Alfa Romeo Giulia přijede s 1,33-litrovým motorem už příští rok
Alfa Romeo Giulia – auto, které má navrátit zašlou slávu kdysi úspěšné italské automobilce, jejíž synonymem je vášeň. Zatímco jedni ji milují, jiní jí zase nevědí přijít na chuť. Přibude po tomto kroku Italů (nebo spíše Američanů?) lidí právě v druhé jmenované skupině?
Proč Američanů, když Alfa Romeo je jedna z nejtypičtějších italských automobilek? Inu, jak to již v dnešním automobilovém světě chodí, velmi málo automobilek je samostatných a má podstatné slovo v rozhodování o své modelové řadě. Stejně tak Alfa Romeo patří pod křídla koncernu FCA, tedy Fiat Chrysler Automobiles. Ačkoliv v Americe jdou velkoobjemové motory, Alfa Romeo Giulia je globální model. Můžeme tedy očekávat, že novým základem bude právě 1,33-litrový turbo-čtyřválec.
Koncern FCA se po více než 30-ti letech musel vzdát rodiny motorů nazývaných “Fire”, které se hojně využívaly od modelu Lancia Y10 až po aktuální Fiat 124 Spider. Požadavky na spotřebu paliva a emise jsou holt neúprosné, a proto přichází jeho nástupce. Nová řada motorů dostala název GSE, což je zkratka od Global Small Engine Family. V FCA ho přezdívají “Firefly”.
Všudypřítomný downsizing
Koncern na motorech pracuje již delší dobu a už v roce 2016 představil první atmosférické přírůstky do rodiny GSE s názvem N3 a N4, které pohánějí brazilskou variantu Fiatu Uno. Nedávno představili i první turboverze označené jako T3 a T4. První jmenovaná je vlastně malý čtyřválcový motor o objemu 1,0 litru, který dosahuje výkonu 88 kW (120 k) a točivého momentu 190 Nm. T4 má objem 1,33 litru a výkon 132 kW (180 k) a točivý moment 270 Nm.
Koncern FCA zatím neoznámil, v jakých konkrétních modelech chce motory nabízet, ale podle údajů o výkonech existují určité dohady. Ke koncernu FCA patří například Jeep, který by mohl nové motory nabízet v modelech Renegade a Compass. Fiat již “jednatrojku” osadil do modelu 500 a jeho derivátů. Rozhodně přibude i do modelu Tipo. Alfa Romeo by je mohla nabízet v budoucí Giuliettě, ale silnější T4 i v Giulii. Upřímně, byla by to až taková katastrofa?
1,33-litrový motor v Giulii je něco, s čím se nebudete chlubit kamarádům u piva, ale podívejme se, jaké základní motory aktuálně nabízí konkurence: Mercedes C200 má 1,5-litrový motor s výkonem 135 kW (184 k) a točivým momentem 280 Nm; BMW 318i má 1,5-litrový tříválec (!!!) s výkonem dokonce jen 100 kW (136 k) a točivým momentem 220 Nm; Audi A4/A5 se nabízí s motorem 1,4 TFSI s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 250 Nm. Ford zařadil do nabídky Mondea dokonce jen 1,0-litrový EcoBoost.
« Hrozivý kolotoč! Porsche 911 GT3 Cup v deseti kotrmelcích Test Mini Cooper S. Auto pro pořádné chlapy »