Alternativní pohon využívá jen 6 procent tuzemských autoparků. V zahraničí 23 procent
Využití alternativních pohonů je v Česku na rozdíl od ostatních zemí stále na okraji zájmu. Nejmenší zastoupení mají u malých firem, takové vozidlo najdeme pouze u jednoho procenta z nich. U firem s 50 a více vozidly je jejich obliba vyšší. Alespoň jedno vozidlo s alternativním pohonem využívá v Česku více než čtvrtina těchto fleetů, v zahraničí pak více než padesát procent. Průzkum rovněž ukázal, že v českých flotilách je větší tlak na efektivitu. Prosazují se tak alternativní řešení mobility, jakými je sdílení vozidel nebo spolujízda. Češi jsou navíc evropským lídrem ve využití telematiky.
Rychlejší obměna vozového parku
Oproti předchozímu roku se v Česku i v ostatních zemích zkrátila doba, po kterou si firmy ponechávají auta ve fleetu. Zatímco loni to bylo 6 let, v poslední vlně průzkumu už průměrná doba provozování vozidla byla jen 5,7 roku. K nejrychlejší obměně dochází ve velkých firmách s fleetem o 50 a více vozech, které si v evropském průměru ponechávají automobily 4,8 roku a v ČR dokonce jen 4,7 roku.
Alternativní pohony na okraji zájmu
V oblasti užívání alternativních paliv a pohonů výzkum sledoval hybridní technologie, plug-in hybridy, pohon na stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný propan-butan (LPG), elektromobily a vozy s palivovými články. V zahraničí alespoň jednu z uvedených technologií využívá 23 % dotazovaných firem, v České republice ovšem jenom 6 %. Zcela podle očekávání alternativní pohony nejméně využívají malé firmy s autoparky do deseti vozidel. V ČR má takové auto pouze jedno procento z nich, v zahraničí dvanáct procent. Firmy s autoparky přesahujícími padesát vozidel již využívají alespoň jeden alternativní pohon v ČR ve osmadvaceti procentech případů, v ostatních evropských zemích dokonce v třiapadesáti procentech. Nejčastěji využívanými alternativními pohony jsou v zahraničí hybridy a elektromobily, v Česku pak vozy na CNG a u velkých flotil též hybridy.
Operativní leasing v Česku meziročně rostl o 2 %
Průzkum potvrdil, že v Česku patří na rozdíl od zahraničí tradičně mezi velmi oblíbené způsoby financování vozového parku přímý nákup automobilů, který využívá 53 % společností. Operativní leasing pak využívá jen 16 % českých firem, což je ale meziročně o 2 % více. Ve větší míře je operativní leasing využíván v zahraničí, konkrétně u 28 % firem. Přímý nákup vozů pak preferuje 39 % zahraničních firem. Nejmenší zájem o operativní leasing je v segmentu malých společností do deseti zaměstnanců, které touto formou pořizují auta v ČR jen ve třech procentech případů a v zahraničí ve dvanácti procentech. Z velkých společností s autoparky nad padesát vozidel využívá operativní leasing u nás třicet osm a v ostatních evropských zemích padesát sedm procent. Čísla ukazují, že operativní leasing má v Česku poměrně značný potenciál a že mnozí fleet manažeři stále naplno nevnímají jeho výhody ve srovnání s pořízením vozu do vlastnictví.
Češi jsou tradičně evropským lídrem ve využití telematiky
Monitorování spotřeby paliva, chování řidiče, polohy vozidla apod. u pohybujících se vozidel využívá v Česku 27 % firem oproti pouhým 19 % v ostatních zemích. Jako hlavní důvody pro zavedení telematiky respondenti u nás uvádějí optimalizaci tras (73 %) a snížení nákladů na vozový park (71 %). V zahraničí je nejdůležitějším faktorem pro zavedení telematiky lokalizace vozidel (74 %), kterou v ČR uvedlo 66 % dotázaných.
Efektivní využití flotily
Průzkum též ukázal, že společnosti zavádějí různá alternativní řešení pro mobilitu, kterými optimalizují počet aut a jejich využití. Přestože globální ekonomická situace se v posledních letech vyvíjí slibně a firmy nemají tolik důvodů šetřit náklady, dochází ke zvyšování tlaku na efektivní využití autoparků. Z loňského výzkumu vyplynulo, že sdílení aut u nás využívalo dvacet osm procent společností, zatímco letos to už bylo třicet dva procent. Podobně využití spolujízdy vzrostlo z třiceti šesti na čtyřicet jedna procent. V jiných evropských zemích sdílí automobily v autoparku osmnáct procent firem a spolujízdu uplatňuje třiadvacet procent s tím, že nejintenzivnější využívání takovýchto řešení bylo zaznamenáno v Turecku, kde má sdílení aut zastoupení ve 47 % fleetů a spolujízda v 39 %.
.« Zranění při nehodě v Česku přicházejí průměrně o půl milionu Nepřiměřená rychlost na silnicích zabije 4 z 10 osob »