší světlou výšku vozidla při pomalé jízdě o 20 milimetrů. Mimořádně široký rozsah nastavení sportovního podvozku RS se vzduchovým odpružením dává řidiči svobodný výběr mezi komfortem na dlouhých cestách a maximálními výkony.
Alternativou je sportovní podvozek RS plus se systémem Dynamic Ride Control (DRC). Podvozek je vybaven ocelovými pružinami a třístupňově nastavitelnými tlumiči, které jsou diagonálně vzájemně propojeny olejovým potrubím s centrálně umístěným ventilem. Při rychlém průjezdu zatáčkou ovlivňují ventily průtok oleje v tlumiči vnějšího předního kola, a to tak, že minimalizují nežádoucí náklon karoserie v příčném i podélném směru. RS 7 Sportback má díky tomu ještě těsnější spojení s vozovkou a lepší ovladatelnost. Nová generace tlumičů s integrovaným ovládacím ventilem umožnila výrazně zvětšit rozdíly mezi nastaveními v jednotlivých režimech systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select.
Nový model RS 7 Sportback je sériově vybaven progresivním řízením se sportovně strmým převodem. Sportovní gran turismo může mít na přání dynamické řízení všech kol. V tomto případě je dynamické řízení na přední nápravě, které používá bezstupňovou harmonickou převodovku, kombinováno s odděleným řízením zadních kol prostřednictvím vřetenového pohonu a spojovacích tyčí. V nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí až o pět stupňů v opačném směru než přední kola. Tím se zmenší průměr otáčení až o jeden metr. RS 7 Sportback je díky tomu v městském provozu a ostrých zatáčkách ještě agilnější. Ve středních a vyšších rychlostech se zadní kola natáčejí až o dva stupně ve stejném směru jako přední, což podporuje stabilitu zejména při rychlých změnách směru.
Řidič může měnit charakter svého vozu RS 7 Sportback prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na výběr má šest jízdních režimů: comfort, auto, dynamic, efficiency a individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS1 a RS2, které lze aktivovat přímo tlačítkem „RS-MODE“ na volantu. Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select ovlivňuje mimo jiné řízení motoru a převodovky, posilovače řízení, podvozku, dynamického řízení všech kol, sportovního diferenciálu quattro, zvuku motoru i činnost automatické klimatizace. V režimu RS2 může řidič přepnout stisknutím tlačítka do sportovního módu také elektronicky řízený stabilizační systém ESC.
Nový model RS 7 Sportback je sériově vybaven 21“ koly z lehké slitiny s desetipaprskovým hvězdicovým designem a pneumatikami rozměru 275/35. Na přání nabízí Audi Sport specifická 22“ kola RS s 5 paprsky do V ve strukturálním designu. Stříbrná, matně titanová s leštěnými plochami nebo lesklá, antracitově černá kola jsou opatřena pneumatikami rozměru 285/30. Třmeny brzdové soustavy RS s odvrtávanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením (průměr 420 milimetrů vpředu, 370 milimetrů vzadu) jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání dodávané keramické brzdy RS disponují třmeny šedými, červenými nebo modrými. Jejich kotouče mají průměr 440 milimetrů (vpředu) a 370 milimetrů (vzadu). Nově vyvinutá keramická brzdová soustava RS má celkem o 34 kilogramů nižší hmotnost než ocelová verze, a tím snižuje neodpružené hmoty.
« BMW Concept 4 je předzvěstí budoucích M modelů Honda e se představuje ve Frankfurtu »