Americké úřady vyšetřují 2,4 milionu vozů Tesla: Důvodem je nebezpečný autopilot
Tesla čelí mnoha žalobám ohledně svého systému autonomního řízení FSD. A právě nyní americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA zahajuje předběžné vyšetřování 2,4 milionu aut vybavených autopilotem. A to v době, kdy Elon Musk slíbil příchod autonomního taxi Cybercab bez volantu i pedálů.
O problémech s bezpečností samořídících funkcí Tesly se ví už dlouho. Americký národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA vyšetřoval od roku 2016 už 38 nehod, u kterých se předpokládá souvislost s autopilotem. Při těchto nehodách bylo hlášeno devatenáct úmrtí. Loni v prosinci Tesla svolala více než dva miliony vozů v USA, aby do systému Full Self-Driving nainstalovala nové bezpečnostní funkce poté, co úřady vyjádřily obavy z fungování autopilota. Nehody však stále pokračují. Nejnověji jsou předmětem vyšetřování čtyři nové incidenty, přičemž při jednom z nich zahynul chodec.
Všechny nehody spojuje to, že se staly v režimu autonomního řízení a za snížené viditelnosti kvůli mlze, prachu nebo silnému slunečnímu záření. NHTSA bude zkoumat schopnost technologie „detekovat a adekvátně reagovat na podmínky snížené viditelnosti a okolnosti přispívající k těmto nehodám“. Výsledky vyšetřování mohou ovlivnit až 2,4 milionu aut, konkrétně modely Tesla 3, Tesla Y, Tesla S a Tesla X vyrobené v letech 2016 až 2024 – tedy prakticky celé modelové řady s technologií Full Self-Driving.
Obavy vzbuzuje zejména fakt, že autopilot Tesly se orientuje pouze pomocí kamer. Konkurence se spoléhá i na radarové či ultrazvukové senzory, nebo dokonce laserové radary, které pracují ve špatné viditelnosti spolehlivěji. Tesla však argumentuje, že Full Self-Driving vyžaduje od řidiče stálou pozornost, takže pokud dojde k nehodě, je zodpovědný on. Na druhou stranu však názvy jako „autopilot“ či „Full Self-Driving“ mohou vytvářet mylný dojem, že jde o skutečnou technologii autonomního řízení. Autopilot Tesly je přitom oficiálně klasifikován pouze na úrovni SAE 2.
.« Ruský UAZ posílá vlastním vojákům zmetky: Motory odcházejí přímo na bojišti Auta nás ve velkém šmírují a bude hůř: Sbírají i velmi citlivá data »