audi-driving-experience-bilster-berg-14

Audi Driving Experience: Vyzkoušeli jsme nejostřejší Audi na nejkrásnějším okruhu Evropy

28. 5. 2023 • AUDI, Novinky, Reportáže, Testy, Zajímavosti

Zažijte vysoce výkonné sportovní vozy od Audi a vyzvěte sami sebe. Na náročných okruzích nebo mezinárodně uznávaných závodních tratích, jako je legendární Nordschleife, prověříte všechny vaše řidičské dovednosti. Profesionální tým instruktorů, skládající se z aktivních závodníků a nebo mistrů světa v Le Mans, bude na vaší straně a podpoří vás v dalším rozvoji vašich řidičských schopností. Zní to slibně? Takto Audi láká své zákazníky na kurzy Audi Driving Experience a já si jeden takový mohl vyzkoušet a rovnou na jednom z nejzajímavějších okruhů v Evropě.

audi-driving-experience-bilster-berg-10

Byla to nabídka, která se neodmítá za žádných okolností. Na místě totiž bude pětinásobný mistr světa Frank Bieala, který zvítězil v Le Mans a rovnou v té nejvyšší kategorii. Mimo něj také český pilot Josef Fenc. A když máte možnost trénovat s takovými legendami, necháte všeho a vyrazíte ihned na 600 kilometrů vzdálený okruh v Německu. V mém případě Bilster Berg, jež dostal přezdívku “kapesní Nordschleife.”

audi-driving-experience-bilster-berg-22

Bilster Berg Drive Resort je soukromý motoristický klub pro automobilové nadšence a výrobce s 4,274 kilometrů dlouhým okruhem. Nachází se poblíž vesnice Bad Driburg v Teutoburském lese. Trať je postavena na pozemcích, které dříve využívala britská armáda jako muniční sklad a navrhl jej Hermann Tilke za přispění Waltera Röhrla. Zní to skvěle? To si pište! Je to jeden z vůbec nejhezčích okruhů světa a například zatáčka “mausefalle” vám doslova vyrazí dech. Levotočivá zatáčka totiž nejprve klesá strmostí 21 % , aby přesně za apexem nabídla stoupání o 26 %. To vše okořeněno o negativní sklon zatáčky. Průjezd nejde popsat, to se musí zažít!

audi-driving-experience-bilster-berg-24

Ale zpět k samotné akci. Konkrétní kurz vás vyjde na 1700 Eur a dostanete za něj ubytování, soukromý catering a celý den na okruhu. A věřte, že se bude jezdit a ne tlachat. V 8:30 sice absolvujete krátký briefing a stručné školení o jízdě na okruhu a správném ovládání vozidla, ale pak rovnou sednete do aut a vyrazíte trénovat své schopnosti.

Audi pro svůj řidičský zážitkový kurz používá to nejlepší, co aktuálně vyrábí. Tedy desetiválcovou R8 Quattro, pětiválcovou RS 3 a také E-Tron GT RS. Divíte se, že elektromobil? Nezapomeňte, že je to vlastně překapotované Porsche Taycan a funguje opravdu brilantně i na okruhu. Ale než vás pustí jezdit ostrá kola po celém okruhu, projedete si během dopoledního slotu nejprve jednotlivé sekce a každou na jiném autě.

Okruh instruktoři rozdělí na tři části a půl hodiny budete každou z nich “ve vláčku” pilovat tam a zpět. Důvod je jednoduchý: Okruh si najedete, zapamatujete a navíc to funguje i jako školení správného ovládání vozidla. Spousta lidí má totiž problém s jemností řízení, ostrým brzděním a na neznámem okruhu, zejména se stopou. To vám instruktoři vše vysvětlí a okomentují přes vysílačku, kterou je každé auto vybaveno.

audi-driving-experience-bilster-berg-5

Poté následuje oběd a tři hodiny jezdění celého okruhu. Některé možná mírně zklamu, i v odpoledním slotu se jezdí “ve vláčku” za instruktorským vozem, ale tady je to přínosem. Jednak vám profesionální závodník dává instrukce a komentuje, kdy správně brzdit, kde je bod zatočení a kdy akcelerovat z apexu. A nebojte se, postupně se opravdu zrychluje na solidní tempo. Pokud navíc instruktor vidí, že vám to jde a posloucháte pokyny, zrychlí na vaše možné maximum, což si ve výsledku užijete více, než jezdit sám a přestřelit nájezdy nebo výjezdy. Takhle budete balancovat přesně na limitu svých možností.

audi-driving-experience-bilster-berg-3

A auta? Audi R8 V10 Performance Quattro je jedním slovem božské. Zvuk desetiválce s jeho atmosférickou gradací si zamilujete. Výkon 456 kW a stovka za 3,1 sekundy vás katapultují a budete se usmívat blahem. Na okruhu vůz funguje brilantně a podvozek je zde jako doma. Strmé řízení, ostré karbon-keramické brzdy a razantní dvouspojková převodovka vám poskytnou silnou oporu.

Limit auta je zatraceně daleko, ale pozor. Pokud se za něj dostanete, R8 vás nemilosrdně vytrestá. Prostě drží, drží a pak bez varování sekne přes prsty. Na povely od volantu vůz poslouchá bleskově a na okruhu dosahuje ohromných rychlostí. To se neomrzí. Dobrou správou také je, že v R8 toho najezdíte nejvíce. Jednu flotilu vede Frank a druhou Josef a u každého se vystřídáte.

audi-driving-experience-bilster-berg-4

Přesednutí do kompaktního RS 3 je sice citelné, ale nová generace tohoto zběsilého hothatche je výborná. Největší rozdíl je ve vyšším posezu a užším rozchodu, ale jakmile si zvyknete, zjistíte, že i podvozek současné RS 3 toho snese opravdu hodně a zvuk a výkon monstrózního pětiválce vám přivodí husí kůži.

RS 3 je ale na tomto velmi technickém okruhu výrazně nervóznější než R8 a budete muset často kontrovat a jinak brzdit. Je to ale zábava, protože se pořád budete pohybovat na hranici přilnavosti v mírných powerslidech.

ade-vairano

Osobně jsem byl hodně zvědavý na E-Tron GT RS. Tohle auto jsem si během týdenního testování zamiloval, ale na okruhu jsem s ním možnost jet ještě neměl. Začneme u výkonu. Je to rozhodně nejrychlejší auto teď a tady, v přímce. Akcelerace je přímo drtivá, až brutální a vaše tělo je odhozeno do sedadel s obrovskou silou. V zatáčkách vůz jede jako po kolejích a je úplně jedno, co děláte. Elektronika si poradí a elektromobil umí lépe rozdělovat sílu na jednotlivá kola. Můžete neurvale přidat v oblouku nebo zabrzdit na zatočených kolech a nestane se vůbec nic. V R8 byste už sekali trávník kolem okruhu, v horším případě brousili svodidla…

audi-driving-experience-bilster-berg-16

Problémem je jen váha. V zatáčkách ji necítíte, ale ubrzdit tohle sprintující monstrum je náročné a brzdné body musíte posunout dále od zatáčky. Největší problém ale je, že jakmile překročíte limit, už s tím nic neuděláte. Ano, psal jsem to samé o R8, ale tady je to umocněno. Vůz je tady rychlý, dobře zatáčí, ale chybí mu emoce. Je jasné, že vedle RS 3 a R8 to má těžké. Pokud by tady byl sám, řekl bych, že to bylo překvapivě příjemné svezení i na okruhu.

audi-driving-experience-bilster-berg-6

Audi Driving Experience mě potěšilo obsáhlým jezděním, množstvím získaných informací, skvělou organizací a v neposlední řadě také kvalitou přítomných instruktorů. Na konci dne získáte certifikát, kterým se můžete ve vaší sbírce opravdu pyšnit. Navíc tam budete mít vlastnoruční podpis pětinásobného mistra světa Le Mans. Audi samozřejmě rotuje celý rok po různých okruzích. Například u nás je to Brno. V ČR se budou konat čtyři sloty (vždy každý den od 5. do 8. července). Pokud byste se chtěli zúčastnit, zaregistrujte se u svého dealera Audi, za účast se platí 28 435 Kč včetně DPH.

Nebo můžete získat certifikát z legendárního Nordschleife či SPA. V zimě vás zase vezmou na zamrzlá jezera ve švédsku, kde budete pilovat jízdu bokem na sněhu. Jo, stojí to za to!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz