auq826_58739710f0e7c

Audi představilo Q8 concept – SUV vyšší třídy ve stylu kupé

9. 1. 2017 • Novinky

Audi představuje na mezinárodním autosalonu NAIAS 2017 (North American International Auto Show) v Detroitu studii Audi Q8 concept, která se vyznačuje mimořádnou úrovní dynamiky, hospodárnosti a komfortu. Výrobce prémiových automobilů tím zakládá nový segment ve vyšší třídě, v němž nabídne elegantní alternativu robustního vzhledu klasického vozidla kategorie SUV (Sport Utility Vehicle). Q8 concept symbolizuje maximální prestiž. Kombinuje velkorysý vnitřní prostor, který je typický pro SUV, s emocionálními liniemi kupé. Zdrojem hnací síly je výkonná a zároveň velmi hospodárná hybridní soustava s možností vnějšího nabíjení o celkovém výkonu 330 kW a maximálním točivém momentu 700 N.m. Koncepční vůz je vzorem pro sériový model, který Audi uvede na trh v roce 2018.

Audi Q8 concept je s vnější délkou 5,02 metru nepřehlédnutelným vozem vyšší třídy. Díky třímetrovému rozvoru nabízí koncepční vůz velkorysý prostor pro cestující i zavazadla. Navzdory linii střechy, která se jako u kupé svažuje směrem k zádi, mají i cestující na sedadlech vzadu dostatek prostoru pro hlavu a ramena. Nový koncept ovládání na přístrojové desce sází na velké dotykové displeje, které doplňuje nejnovější evoluční stupeň panelu přístrojů Audi virtual cockpit a kontaktně analogový průhledový displej. Ten používá inteligentní techniku rozšířené reality, u níž se vzájemně prolínají reálné a virtuální světy.

Q8 concept je Audi v nejlepší formě. Demonstruje silné stránky naší značky jak v oblasti techniky, tak i v oblasti designu, a poskytuje výhled na budoucí sériově vyráběné SUV vyšší třídy,“ říká Dietmar Voggenreiter, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za prodej a marketing. „Prostřednictvím nadcházející generace zobrazovacích a ovládacích řešení budou moci naši zákazníci prožívat konektivitu zcela novým způsobem.“

Interiér studie Audi Q8 concept poskytuje čtyřem osobám a jejich početným cestovním zavazadlům opulentní prostor. Zavazadlový prostor má objem 630 litrů. Velkoryse vedené, napnuté linie propůjčují interiéru sportovní a zároveň elegantní atmosféru. Nad středovým tunelem se téměř vznáší konzola, do níž je integrována páka voliče pro elektronické ovládání osmistupňové samočinné převodovky tiptronic (shift-by-wire). Konzola svým vzhledem připomíná záď plachetní jachty.

Nové cesty v oblasti ovládání a zobrazování

Elegantní uspořádání interiéru studie Audi Q8 concept se snoubí s progresivním konceptem ovládání a zobrazování. Informace a povely jsou z velké části realizovány prostřednictvím dotykových displejů, které doplňuje panel přístrojů Audi virtual cockpit future a kontaktně analogový průhledový displej. Všechny ukazatele mají nový digitální design, který se důsledně soustředí na nejdůležitější sdělení.

Tzv. kontaktně analogový průhledový displej promítá důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče, který zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí. Příkladem inteligentního využití rozšířené reality je například navigační šipka, která se objeví na stejném místě jako skutečná šipka na vozovce. Také u pokynů asistenčních systémů dochází ke vzájemnému prolínání virtuálního a reálného světa.

Audi virtual cockpit future s rozlišením 1920 x 720 pixelů se díky novým funkcím vyznačuje ještě vyšší mírou dynamiky a nabízí ještě věrnější a detailnější grafická zobrazení. V režimu zobrazování Auto nabízí 12,3“ displej TFT velkou plochu pro mapy, seznamy a dodatečné informace. Projížděnou trasu vizualizuje náhled mapy seshora. Při zvětšení se zobrazí aktuální poloha a okolí v režimu 3D. Řidič může tlačítkem na volantu přejít do režimu Performance. V něm mají ukazatele rychlosti jízdy a výkonu trojrozměrnou podobu.

Všechny ostatní displeje ve studii Audi Q8 concept jsou dotykové. Velkou výhodou tohoto řešení je bezprostřední, rychlé a intuitivní ovládání. Řidič si vybírá každou funkci přesně tam, kde ji vidí. Designéři značky Audi navíc snížili díky dotykovým displejům počet tlačítek, ovládacích prvků a páček. Interiér tak působí ještě přehlednějším a uspořádanějším dojmem.

K ovládání informačního a zábavního systému a nastavení vozidla slouží displej MMI umístěný uprostřed na přístrojové desce. Do šikmo skloněné části středové konzoly je integrován displej pro klimatizaci. Řidič si může při jeho ovládání pohodlně opřít své zápěstí o nízkou páku voliče osmistupňové samočinné převodovky tiptronic. Jakmile senzory v sedadle rozpoznají přítomnost spolujezdce vpředu, objeví se na dotykovém displeji ovládací panel klimatizace pro jeho část interiéru. Cestuje-li řidič sám, není tato funkce k dispozici. Další dotykový displej je vyhrazen pro funkce osvětlení.

Výkonné a velmi úsporné poháněcí ústrojí

Audi Q8 concept využívá v oblasti pohonu a podvozku technická řešení, která se již sériově vyrábějí. Jejich použití v této studii je dalším dokladem jejich velkého významu. Hybridní poháněcí ústrojí s možností vnějšího nabíjení kombinuje sportovní výkony s vysokou hospodárností. Roli spalovacího motoru plní jednotka 3.0 TFSI, která poskytuje nejvyšší výkon 245 kW (333 k) a maximální točivý moment 500 N.m. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW a točivého momentu 330 N.m. Elektromotor je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic. Hybridní systém nabízí celkový nejvyšší výkon 330 kW a maximální točivý moment 700 N.m. Audi Q8 concept tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a může pokračovat v akceleraci až k nejvyšší rychlosti 250 km/h. Podle platné normy pro hybridní vozidla s možností vnějšího nabíjení spotřebuje v kombinovaném cyklu EU pouhých 2,3 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím 53 gramů CO2 na kilometr.

V zádi uložená sada lithium-iontových akumulátorů je složena ze 104 prismatických článků. S kapacitou 17,9 kWh umožňuje dojezd až 60 kilometrů v režimu čistě elektrického pohonu. Celkový dojezd s motorem TFSI dosahuje až 1000 kilometrů. Kompletní nabití (nabíjení s výkonem 7,2 kW) trvá přibližně dvě a půl hodiny.

Systém řízení hybridní soustavy inteligentně a flexibilně mění za jízdy provozní stavy studie Audi Q8 concept. SUV vyšší třídy může v závislosti na situaci využívat kombinovaného výkonu spalovacího motoru a elektromotoru, využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Systém řízení hybridní soustavy dostává k tomuto účelu velmi detailní informace o blízkém okolí od asistenta pro předvídavou hospodárnou jízdu, který podporuje řidiče jako součást sériové výbavy. Informace doplňují také data o průběhu trasy z navigačního systému a služby Audi connect Car-to-X.

Stejně jako systém start-stop ovládá řidič také systém Audi drive select prostřednictvím prismatického satelitního tlačítka na volantu s dole zploštělým věncem. Na výběr jsou tři jízdní režimy. Režim „EV“ upřednostňuje elektrický pohon, v režimu „hybrid“ rozhoduje o druhu pohonu systém řízení hybridní soustavy a v režimu „battery hold“ šetří disponibilní elektrickou energii pro pozdější využití.

High-tech ze sériové výroby: převodné ústrojí a podvozek

Hnací síla hybridní poháněcí soustavy studie Audi Q8 concept je suverénně přenášena na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních možností spolupracuje quattro se systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které minimálně přibrzďuje vnitřní kola, aby došlo k dalšímu zvýšení jízdní dynamiky a stability.

Také v konstrukci podvozku s širokým rozchodem kol využívá technická studie nejvyspělejší sériově vyráběnou techniku. Adaptive air suspension sport – vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči – umožňuje velký rozsah nastavení mezi měkkým odpružením a velmi tuhým nastavením pro dynamickou jízdu. Navíc přizpůsobuje světlou výšku ve dvou stupních v rozsahu 90 mm. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci.

Velká kola rozměru 11J x 23 jsou vybavena pneumatikami rozměru 305/35. Kola mají působivý design s pěti štíhlými a trojrozměrně navrženými paprsky ve tvaru písmene Y. Suverénní zpomalení zaručují studii Audi Q8 concept keramické brzdové kotouče s průměrem 20 palců.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz