Alpine A110 R je nekompromisní sporťák: Lehký, agilní a se spoustu karbonu
V případě novinky Alpine A110 R se jedná se o netrpělivě očekávanou verzi, která doplňuje řadu A110. Extrémní verze, lehčí, ostřejší, ještě více inspirovaná automobilovými závody, jedním slovem „radikálnější“, která se tak dostává na vrchol řady A110. Nový Alpine A110 R, který je dokonalým vyjádřením lehkosti a výkonu, je navržen pro jedinečné pocity na závodní trati a zároveň zůstává legální na silnici.
Alpine A110 R se zpočátku odlišuje intenzivním snížením hmotnosti, které umožnilo snížit hmotnost na 1082 kg, tedy o 34 kg méně než u modelu A110 S. Přepracována byla také aerodynamika, aby se zlepšila podpora na zemi a snížil odpor vzduchu. Poprvé v modelové řadě A110 byly některé díly, jako například kapota, zadní okno a difuzor, přepracovány a jsou tak specifické pro tuto verzi. K této radikálnosti, která má zintenzivnit zážitek z jízdy jako nikdy předtím, přispívá i podvozek, který prošel exkluzivním vývojem, motor o objemu 1,8 litru s výkonem 300 koní a „závodní“ atmosféra uvnitř.
Nový Alpine A110 R posouvá hranice sportovního stylu zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 3,9 sekundy. Vzhledem k tomu, že se značka věnuje soutěžím, využila při své konstrukci zkušeností z nejvyšší úrovně motoristického sportu a je více než kdy jindy připravena vyzvat na souboj všechny časy na okruhu. Vyrábí se ve Francii, v továrně Alpine Dieppe Jean Rédélé, a otevírá tak novou kapitolu v know-how značky v oblasti sportovního stylu.
Alpine A110 R je radikálním vyjádřením výkonu a sportovního charakteru. Jádro jeho vzniku: hledání dokonalé aerodynamiky založené na optimální rovnováze mezi zvýšeným přítlakem a sníženým odporem vzduchu.
Pro trať
Nový Alpine A110 R byl doplněn nebo upraven o řadu prvků inspirovaných světem motorsportu, aby se optimalizovalo jeho chování ve vysokých rychlostech. Využívá technologie a nástroje pro vývoj v aerodynamickém tunelu odvozené ze závodů Formule 1. Specifický zadní spoiler s husím krkem, přepracovaná plochá podlaha a difuzor a celokarbonová kola zajišťují lepší stabilitu v zatáčkách a při vysokých rychlostech. A110 R má výrazně větší aerodynamický přítlak na zadní části než A110 S s volitelným Kitem Aero, přičemž při maximální rychlosti se jeho přítlak zvýší o 29 kg, což optimalizuje jeho vyvážení v rychlých zatáčkách. Současně se podařilo snížit odpor vzduchu o 5%, což umožňuje dosáhnout rekordní maximální rychlosti 285 km/h.
Více přítlaku
Pro zlepšení stability ve vysokých rychlostech a efektivity na trati byl nový Alpine A110 R navržen s ohledem na jednu zásadní věc: dosáhnout co nejlepšího poměru přítlaku a odporu vzduchu, aby se naplno rozvinul jeho potenciál. Přední část vozu je vybavena stejným splitterem A110 S, která má však do nárazníku integrované prvky pro přívod vzduchu. Ty poskytují dodatečných 14 kg přítlaku v přední části, čímž pomáhají minimalizovat odpor vzduchu a zvyšují maximální dosažitelnou rychlost.
Optimalizovaný difuzor
Technický a estetický prvek: difuzor byl přepracován pro nesrovnatelný zážitek z jízdy a výrazný vzhled. Je navržen z karbonu a skelných vláken, aby se snížila jeho hmotnost, a zároveň dokonale odpovídá výzvám aerodynamiky. Díky zvětšeným rozměrům a prodloužení směrem dozadu vytváří rychlý proud vzduchu do podvozku, a tím ještě silnější podtlak. Je vybaven vertikálně umístěnými bočními klapkami, které omezují aerodynamické turbulence.
Kromě toho byla přidána lišta, která tento difuzor izoluje od rušivých vlivů způsobených otáčením kola. Upravena byla také žebra: větší, nižší a s profilem navrženým tak, aby vedl vzduch na konec difuzoru. A konečně, kryty na zadních ramenech zvyšují účinnost difuzoru a rovné podlahy.
Stožáry s husím krkem
Zadní spoiler je připevněn shora pomocí „husích krků“, které umocňují jeho sportovní charakter a poskytují výrazné aerodynamické výhody. Ačkoli jeho tvar zůstává totožný s Alpine A110 S, některé specifikace jej činí jedinečným na modelu New A110 R. Méně skloněný, více ustupující a s nižším úhlem náběhu je klíčovým prvkem pro maximalizaci aerodynamické podpory a optimalizaci odporu vzduchu. Díky stěžňům s husím krkem je výkon ploutve stabilnější a nedochází k oddělování proudění vzduchu na spodní straně. Vzhledem k tomu, že se tato část nachází ve vakuu, je velmi citlivá a jakékoli narušení omezuje její účinnost. Stabilitu při vysokých rychlostech zajišťuje přírůstek zatížení zadní nápravy 29 kg při maximální rychlosti.
Nové boční prahy
Do modelu Alpine A110 R byly integrovány specifické karbonové boční prahy, které rozšiřují plochou podlahu směrem ven. Tato zvětšená plocha snižuje turbulence vzduchu po celé délce vozu a omezuje tak rušivé vlivy na podvozek. Zadní část prahů se zvedá nad přední část zadního kola, aby se zabránilo víření a chránilo zadní kolo před okolním vzduchem. Zaručené zvýšení stability! Z estetického hlediska jsou nové prahy propojeny s přední lištou a novým zadním difuzorem, které dodávají vozu lepší postoj.
Dvoustěnná výfuková koncovka
Na výfukovém systému pracovali také inženýři a tepelní specialisté společnosti Alpine. Dvojitá koncovka, která je pro model A110 charakteristická, zde dostala dvojitou stěnu z 3D tisku, která izoluje výfukové plyny a chrání blízké díly. Fungování je jednoduché: vnější stěna zůstává chladná ve srovnání s teplotou plynů, které procházejí centrálním potrubím, a přispívá tak k vytvoření rovnováhy mezi interiérem a exteriérem.
Síla uhlíkových vláken…
Díky intenzivnímu použití uhlíkových vláken – materiálu hojně využívaného ve Formuli 1 – jak v na exteriéru, tak v prostoru pro cestující, váží nový model Alpine A110 R pouhých 1 082 kg, což je o 34 kg méně než A110 S. S poměrem hmotnosti a výkonu sníženým na 3,6 kg/koní zvládne sprint na 1000 m s pevným startem za 21,9 s a řadí se tak mezi nejvýkonnější vozy své kategorie.
…na kapotě
Na kapotu nového modelu Alpine A110 R byla použita uhlíková vlákna. Celá je vyrobena z tohoto materiálu, který vozu dodává ještě sportovnější a průbojnější vzhled, a snižuje hmotnost o 2,9 kg a přispívá k vyššímu výkonu a maximální rychlosti. Kapota má také dva vzduchové kanály pro optimalizaci aerodynamiky. Klíčovým prvkem výrazného designu modelu A110 R je přední kapota, která dodává vozu na radikalitě.
…na kolech
Jedinečný vývoj na míru, který provedly týmy Alpine společně s dodavatelem Duqueine. Kola nového modelu A110 R jsou také kompletně vyrobena z karbonu. Byly navrženy s trojím cílem: zlepšit výkon vozu díky větší lehkosti, optimalizovat jeho aerodynamiku, ale také chlazení brzd. V porovnání s modelem A110 S tak došlo ke snížení hmotnosti o 12,5 kg. Kola, která jsou vpředu otevřená a vzadu uzavřenější, využívají specifický design pro maximální dynamické výkony, optimalizovaný odpor a zlepšené chlazení brzd.
…na zadním okně
Jestliže sportovní charakter nového modelu A110 R potvrzují jeho technické parametry, design přispívá stejnou měrou k jeho temperamentu. Klíčovým prvkem zadní části vozu je zadní kapotáž vyrobená výhradně z karbonu. Nahrazuje zadní okno, zakrývá motorový prostor a ve svém středu obsahuje třetí brzdové světlo. Součástí zadního okna jsou také dvě nasávací mřížky, které přivádějí vzduch k motoru a obsahují charakteristický grafický motiv značky Alpine ve tvaru sněhové vločky.
…na sedadlech
Skořepinová sedadla Sabelt Track v novém modelu A110 R jsou vyrobena výhradně z uhlíkových vláken a díky nim je vůz o 5 kg lehčí. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou vybavena šestibodovými bezpečnostními pásy. Ztělesňují sportovní charakter a zajišťují jedinečné pohodlí a vysokou oporu v zatáčce i při vysoké rychlosti.
Z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy
Nová Alpine A110 R je poháněna čtyřválcovým motorem 1,8 Turbo, který je spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou s mokrými spojkami. Maximální točivý moment 340 Nm je k dispozici již od 2 400 ot/min a maximální výkon 300 k je dosahován při 6 300 ot/min. S funkcí Launch Control zrychlí nový sportovní vůz na 100 km/h za pouhých 3,9 s a dosáhne maximální rychlosti 285 km/h. Tento výkon jej řadí na první místo v řadě A110.
Exkluzivní podvozek
Nová Alpine A110 R díky upravenému nastavení a vyladění podvozku mění pravidla hry a poskytuje nebývalý výkon pro jízdu na okruhu. Světlá výška je oproti modelu A110 S snížena o 10 mm. Díky nastavitelným tlumičům lze výšku snížit o dalších 10 mm a získat tak dokonalý zážitek z jízdy na okruhu. Speciální stabilizátory mají ve srovnání s modelem A110 S zvýšenou tuhost o 10 % vpředu a o 25 % vzadu. Stejně jako pružiny, které mají vpředu i vzadu o více než 10 % vyšší tuhost a zajišťují vysokou úroveň podpory karoserie. Speciálně vyvinuté tlumiče nabízejí hydraulické nastavení, které umožňuje přizpůsobit zážitek z jízdy. Poměr síly a rychlosti při kompresi a odskoku se nastavuje pomocí kroužku s 20 kliknutími. Nadšenci tak mají lepší zážitek z jízdy na trati.
Vysoce výkonné pneumatiky
Nový Alpine A110 R je standardně vybaven semi-slick pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 215/40 R18 vpředu a 245/40 R18 vzadu. V kombinaci s exkluzivním podvozkem umožňují tyto vysoce výkonné pneumatiky použití na silnici i na okruhu. V porovnání se standardními pneumatikami nabízejí semi-slick pneumatiky větší stabilitu a kontrolu v zatáčkách (zesílená struktura, o 15 % lepší přilnavost, delší životnost na trati, ale také snesou větší příčné zrychlení). Výsledek: zrychlení o 0,5 sekundy na kilometr na trati.
Výkonný brzdový systém
Vysoce výkonný brzdový systém Brembo nového modelu A110 R tvoří vpředu a vzadu dvoumateriálové kotouče o průměru 320 mm. Aby byly splněny požadavky na výkon z hlediska rychlosti a chování na trati, vyvinuli inženýři exkluzivní systém chlazení brzd. K tomuto cíli přispívají čtyři specifické části. Sběrače umístěné na obou stranách horních ramen přední nápravy a kanály připevněné k kapotáži pod vozem jsou navrženy tak, aby lépe směrovaly vzduch k brzdovým kotoučům a chladily je. Díky tomu se účinnost a odolnost chladicího systému brzd zlepšila o více než 20 %.
Sportovní zvuk od značky Alpine
Řev, který je uznávaný pro zvukovou identitu hodnou jména Alpine! Výfukový systém s dodatečným vstřikováním a dvoustěnným potrubím nového modelu A110 R nabízí výraznější zvuk. Po odstranění výfukového ventilu a optimalizaci geometrie dvojitého potrubí je zvuková harmonie ta tam! Hluk dechu byl omezen, aby byl respektován zvukový podpis Alpine.
Zvuk v interiéru byl vylepšen pro lepší pocit a přítomnost motoru. Průhlednost motorového prostoru byla zvýšena výměnou skla přepážky za lehčí, reliéfní hliníkovou stěnu, přidáním táhla, odstraněním protihlukové izolace a zachováním rezonátoru sání pro zvýšení kvality zvuku!
Závodní atmosféra
Interiér Alpine A110 R je celý z mikrovlákna, včetně obložení dveřních výplní! Červená poutka nahrazují tradiční madla dveří a připomínají svět motoristického sportu. Volant je rovněž potažen mikrovláknem s šedým prošíváním. Směs estetiky, autenticity a efektivity, která vytváří v interiéru maximálně sportovní atmosféru.
« Test Fordu Ranger Raptor: Monstrózní zvíře, se kterým chcete jezdit hlavně mimo silnice Maserati představilo nové a nádherné GranTurismo »