a234455_web_1440

Audi představilo modernizované Q8

6. 9. 2023 • Novinky

Audi modernizuje vlajkovou loď rodiny Q čistým designem a zdokonalenou technikou. Silný charakter tohoto SUV kupé umocňuje přepracovaný vnější design s novým předním a zadním nárazníkem. Na přání dodávaný exteriérový paket S line uspokojí přání zákazníků po ještě sportovnějším vzezření. Audi poprvé zařazuje do výbavy modelu Q8 světlomety HD Matrix LED s laserovými dálkovými světly. Tyto světlomety navíc disponují digitálními světly pro denní svícení s volitelným světelným designem. Digitální zadní svítilny OLED se čtyřmi volitelnými designy koncových světel završují rozšířenou nabídku osvětlení. Vrcholné postavení mezi modely Q zdůrazňují nová kola, barvy, ozdobná obložení a sedadla s kontrastním prošíváním. Ceny nového modelu Audi Q8 začínají od 2 039 900 Kč včetně DPH.

Minimalizovaný, velkorysý, výrazný: vnější design

Modernizované Q8 se svým výrazným designem v moderním stylu reprezentuje jako sportovně elegantní SUV kupé značky se čtyřmi kruhy. Q8 zaujme dynamickým vzhledem založeným na minimalizovaných tvarech, velkorysých plochách a čistých plochách. Krátké převisy karoserie vytvářejí spolu s dlouhým rozvorem náprav sportovně elegantní proporce, které lze zvýraznit markantními barvami karoserie a koly.

Nezaměnitelná, působivá a vzpřímená maska chladiče Audi Singleframe v osmiúhelníkovém designu přesvědčí nyní svislými ozdobnými lištami. Zatímco u základního exteriéru jsou tyto lišty uspořádány vertikálně, u exteriérového paketu S line a modelu SQ8 TFSI mají tvar písmene L. Díky tomuto zjevnému odlišení od modelů řady A je na první pohled patrná příslušnost k vrcholným modelům značky Audi. Sebevědomý vzhled modelu Q8 umocňují nové a výrazně tvarované otvory pro přívod vzduchu, které jsou čistě integrovány do základní architektury.

Designéři značky Audi důsledně minimalizovali ozdobné prvky, čímž dali vozu do vínku ještě čistější, puristický design. Novinkou pro všechny agregáty modelu Audi Q8 je výfuková soustava s plnohodnotnými a vizuálně atraktivními koncovkami. Exteriérový paket S line je ještě výrazněji orientován na model SQ8 TFSI a zaujme zřetelně zvýrazněnými krajními otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku.

Maska chladiče Singleframe okouzlí originálním barevným řešením. Na přání jsou k dispozici pakety černých ozdobných prvků včetně rozšířené varianty plus obsahující logo Audi a označení modelu v černé barvě, které v oblasti exteriéru zvýrazňují masku chladiče Audi Singleframe, ozdobné lišty na bočních oknech a nárazníky vpředu a vzadu. Maska chladiče Singleframe je navíc leskle černá.

Inovativní světlomety s technologií HD Matrix LED, dodatečnými laserovými světly a digitálními světly pro denní svícení umístěnými podél horního horizontálního okraje propůjčují modelu Q8 ještě sebevědomější výraz. Ve spojení s digitálními zadními svítilnami OLED, dodávanými pro Q8 poprvé, je ušlechtilý charakter modelu ještě zřetelnější. Digitální zadní svítilny OLED propojuje v celé šířce vozu světelný pás LED na zádi spolu s leskle černou lištou, do níž jsou integrovány kruhy Audi.

Audi Q8 ztělesňuje novou, moderní korporátní identitu. Konkrétně se jedná o nyní dvourozměrné kruhy, které poprvé představil model Q8 e-tron. Jejich vzhled ohromuje ještě větší precizností. Místo chromu se nové čtyři kruhy prezentují v kontrastu bílé a černé. V rámci na přání dodávaného paketu může bílou na kruzích nahradit tmavě šedá, která se však vzhledově podobá leskle černé. Pro umístění označení modelu, verze a technologie je nyní i u modelu Q8 vyhrazeno místo na střešním B sloupku.

Nový způsob individualizace: světlomety a zadní svítilny

Sériově osvětlují v modelu Q8 vozovku výkonné světlomety LED. Na přání si mohou zákazníci vybrat světlomety Matrix LED. Kromě toho jsou k dispozici světlomety HD Matrix LED s laserovými světly Audi. V každém z nich svítí 24 diod LED a jedna vysokovýkonná laserová dioda. Tyto světlomety jsou okamžitě rozpoznatelné podle integrovaného modrého dekoračního osvětlení. Laserová světla se zapínají od 70 km/h a výrazně prodlužují dosah dálkových světel. Novinkou pro vrcholnou verzi světlometů jsou digitální světelné designy světel pro denní svícení, které propůjčují modelu Q8 charakteristický a nezaměnitelný vzhled a umožňují uživatelům výběr mezi čtyřmi individuálními světelnými designy prostřednictvím MMI. Nový je však nejen rozšířený funkční rozsah světlometů, ale také jejich tvarové řešení. Vyšší poloha světel pro denní svícení propůjčuje modelu Q8 nejen vizuálně větší šířku, ale vzniká tím také plynulé formální spojení mezi světlomety a maskou chladiče. Jako výbava na přání jsou poprvé i pro model Q8 nabízeny velkoplošně digitalizované zadní svítilny OLED (Organic Light Emitting Diode), které ve spojení s předními světlomety disponují rovněž čtyřmi digitálními světelnými designy.

Stejně jako v modelech Audi A8 a Q5 jsou digitální zadní svítilny OLED navíc součástí funkce rozpoznávání přiblížení realizované ve spolupráci s asistenčními systémy. Pokud se ostatní účastníci silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu vozu Q8 na méně než dva metry, aktivuje řídicí jednotka veškeré digitální segmenty OLED. Dalšími funkcemi jsou dynamické ukazatele směru a různě inscenované funkce osvětlení na uvítanou a rozloučenou (Coming Home a Leaving Home).

Ozdobná obložení, barvy, kola: pro každého správná nabídka výbavy

Značka Audi optimalizovala v rámci produktové modernizace modelu Q8 nabídku výbav. Prošívání na sedadlech základního modelu mají nyní v sériové výbavě kontrastní šedou barvu. Kromě toho je na výběr devět ozdobných obložení. Novinkou v nabídce je stříbrné, přirozeně žilkované jasanové dřevo pro základní verzi, matný uhlíkový kompozit s keprovou vazbou a matně stříbrný kartáčovaný hliník s lineárním reliéfem pro modely Q8 se sportovním paketem S line a SQ8 TFSI.

Charakter modelu Q8 lze ještě více zvýraznit třemi novými barvami laku karoserie. Společnost Audi Sport GmbH nabízí odstíny zlatá Sakhir, modrá Ascari a červená Chili, všechny jako metalické laky. Na zákazníky čekají novinky nejen v oblasti barev. Portfolio kol nabízí pět nových designů pro kola s průměrem ráfku 21 až 23 palců, což je v rámci konkurence výraznou výhodou.

Audi kromě toho u příležitosti modernizace rozšiřuje nabídku aplikací. Poprvé mohou cestující přímo využívat oblíbené aplikace od nezávislých poskytovatelů (například Spotify nebo Amazon music). Pravidelné aktualizace softwaru umožňují spolu s neustále rozšiřovanou nabídkou ještě rozsáhlejší individualizaci informačního a zábavního systému. Obchod se specifickým portfoliem aplikací doplňuje modulární platformu informačních a zábavních systémů třetí generace (MIB 3). Co se týče asistenčních systémů, doznalo výrazného zlepšení především zobrazování okolí vozidla. Audi virtual cockpit zobrazuje ve vysoké kvalitě Full HD mimo jiné upozorňování na nebezpečí při změně jízdního pruhu, ostatní účastníky silničního provozu (nákladní vozidla, osobní automobily a motocykly), upozorňování na nedostatečný odstup, asistenta pro průjezd křižovatkou a on-line informace o semaforech. Kromě obchodu s aplikacemi a nového zobrazování okolí se může modernizované Q8 pochlubit také rozšířenou sériovou výbavou, která zahrnuje mimo jiné 19“ kola z lehké slitiny, zadní kameru, parkovacího asistenta, asistenta pro dálková světla a komfortní klíček.

Stabilní v každé situaci: podvozek s DNA značky Audi

Pouze Audi jezdí jako Audi. Značka se čtyřmi kruhy proto realizovala u modelu Q8 DNA vozů Audi samozřejmě také v oblasti jízdních vlastností. Jízdní vlastnosti modelu Q8 jsou definovány pěti vlastnostmi: vyvážené, solidní, kontrolované, precizní a snadno ovladatelné. Hlavní roli pro vytvoření trvale bezpečných, dynamických a současně komfortních jízdních vlastností hrají přitom podvozek, řízení, pohon a brzdové a regulační systémy.

Q8 nabízí patřičný pocit z jízdy již v sériové výbavě díky vyváženému podvozku s ocelovými pružinami a elektronicky řízenými tlumiči.

Z výbavy na přání si mohou zákazníci zvolit elektronicky řízené vzduchové odpružení s plynule adaptivními tlumiči – ve verzích adaptivní pneumatický podvozek nebo adaptivní pneumatický podvozek sport (sériová výbava modelu SQ8 TFSI). Ještě vyšší míru bezpečnosti a komfortu zajistí na přání dodávané řízení všech kol (sériová výbava modelu SQ8 TFSI).

Při pomalé jízdě se mohou zadní kola natáčet až o 5 stupňů v opačném směru než kola přední. Průměr otáčení se tím zmenší až o jeden metr a zlepší se ovladatelnost vozu při manévrování. Současně vnímají cestující vyšší úroveň komfortu a stability ve vyšších rychlostech, v nichž se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední. Optimalizace řízení ještě více usnadnila ovládání vozu Q8 v každodenních situacích, například při manévrování na parkovištích, v parkovacích budovách nebo v domácí garáži.

Správná volba pro všechny potřeby: pohony

Základ nabídky tvoří verze 45 TDI quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,9–8,0; kombinované emise CO2 v g/km: 232–210) s třílitrovým vznětovým motorem, který nabízí nejvyšší výkon 231 k a maximální točivý moment 500 N.m v širokém rozsahu od 1500 do 3000 otáček za minutu. Audi Q8 45 TDI zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 226 km/h. Výkonnější varianta nese označení 50 TDI quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,9–8,0; kombinované emise CO2 v g/km: 232–210). Její výkonové parametry jsou 286 k a 600 N.m. Velké SUV díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy a v akceleraci může pokračovat až do nejvyšší rychlosti 241 km/h.

V modelu Audi Q8 55 TFSI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 11,4–12,0; kombinované emise CO2 v g/km: 291–272) pracuje zážehový šestiválec se zdvihovým objemem tři litry a přímým vstřikováním paliva, který poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k). Maximální točivý moment 500 N.m je k dispozici v širokém rozsahu otáček mezi 1370 a 4500 min-1. Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový motor zrychlí Audi Q8 z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Všechny motory V6 v modelu Audi Q8 spolupracují s 8stupňovou převodovkou tiptronic, trvalým pohonem všech kol quattro a mild hybridním systémem, který dokáže snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,5 litru na 100 kilometrů. Jeho nejdůležitějšími komponenty jsou lithium-iontová sada akumulátorů a reverzní alternátor RSG (Riemen-Starter-Generator), který dodává elektrickou energii do 48V hlavní elektrické sítě tohoto SUV kupé. RSG dosahuje při zpomalování rekuperačního výkonu až osm kilowattů, a získávanou elektrickou energii ukládá do akumulátoru. Q8 může v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h jet po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem, jakmile řidič uvolní pedál plynu. RSG potom zajistí rychlé a velmi komfortní spuštění šestiválce. Funkce start-stop se může aktivovat již při 22 km/h.

Suverénní výkony: Audi SQ8 se zážehovým motorem V8 TFSI

Nové SQ8 TFSI je ještě sportovnější, což dává jasně najevo nově tvarovaným spoilerem na předním nárazníku, sportovně působícím spodním ochranným panelem vpředu a výrazným difuzorem vzadu. Maska chladiče Singleframe se prezentuje vertikálními lištami ve tvaru písmene L, avšak ve sportovnějších barvách. Větší otvory pro přívod vzduchu vyplňují voštinové mřížky. U krytů vnějších zpětných zrcátek, ozdobných lišt v masce chladiče Singleframe a rámečků krajních otvorů pro přívod vzduchu sází Audi na charakteristickou sportovní povrchovou úpravu se vzhledem hliníku. Tento barevný odstín zdobí rovněž ozdobné lišty v bočních prazích. I pro model SQ8 TFSI lze objednávat paket černých ozdobných prvků včetně varianty plus.

Model SQ8 TFSI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 12,8–12,0; kombinované emise CO2 v g/km: 291–272) sází po produktové modernizaci na etablovanou jednotku 4.0 TFSI s nejvyšším výkonem 507 k a maximálním točivým momentem 770 N.m ve spojení s rychle řadicí 8stupňovou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro. SQ8 TFSI s tímto motorem zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Motor 4.0 TFSI šíří do okolí výrazný sportovně sonorní zvuk díky pořadí zapalování 1-3-7-2-6-5-4-8. Při nízkém až středním zatížení a otáčkách – od 160 do 250 N.m a mezi 950 a 2500 otáčkami za minutu a požadavku na maximálně 145 N.m točivého momentu – deaktivuje systém cylinder on demand na vyšší převodové stupně válce 2, 3, 5 a 8 zastavením vstřikování a zapalování a ponecháním sacích a výfukových ventilů v uzavřené poloze. Přechod do tohoto režimu trvá pouhých několik milisekund a je prakticky nepostřehnutelný. Při provozu na čtyři válce pracují aktivní válce s vyšším zatížením, což zvyšuje termodynamickou účinnost, zatímco písty v deaktivovaných válcích se pohybují nahoru a dolů téměř beze ztrát jako pneumatické pružiny. Při sešlápnutí pedálu plynu se příslušné válce znovu aktivují. Sportovní zvuk zajišťuje nastavitelná klapka v každé koncovce výfukové soustavy, která moduluje zvuk v závislosti na zatížení a otáčkách motoru.

Pro zajištění optimálních zážitků z jízdy jsou zapotřebí nejen prvotřídní motory, ale také vynikající komponenty podvozku. V podvozkovém paketu advanced, dodávaném na přání, obdrží zákazníci navíc sportovní diferenciál, který při rychlém průjezdu zatáčkou mění rozdělování hnací síly mezi zadní kola prostřednictvím dvou lamelových spojek – větší podíl přitom v zatáčce směřuje na vnější kolo, které má větší adhezi. Díky tomuto rozdělování točivého momentu je ovladatelnost ještě snadnější a preciznější. Při změně směru jízdy nebo akceleraci je velké sportovní SUV kupé doslova vtlačeno do zatáčky a sklon k nedotáčivosti je minimalizován. Druhou částí paketu je elektromechanický systém eAWS pro aktivní stabilizaci náklonu karoserie.

Na obou nápravách je uložen kompaktní elektromotor spojený s převodovkou, který rozděluje stabilizátor na dvě poloviny. Při jízdě přímým směrem jsou obě části vzájemně oddělené a plní svou funkci nezávisle na sobě, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Naproti tomu při sportovní jízdě elektromotor zajistí vzájemné zkrutné namáhání mezi oběma polovinami stabilizátoru, takže stabilizátor působí jako jeden celek. Vůz se nyní v zatáčce naklání výrazně méně a reaguje precizněji na pohyby volantu. Energii systému eAWS dodává superkondenzátor, který pracuje s napětím 48 V. Kompaktní a lehký zásobník energie, který dokáže během velmi krátké doby přijímat a vydávat velké elektrické proudy, poskytuje každému elektromotoru nejvyšší výkon 1,5 kilowattu.

Audi SQ8 TFSI jezdí sériově na 21“ kolech s pneumatikami 285/45. Společnosti Audi a Audi Sport dodávají alternativně další verze 21“ a 22“ kol. Největší kola mají průměr ráfku 23 palců a pneumatiky rozměru 285/35. Mimořádnou rozmanitost nabídky pro SQ8 TFSI dokládá ještě jedna, nová verze 23“ kol z lehké slitiny, která byla záměrně přizpůsobena sportovnímu vzhledu vozu.

Na přední nápravě jsou brzdové kotouče s průměrem 400 milimetrů, na zadní nápravě mají brzdové kotouče průměr 350 milimetrů. Černé brzdové třmeny – na přání červené – nesou na přední nápravě pro Audi typické logo S.

Objednávky od září, ceny od 2 039 900 Kč

Audi Q8 s přepracovaným designem, inovativní osvětlovací technikou, a ještě rozsáhlejší nabídkou výbavy bude uvedeno na trh letos v září. Ceny verze 45 TDI quattro* začínají od 2 039 900 Kč, 50 TDI quattro stojí 2 145 900 Kč. Za verzi 55 TFSI quattro si budou prodejci účtovat 2 152 900 Kč, zatímco cena modelu SQ8 TFSI* byla stanovena na 2 924 900 Kč, všechny uvedené ceny zahrnují DPH ve výší 21 %.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz