TEST Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – Čistá řidičská vášeň aneb čtyřdveřové Ferrari.
Dlouhých šest let čekali fanoušci Alfy Romeo na sedan střední třídy, nástupce modelu 159. Nakonec se všichni dočkali něčeho, v čem už nikdo od této automobilky nesnil ani v těch nejdivočejších snech. Italové to vzali od podlahy a postavili ten vůbec nejbrutálnější sedan všech dob. Nová Giulia je po dlouhých 25 letech další čtyřdveřovou Alfou Romeo s pohonem zadních kol a motorem umístěným vepředu. Už to samo o sobě zní jako skvělý recept, ale Alfa přidala další peprné ingredience v podobě motorového skvostu pod kapotou a ručně řazené převodovky.
Nejvyšší šarže Quadrifoglio, která je součástí dnešního testu, je přímou konkurencí ikonickým vozům jako Mercedes-AMG C63, BMW M3, AUDI RS4 nebo Cadillac ATS-V. Italové si troufají na ty nejlepší a do boje míří s celohliníkovým zážehovým šestiválcem o objemu 2891 cm³ a dopovaným dvojicí turbodmychadel. Jenže pozor, motor zkonstruovalo samotné Ferrari! Konkrétně se jedná o derivát motoru Ferrari F154 V8, který se používá v modelu California T a vznikl vlastně docela jednoduše – ubrali mu dva válce!
Má výkon 375 kW (510 koní) pří 6500 ot./min. a kroutící moment 600 Nm mezi 2500 a 5000 otáčkami. Na stovku vás a vůz vážicí pouhých 1524 kg dokáže katapultovat za 3,9 vteřiny (!) a zastaví se až na údaji 307 km/h. Ano, na rozdíl od konkurence totiž nemá elektronicky omezenou rychlost. Pro zajímavost – na severní smyčce okruhu Nürburgringu dosáhla tato Alfa času 7 minut a 32 sekund, což je rekord pro sériově vyráběné sedany. Mezi zadními koly kraluje aktivní diferenciál s omezenou svornosti a schopností vektorování točivého momentu. Jinými slovy přesně ta věc, co krouží úsměv na tváři. Díky karbon-keramickým brzdám navíc dokáže zastavit ze stokilometrové rychlosti na 32 metrech. Myslelo se i na ekologii a Giulia QV dokáže selektivně vypínat tři válce a snižovat odběr paliva a produkci emisí.
Alfa Romeo to vzala tak vážně, že celou novou platformu, nazvanou Giorgio, svěřila do vývoje technickému řediteli Ferrari, Philippe Kriefovi. Ten přivedl na svět třeba legendární 458 Italia. Giulia používá klasickou koncepci a bylo přitom dosaženo ideálního rozložení hmotnosti 50 % na přední a 50 % na zadní nápravu. Vepředu naleznem dvojitá lichoběžníková ramena a vzadu vícenásobná (multilink). Vůz využívá hnací hřídel z uhlíkových vláken. Poměru tří kilogramů na jednu koňskou sílu se dosáhlo maximálním použitím kompozitních materiálů – přední kapota, střecha a nebo přední sedadla jsou z karbonu! Přední blatníky, dveře, víko kufru a další prvky jsou z lehké hliníkové slitiny. Nechybí ani aktivní aerodynamické prvky – přední nárazník je vybaven speciálním karbonovým splitterem, který během jízdy mění úhel svého náklonu a zvyšuje tak přítlak na přední nápravě. Něco podobného u konkurence nenajdete.
Výsledkem je vlastně plnohodnotné čtyřdveřové supersportovní auto s DNA Ferrari a věřte mi – žádné z uvedených čísel a faktů vás nepřipraví na reálný projev tohoto auta! Stačí zmáčknout červené startovací tlačítko (přímo převzato od Ferrari) na volantu a probudíte spící bestii s chutí vás okamžitě zabít. Zkrotit vám jí pomáhá několik přednastavených režimů, kde se s ní dá docela normálně žít, pokud však neodoláte a přepnete systém DNA do režimu Race, je to už jen ve vašich rukou.
Zcela se deaktivuje stabilizace, ztuhne řízení a aktivní podvozek taktéž. Motor začne reagovat na sebemenší podmět a se zuřivostí využívat celou svou sílu. A přitom je pořádně slyšet! I výfuk totiž otevře aktivní klapku, která rozpoutá na zemi Biblickou apokalypsu. Nikdy jsem neslyšel podobně znějící šestiválec, hlučnější a melodičtější. Dost to připomíná větší osmiválce s typickou uječenou basovou linkou, nechybí neustále prskání a střílení. Neskutečné.
A ještě neuvěřitelnější je samotný projev a reakce – zátah je absolutně brutální, plný plyn vám vyrazí dech, nakopne ledviny a se zuřivou sílou a protáčejícími se koly poletíte vpřed. Šestiválec jde zběsile do otáček a s každou jednou cítíte nabírající intenzitu, která v posledním spektru otáček přerůstá v absolutní explozi. Pak spojka, další kvalt (chce to rychlé ruce), prásk a vše začíná znova. Zadní kola bojují s trakcí a protáčejí se ještě na třetí rychlostní stupeň. WOW! Něco tak děsivého a vzrušujícího zároveň jsem dlouho nezažil a to sedím za volantem sedanu střední třídy! K tomu všemu si přičtěte dokonalý zvukový projev, perfektní mechanický chod převodovky a jste zamilováni.
Lásku k této vášnivé Italce prohloubí i její hravost a perfektní ovladatelnost. Výbušný motor totiž potřebuje adekvátní podvozek, který mu dokáže stíhat a i tady mé nadšení nepolevilo. Auto není přehnaně tvrdé, v obyčejných režimech se dá nazvat dokonce docela komfortní, díky čemuž si udržuje neustálý kontakt kol s vozovkou i na rozbité české silnici. Člověk se za volantem cítí jistě a ví, že se o kola může opřít, nikam mu auto neodskočí a vždy bude správně reagovat na podměty od vás. Tomu napomáhá i aktivní splitter pod předním nárazníkem zvyšující přítlak přední nápravy. Nedotáčivost vůz opravdu nezná. Jen to chce mít na paměti, masivní výkon na zadní nápravě – stačí nesprávně přidat a roztančíte se do první svěstky. Giulia QV druhé šance nedává.
Řízení by sice sneslo ještě vyšší tuhost, ale rozhodně potěší strmostí a přesností. Dokonce je v něm i něco cítit, a tak víte, co se děje s předními koly. To už v moderních autech zvykem nebývá a třeba takové BMW M3 si o tom může nechat jen zdát. A co teprve o té manuální převodovce? Jen těžce se hledají slova k vyjádření slasti, kterou vám dává možnost kontrolovat 510 koní na zadní nápravě pomocí “fofrklacku!” Kulisa je navíc mechanicky přesná, tuhá a tvar řadící páky dokonalý – kulatá hlavice na krátkém nástavci. Boží!
Kombinace všech těchto prvků dávají vzniknout neskonalé zábavě za volantem! Giulia ráda hází zadečkem, pobízet ji opravdu moc nemusíte a díky skvělému podvozku a diferenciálu je v driftu perfektně ovladatelná. Neměl jsem problém kroužit dlouhé powerslidy a jejich délku dále umocňovat pomoci dávkování plynu a jemnými pohyby volantem. Víte, u přeplňovaných motorů to není zrovna obvyklé. Většinou trpí na nemožnost přesného dávkování výkonu, ale tady se to povedlo a na limitu tak auto není zákeřné a na slovo vás poslouchá. Zábava a radost z řízení je neskutečná a garantuji vám, že z auta budete vysedat s úsměvem na tváři jako šílenec.
Abych splnil povinnost – interiér vozidla je taktéž velkým pokrokem, i když se nezapře jistá inspirace u konkurenčních automobilek. To však není na škodu, díky tomu totiž Alfa nabízí skvělou ergonomii, vyspělou výbavu a překvapivě hezké dílenské zpracování. Moc se mi líbí tvar volantu, který se navíc dobře drží a karbonová sedadla jsou prostě bezkonkurenční. Jedná se o skořepiny, které ale dostaly ideální množství výplně, a tak v nich můžete i na delší cesty. Nic z nich nebolí.
Pozice za volantem je ideální, sedí se nízko a přesně proti ovládacím prvkům. Vůz je navíc praktický, pohodlně odvezete pět dospělých a do velkého kufru dáte spoustu věcí. Není to krásné, že se toto dá říci o autě s výkonem 510 koní a stovkou za 3.9 vteřiny? Spotřeba se pohybovala při klidné jízdě kolem 9 litrů, ve městě 12 a při dynamické jízdě někde nad 20 litry. Věřím, že to půjde i za méně, já ale neměl vůli k odříkání si.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio není jen návratem klasické koncepce, ale auto, o kterém jednou budu vyprávět svým dětem. Ztělesnění supersportovního sedanu, nádherného designu a perfektních jízdních výkonů vás zcela pohltí. Je to auto o emocích, zážitcích a také světlá naděje, že se dnes ještě dělají opravdová řidičská auta. Charakter a vášeň je něco, co v chladných německých strojích nezažijete a je úplně vedlejší, že Giulia je o 60 koní silnější a několik desítek kilo lehčí než nejvyšší M3 Competition. Je lepší díky svému projevu a pocitům, které ve vás zanechá. Je to jako bláznivá zamilovanost, kterou nemůžete vyhnat z hlavy a srdce!
Plusy
Velkolepý motor
Přímé řízení se zpětnou vazbou
Ryzí italský charakter a vášeň
Skutečně řidičské auto
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Sedadla
Převodovka
Zvuk
Spotřeba
Zajímavá cena vůči konkurenci
Minusy
Informační systém
Asistence start-stop systému
Nemám ji v garáži
« Doma si předělal Škodu Octavia 4×4 na zadokolku a teď s ní driftuje na závodech! Toyota představila novou sportovní divizi GR. Můžete mít třeba továrně vytuněný Prius! »