Audi A8 se představuje po modernizaci
Audi A8 čtvrté generace, které je na trhu od roku 2017, prodělalo facelift. Ten je na pohled poměrně decentní, ale přidává několik novinek. Tou nejzásadnější je nejluxusnější provedení Horch, založené na prodloužené verzi.
Je to už 27 let, kdy se Audi A8 poprvé představilo světu. První generace, se kterou jsme se nedávno svezli, znamenala u Audi revoluční změnu. Německá automobilka se tím najisto posunula do té nejluxusnější sféry, kde si do dnešních dnů vydobyla neotřesitelnou pozici.
První A8 přijela s hliníkovým rámem Audi Space Frame, ale i s hliníkovými díly karoserie. Výhod to mělo hned několik, kromě toho, že auto nezrezne, tak je také lehčí. V autě se objevily jak šestiválcové a osmiválcové benzinové i naftové motory, tak i aristokratický dvanáctiválec. Nechyběla ani sportovnější verze Audi S8, kterou poháněl motor 4.2 V8.
Od té doby Audi svoji vlajkovou loď neustále vylepšuje a teď představuje čtvrtou generaci po modernizaci. Nabídne šestiválcové i osmiválcové motory, ale také plug-in hybridní pohonnou jednotku. Verze S8 samozřejmě chybět nebude.
Modernizace v polovině životního cyklu je decentní, přesto lze – zejména z čelního pohledu – poznat na první pohled. Na předku je totiž nová maska, která, jak je dnes zvykem, vystupuje z nárazníku lehce před auto. Její výplň se liší podle verze výbavy a může být jak chromovaná, tak i černá. Zajímavostí je, že směrem odshora dolů se velikost tohoto motivu zmenšuje. Na masku navazují světlomety s novou grafikou. Nově tvarované jsou také boční nádechy ve spodní části nárazníku.
Z boku mnoho novinek není. Audi přidalo nové designy kol. Všimnout si lze i ozdobné lišty, procházející od předního nárazníku přes spodní části dveří, až na zadní nárazník, přičemž na sebe všechny části navazují.
Vzadu Audi přepracovalo grafiku světlometů, jejichž osvětlení je sestaveno z OLED. Osvětlení přitom stále prochází přes celou záď a ukazatele směru jsou samozřejmě dynamické. Přepracovaný je i difuzor v zadním nárazníku, na který navazují naznačené koncovky výfuku. Ty budou pravé pouze u vrcholného Audi S8, přičemž stejně jako u verze před faceliftem to budou čtyři koncovky – po dvou v každém rohu nárazníku.
Za příplatek je možné auto vybavit ještě lepšími světlomety, předními Digital Matrix LED, které umějí „kreslit“ na silnici symboly a upozornit řidiče na některé situace a podobně, ale také zadními s technologií OLED.
Některé zájemce o nové Audi A8 může potěšit, že automobilka nabídne kromě běžných verzí a vrcholného S8 nově i provedení S line, které bude stát mezi tím. Designově se bude S line přibližovat vrcholnému provedení S8.
Pro faceliftované Audi A8 bude v nabídce standardně 11 barev karoserie, včetně nových metalických laků District Green (zelená), Firmament Blue (modrá), Manhattan gray (šedá) a Ultra Blue (modrá). Novinkou bude i pětice matných laků Daytona Gray (šedá), Floret Silver (stříbrná), District Green (zelená), Terra Gray (šedá) a Glacier White (bílá). Pokud by vám ani jedna z těchto barev nevyhovovala, pak si můžete vybrat lak na přání v rámci programu Audi exclusive.
V kabině se takřka nic nezměnilo. Rozvržení i architektura zůstávají, stejně jako prvotřídní materiály. Už samotný dotek volantu anebo sedadel prozrazuje, že kůže je kvalitní a na dotek příjemně měkká. Luxusní a pohodovou atmosféru v kabině dotváří ambientní osvětlení s možností změny barvy (možno zvlášť pro linky a zvlášť pro osvětlení nohou), ale také trojice čtecích lampiček na zadních sedadlech s technologií LED Matrix (!).
A právě pro zadní sedadla nabízí automobilka spoustu možností. Od těch úplně obyčejných, až po ta, která jsme si mohli prohlédnout při prezentaci. Jde o dvě samostatně oddělená sedadla s možností bohatého nastavení, ale také samozřejmě odvětráváním i vyhříváním. Novinkou je možnost masáže pro zadní sedadla (opěradla i sedák) a zůstává i možnost masáže a vyhřívání pro chodidla pro cestující na pravém zadním sedadle.
Aby cesta na zadních sedadlech rychleji utekla, nabízí Audi vylepšené displeje. Jde o dotekové displeje s úhlopříčkou 10.1 palce a s rozlišením full HD. Na tom lze sledovat například filmy nebo televizi anebo průběh cesty či údaje o autě. Zvuk pak může vycházet z vrcholné audiosoustavy Bang & Olufsen Advanced Sound System. Ten přináší 3D zvuk, jenž vychází z 23 reproduktorů s celkovým výkonem 1920 Wattů.
O pohon modernizovaného Audi A8 se mohou starat benzinové i naftové šestiválce, případně benzinový osmiválec v několika verzích, přičemž v té nejvýkonnější se pak objeví i v S8. Všechny motorizace bez výjimky jsou mild-hybridní, spolupracují se 48V sítí a startér/generátorem.
Základem nabídky bude Audi A8 55 TFSI quattro s motorem 3.0 TFSI, které se bude nabízet nejen ve standardní verzi, ale i v prodloužené verzi A8 L 55 TFSI quattro. Maximální výkon motoru je 250 kW/340 koní a točivý moment 500 Nm už od 1370 ot./min, přičemž vydrží až do 4500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 5,6 sekundy, respektive 5,7 sekundy u prodloužené verze L.
Pod kapotou A8 60 TSFI quattro, respektive A8 L 60 TSFI quattro bude čtyřlitrový osmiválec TFSI s výkonem 338 kW/460 koní a točivým momentem 660 Nm. Jde o motor, který dokáže při nízkém zatížení odpojit polovinu válců (tzv. Cylinder on demand – COD), takže šetří palivo. Z místa na stovku se dostane za 4,4 sekundy jak ve standardní, tak i v prodloužené variantě L.
Všechny motorizace jsou spojeny s pohonem všech čtyř kol (s automaticky uzamykatelným středovým diferenciálem a příplatkovým sportovním zadním diferenciálem) a automatickou osmistupňovou převodovkou. Později přijdou do nabídky i vznětové šestiválce a plug-in hybrid.
Jako vlajková loď musí A8 nabídnout i náležitý komfort. Standardem tak je vzduchové odpružení, ale je možné si připlatit i za ještě lepší prediktivní aktivní odpružení. To funguje tak, že kombinuje aktivní podvozek s kamerou za čelním sklem, která připravuje tlumiče na nerovnost. Řídící jednotka je schopna ovládat každé kolo zvlášť a prostřednictvím elektromotoru upravovat jeho charakteristiku tak, aby nerovnost nebo díru posádka prakticky nepoznala.
Auto také „vyrovnává zatáčky“ tak, aby se pro posádku staly co možná nejméně postřehnutelné ve chvílích, kdy se nevěnuje cestě, ale třeba si čte anebo sleduje displeje na zadních sedadlech. Audi A8 umí s nejlepším podvozkem naklápět auto do opačného směru, než do kterého se naklopí při zatáčení díky fyzice. Tisková zpráva slibuje, že v rychlostech mezi 80 a 130 km/h a přetížení maximálně 0.4g posádka nepozná, že vůbec auto v zatáčce jede.
Audi A8 má také standardně natáčecí všechna čtyři kola, takže se v nízkých rychlostech dokáže otočit na překvapivě malém prostoru. Naopak ve vysokých rychlostech přispívá k lepší stabilitě auta. V nízkých rychlostech se zadní kola otáčejí v opačném směru proti těm předním, ve vyšších pak ve stejném směru.
V Evropě prodeje modernizovaného Audi A8 odstartují v prosinci. Základní cena bude v Německu 99 500 eur (v přepočtu cca 2,55 milionu Kč) za A8, respektive 144 800 eur (v přepočtu cca 3,71 milionu Kč) za S8. České ceny zatím stanoveny nejsou.
Novinkou bude i provedení, které nese jméno po Augustu Horchovi, což byl německý automobilový konstruktér. Pro Audi jde o významného člověka, protože v roce 1909 založil firmu August Horch Automobilweke GmbH, z níž se později stalo právě Audi Automobilwerke GmbH. Mimochodem, Audi je latinský překlad Horchova jména, který znamená „slyš“.
Audi A8 L Horch je tou nejluxusnější a nejlepší verzí Audi A8, která vznikne. Určená bude pouze pro čínský trh, ale v rámci tiskové konference nezaznělo rezolutní „NE“ pro ostatní trhy, ale spíše výrazné zamyšlení s informací, že se o tom zatím neuvažuje.
Tato verze vychází z prodlouženého Audi A8 L, ale k 5,32 metru dlouhé karoserii (standardní A8 má 5,19 metru) přidává dalších 13 cm. Výsledná délka A8 L Horch je tedy 5,45 metru. Kromě delšího rozvoru a karoserie dostává vrcholná verze přepracovanou masku chladiče s vertikálním žebrováním a spoustou chromovaných doplňků. Nechybí ani znáčky „Horch“, aby bylo na první pohled jasné, že jde o něco velmi speciálního.
Exkluzivní vzhled dotvářejí leštěné 20″ disky se specifickým designem, ale také možnost dvoubarevného lakování karoserie. Vybírat lze z trojice variant: Mythos Black a Florett Silver, Florett Silver a Mythos Black, anebo Firmament Blue a Ultra Blue.
Standardem je velmi bohatá výbava, zahrnující nejlepší přední světlomety Digital Matrix LED se zadními OLED světlomety, ale také vrcholný audiosystém Bang & Olufsen, nejlepší provedení zadních sedadel včetně zadních obrazovek infotainmentu a podobně.
« Elektrické SUV kupé Volkswagen ID.5 přijíždí: Nabídne rovnou i ostřejší verzi GTX Test Volkswagen Grand California 680: Volání dálek »